Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
NAV: piachoz juttatja az ekáer a cégeket
- Az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) nemcsak az áfacsalásokat szorítja vissza, hanem ennek eredményeként a tisztességesen adózó cégeket is piachoz juttatja - mondta Sinkáné Csendes Ágnes, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adószakmai főigazgatója egy sajtótájékoztatón.
Az EU-ban minden állam küzd az áfacsalások ellen, az elkövetés módja országonként változik. Magyarország helyzete speciális, mivel sok országgal határos és gyorsan áthaladhat rajta az áru - mutatott rá Sinkáné Csendes Ágnes.
A főigazgató tájékoztatása szerint az áfacsalást három összekapcsolt rendszer figyeli. A tételes áfabevallás a számla útját, a banki utalás a pénz útját, míg az ekáer az áru útját követi. Az ekáer januári indulásától február végéig tartott a bevezetési időszak, márciustól már élesben működik. Eddig 40 ezer ügyfél 1,5 millió ekáer-számot kért.
Ebben a cikkünkben foglaltuk össze az NGM véleményét a rendszerről, ami egybecseng a NAV kommunikációjával, élesen eltér azonban a vállalatok képviselőinek a témát érintő megnyilatkozásaitól. |
A NAV rendszere 50 ezer kockázatos céget jelzett, ezek felénél a telephelyükön decemberben és januárban ellenőrzést tartott a hatóság. A vizsgálat során 5700 adószámot felfüggesztettek, 1121 adószámot töröltek, 1649 vállalkozásnál pedig cégbírósági törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményeztek - ismertette a főigazgató.
Kérdésre válaszolva elmondta, hogy a márciustól hatályos biztosítékadás keretében eddig 1,026 milliárd forintot fizettek az érintettek. A tartozásmentes adózók száma - akiknek nem kell biztosítékot adniuk - 113 ezer 520.
Az ekáer informatikai hátterét Lakos Lambert István informatikai főigazgató ismertette. Elmondta: a NAV-nál minimális informatikai eszköz-fejlesztésre volt szükség. A járművek nyomon követését az útdíjfizetési rendszer (hu-go) végzi, a súlymérő állomásoktól pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság ad adatokat.
A ekáer gyűjti az áruadatokat, majd mindezeket egybevetik a NAV egyéb adataival. A rendszer - a folyamatosan módosított paraméterek alapján - azonnali riasztást ad - közölte a főigazgató.