Szolgáltatók A megtérülő kiadás: miért fontos az állványvédelem?

A megtérülő kiadás: miért fontos az állványvédelem?

Végh Martin | 2022.02.07 13:23

A megtérülő kiadás: miért fontos az állványvédelem?

Fotó: Maxi-Szer Kft.

A raktári állványok ütközés elleni védelmének kiépítése gyakran nagy összegű beruházást követel meg, ennek ellenére olcsóbb, mint az állványok javítása, ami nem csak a költségvonzat miatt okozhat fejfájást. Interjú Ivony Csabával, a Maxi-Szer Kft. ügyvezetőjével a raktári állványok ütközéses sérüléseiről, valamint az azok elleni védekezés módjairól.

Hirdetés

- Milyen gyakran keletkezik kár az állványokban ütközések által? Nevezhető ez gyakori problémának?

- A sérülések gyakorisága nagyon sok tényezőtől függ. A raktár forgalmától, a gépkezelő gyakorlottságától, precizitásától, a kiszolgáló gép felszereltségétől, a rakományok csomagolási minőségétől, stb. A felülvizsgálatok során szerencsére csak kisebb sérülésekkel találkozunk. Ennek oka, hogy az üzemeltetők egyre inkább belátják: megfelelő védőelemekre beruházni kisebb költség, mint a sérült elemeket cserélni. A sérült elemek cseréje során az adott területet el kell határolni, le kell üríteni, lábcserénél például az érintett területet teljesen meg kell bontani. Ez jelentős költséggel jár.

- Mik a legjellemzőbb ütközésből eredő sérülési formák? Mennyire gyakori, hogy egy állványrendszer vagy annak egy része összeomlik az ütközést követően?

- Állványláb-sérülés esetén sajnos leggyakrabban a leginkább terhelt szakasz, az alsó rész szokott sérülni. Ez a legveszélyesebb, egyúttal ennek az elemnek a cseréje a legbonyolultabb. A lábakat összekötő merevítőelemek általában akkor szenvednek sérülést, ha a rakományt a gépkezelő nem megfelelően tárolja ki, és azzal „belefordul” a keretbe. A merevítők cseréje szerencsére viszonylag egyszerűen megoldható.

A tartógerendák sérülése szintén jelentős veszélyforrás, viszont azok cseréje nem bonyolult művelet. Tapasztalatunk az, hogy az üzemeltetők a beruházás során a javításhoz szükséges tartalék elemek beszerzéséről nem gondoskodnak. Ez azért probléma, mert a raktártechnikai gyártók a kiegészítő elemek utánrendelésénél irreálisan magas árakkal dolgoznak. Mi ezért is vállaljuk, hogy az általános, fő elemekből raktárkészletet tartunk, így az utánrendelt elemek ára nem tér el jelentősen a projektártól.

Sérülés következtében összeomlott állványrendszerrel szerencsére még nem találkoztam.

- Jellemzően milyen eszközökkel okoznak sérüléseket az állványzatban?

- A targoncavilla, illetve tolatáskor a tömör targoncatest ütközése tudja a legkomolyabb sérülést okozni. Ezenfelül a rakományból vagy a raklapból kiálló rész beakadása, a rakomány nem helyes be-, és kitárolása is komoly sérüléseket eredményezhet.

- Mely műveletek során ütköznek neki leggyakrabban az állványoknak? Milyen gyakorlatok segíthetnek elkerülni a baleseteket?

- A targonca mozgása közben a folyosóra történő beforduláskor az első keretek vannak veszélyben. Ilyenkor a rakomány nincs magasra emelve, ezért ütközéskor a keretek alsó része sérül. Ezt fém, vagy rugalmas műanyag keretvédő rendszerrel lehet megakadályozni. Mind a két verzióra van megoldásunk: a fém keretvédő rendszert mi gyártjuk, míg a rugalmas műanyag rendszerelemek forgalmazásában Európa egyik legnagyobb gyártóját, az MPM céget képviseljük idehaza. A folyosón belül lévő oszlopok védelmére szintén van fém és rugalmas műanyag rendszerelemünk.

A védelmi rendszereken kívül természetesen elengedhetetlen a gépkezelők folyamatos képzése, a tárolási előírások betartása.

- Milyen ütközésvédelmet követelnek meg a jelenleg érvényes magyarországi előírások?

- A védőelemekre vonatkozó követelményeket az MSZ EN 15512 szabvány részletezi. E szabvány előírása csak a sarkokon lévő oszlopvédelemmel, illetve a közlekedőutak kereszteződésében lévő oszlopok védelmével foglalkozik. Ez a minimum igény. A nem sarkokon lévő oszlopok védelmére csak ajánlást fogalmaz meg a szabvány.

- Milyen feltételek fennállása esetén lehet különösen ajánlott a kötelezően előírtat meghaladó teljesítményű ütközésvédelem kiépítése?

- A probléma kétoldalú. Egyfelől a tapasztalatom az, hogy a gépkezelők a védőelemeket a következő módon használják: addig tolatnak vagy mennek előre, amíg a gép nem „koppan”, tehát ütközik neki a védőelemnek. Ezek a szerkezeti elemek nem erre vannak méretezve. Másfelől, ha még ezek sem lennének, és a használati elv sajnálatosan változatlan, el lehet képzelni, hogyan is néznének ki az állványrendszerek…

Véleményem szerint a legfontosabb a gépkezelők folyamatos képzése, tájékoztatása. Javaslom tanulmányozni az MSZ EN 15635-ös szabvány képzésre vonatkozó előírásait.

- Mire érdemes odafigyelni az ütközésvédelmi megoldások kiválasztásánál?

- Fő a biztonság! Mindenki szeret nyugodtan aludni, ezért sem hanyagolható el a védőelem-rendszerek kiépítése. Elismerem, ez meglehetősen költséges beruházás, viszont nem szabad elfelejteni, hogy a sérült állványrendszer-elemek cseréje nagyságrenddel költségesebb. Nem beszélve arról, hogy a javítás, elemcsere idejéig a lezárt terület nem használható, így tárolókapacitást veszítünk. Az elemek beszerzése egyes gyártóknál akár több hónap is lehet. Érdemes ezzel is kalkulálni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink