Szolgáltatók Kacsák és teknősök között érkezik az osztrák üzemanyag

Kacsák és teknősök között érkezik az osztrák üzemanyag

Biró Csongor | 2013.11.28 07:25

Kacsák és teknősök között érkezik az osztrák üzemanyag

Ahol száz éve petróleumot tároltak, ott ma az OMV osztrák olajtársaság olajtároló és -elosztó telepe működik. Egy rendhagyó bejárás során betekintést nyertünk a csepeli Dunatárba.

Hirdetés

A Dunatár Kft. 1999-ben alakult azzal a céllal, hogy üzemanyag-tároló telepet létesítsen a Maharttól bérelt mintegy 8 hektáros területen, a csepeli Petróleum medence déli partján. A terület komoly olajipari múlttal rendelkezik. Csaknem 100 éve Csepelen kezdte meg működését a Shell saját finomítója. A csepeli tárolótelep építési munkái 2000-ben kezdődtek a Petrodyne Rt. fővállalkozásában. A feszített ütemű kivitelezési munkák tervezett határidőre történt befejezése után az üzemanyag-tároló telep 2001 márciusában a csepeli Mol-tározókkal szemben megkezdte próbaüzemét.

Nyolc ilyen tartályban tárolják az üzemanyagot (fotók: Biró Csongor)

A Bécsből érkező üzemanyagok (gázolaj és benzin) uszályokkal, tankerekkel érkezik a kikötőbe, ahonnan átfejtik, majd adalékolás után a közúti töltőállomásról tartályautókkal elszállítják a kutakhoz és az OMV más partnereihez, például autóipari beszállítókhoz, gyártókhoz.

Közúti töltőállomás

A Petróleum medencében lévő úszómű saját szivattyúival és a lefejtést segítő vákuum-rendszerrel, vagy ha van, a hajó szivattyújával naponta két átlagos hajó rakományát (2 x 1500 tonna) képes a tárolótelep tartályaiba betárolni.

Naponta két hajót képesek átfejteni

Évente több száz hajó (1,5-2,5 millió literes maximális kapacitással, vízállástól függően) érkezik az öbölbe. A hajók felmérését és a beérkező termékek laborvizsgálatát is a Dunatár Kft. végzi. De ez nem minden, a két labortechnikussal működő parányi boszorkánykonyha több tíz millió forintos műszereivel a teljes magyarországi OMV hálózat kútfejeiből (havonta 45 kútról) vett mintákat is rendszeresen ellenőrzi. Az üzemanyagok minőségét, lobbanásfokát, szűrhetőségi pontját, biotartalmát, esetleges vizesedését, kéntartalmát, cetán- és oktánszámát mérik és dokumentálják.

Mindent mérnek

Az összesen 22 embert foglalkoztató, részben OMV-tulajdonú Dunatár teljes tárolókapacitása 20 ezer köbméter, ami összesen - hozzávetőleges számítással - 8 milliárd forint értékű üzemanyagot jelent. A Dunatár forgalmi kapacitásának maximuma 600 millió liter/év, a napi csúcs eddig 3,5 millió liter volt. Négy-négy kétezer és háromezer köbméteres merev tetős, védőgyűrűs tartályban tárolják a gázolajat, a 95-ös motorbenzint.

Ezen a szerkezeten át érkezik az üzemanyag

Az üzemanyagok mellett adalékokat is tárolnak, ettől lesz OMV-s a nafta. Ezekből 120 köbméteres kapacitás áll rendelkezésre. Az adalékolás kitároláskor automatikus, erre négy darab háromrekeszes tartályt használnak. A rendszer külön adalékanyag kiadását is lehetővé teszi a töltőszigeten keresztül.

Ez a berendezés mutatja a MaxxMotion Diesel üzemanyag szűrhetőségi pontját, ami mínusz 35 Celsius fok

Ott jártunkkor csak két tartálykocsit tankoltak meg, aznap emelt árat a Mol, ezért volt lanyha az érdeklődés, de áremelés előtti napokon nagy a forgalom, egymás kezébe adják a töltőcsonkot a sofőrök. Ezeken a szigeteken önkiszolgáló módon történik a kitárolás, azaz a sofőröktől nagy odafigyelést és szakértelmet igényel a tankolás, a tűzveszélyességi fokozat a legmagasabb. Évente több száz millió liter üzemanyagot szállítanak el így. A 24 órás működés mellett akár napi 150 tartályautó (egy tankautó 18-30 ezer litert szállít, több kamrájában többféle üzemanyagot is egyszerre) kiszolgálását is képes ellátni a három töltősziget.

Ezek mindegyikén négy töltőfej van, egyenként 72 köbméter/óra szállító teljesítménnyel. A töltőszigetek fel vannak szerelve a szükséges biztonsági berendezésekkel (lángérzékelő, VRU csatlakozás, túltöltés-gátló, földelés ellenőrző, vészleállító, kamera, vészjelző kürt), ennek ellenére nem antisztatikus ruhában és mobiltelefonozva megközelíteni nem ajánlott, a benzin, de még a gázolaj is elég vehemensen ég. Csak egy szikra kell hozzá.

Magyar gyártmányú detonációzár

Szénhidrogén-, láng- és füstérzékelők, valamint hőkioldós jelzők gondoskodnak a tűz észleléséről, melynek jeleit az úgynevezett CLT-4 rendszer feldolgozza és közvetlen tűzjelzést ad a csepeli tűzoltóságnak. A motorbenzin tartályok detonációs, illetve robbanózárral (magyar gyártmányú) vannak ellátva. Ha a tűzoltók megérkezése előtt mégis oltani kell, korszerű stabil haboltóval szerelték fel az üzemet, a Dunatár saját tűzivíz hálózattal, valamint egy ezer köbméteres tűzivíz tárolóval rendelkezik. A tartályok és gyűrűsterük palásthűtését és oltóhabbal való ellátását az oltóvíz-gépház biztosítja önálló hab és tűzivíz vezeték rendszeren keresztül. Ez jelenleg kézi vezérléssel működik, egy-egy téves riasztás költséges károkat okozna, ha az automata befecskendezné az oltóhabot a tartályokba.

Önkiszolgáló

A Dunatár Kft. területén 21 darab mozgásérzékelős, infravörös tartományban is működő színes térfigyelő kamerarendszer felügyeli a biztonságot. A képfelvételeket többszörösen rögzítik, természetesen digitálisan. Nem jöhet be egy róka, vagy kacsa a területre, hogy ne tudnának róla. Nem tévedés, bármennyire is környezetszennyező műfaj a kőolajüzletág, a Dunatár vizében vadrécék, kárókatonák és szárcsák úszkálnak, gyakori vendég a teknősbéka, a méteres balin, a vízisikló és a róka is. A gázinga rendszer kiépítése mellett a telep VRU (vapour recovery unit) használatával gondoskodik a keletkező benzingőz közel százszázalékos megtisztításáról. Évente mérik a levegőtisztaságot, a telepen képződő olajos csapadékvizet megtisztítják. Hatékonyságát jelzi, hogy az utótározóban nádas nőtt.

VRU, azaz gőzvisszanyerő egység

Kiemelt Partnereink