Szolgáltatók Fehéredik a kenőolajok feketekereskedelme

Fehéredik a kenőolajok feketekereskedelme

MTI | 2017.10.26 15:04

Fehéredik a kenőolajok feketekereskedelme

A Shell kenőanyag üzletág árbevétele Magyarországon idén várhatóan 10 százalékkal bővül, és eléri a 3 milliárd forintot, a cég közel 3,5 millió liter kenőolajat értékesít évente a belföldi piacon, ehhez adódik hozzá az autógyárakban eladott, mintegy 13 millió liter – mondta Tamás Tamás, a Shell kenőanyagok kizárólagos hazai forgalmazójának, az Orbico Hungary Kft. divízióvezetője. Azt is megjegyezte, hogy az olajhamisítás, valamint a kenőolajok feketekereskedelme terén az utóbbi időben javult a helyzet.

Hirdetés

A hazai kenőolaj piac az iparági szereplők szerint közel 70 millió liter, amelyen több mint 100 olajmárka osztozik, így a verseny éles. A piacon a nagy olajmultik (TOTAL, ENI, Castrol, Shell, Mobil) mellett helyi, regionális márkák, illetve kis, most induló de ambiciózus gyártók is helyet kapnak. A Shell kenőanyagai jelen vannak az ipar szinte összes területén a személygépjármű szektortól a teherfuvarozáson át a különböző ipari alkalmazásokig.

Tamás Tamás szerint az olajhamisítás, valamint a kenőolajok feketekereskedelme terén az utóbbi időben javult a helyzet, többek között az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) bevezetésének köszönhetően, valamint azáltal, hogy a kenőolaj jövedéki termék lett. Hozzátette, nincs tudomásuk arról, hogy Magyarországon hamis Shell olaj lenne.

Hangsúlyozta, a feketekereskedelemben kapható, valamint hamisított termékek közel sem képesek teljesíteni azokat a kritériumokat, amelyeket az autógyártók a kenőanyagokkal szemben támasztanak. A mai termékek magas szintű műszaki tulajdonságait csak hosszú évtizedek tapasztalataival, rengeteg fejlesztéssel, laboratóriumi, valós körülmények közötti és motorfékpadokon végzett teszteléssel lehet elérni, ami dollármilliókat emészt fel mutatott rá.

Kitért arra is, hogy a globális kenőanyag-kereslet 2015-ben 38,8 millió tonnára csökkent a 2014-es 39,4 millió tonnáról. A Shellnek azonban sikerült megvédenie pozícióit mindhárom piaci szegmensben, így megőrizhette piacvezető részesedését. A Shell Lubricants 2017-ben is megtartotta vezető pozícióját, ezzel immár tizenegy egymást követő évben lett az első számú globális kenőanyaggyártó.

A Shell a Kline & Company becslése szerint világszinten mintegy 4400-4600 kilotonna késztermék kenőanyagot értékesített éves szinten az elmúlt évek átlagát tekintve, ennek 36 százalékát a személygépjármű, 34 százalékát az ipari szektorban, 30 százalékát pedig a haszongépjármű szektorban. A jelentés szerint a Shell Lubricants a piacvezető az Egyesült Királyságban (18 százalék), az Egyesült Államokban (12 százalék), Kanadában (13 százalék) és Kínában (8 százalék).

A hazai piacon a gyári első feltöltésű motorolajokkal együtt 20 százalék feletti a Shell kenőanyagok piaci részesedése. A divízióvezető kiemelte: a Shell a növekvő keresletre válaszolva dollár százmilliókat fektetett kenőanyagipari ellátási láncának fejlesztésébe, négy kenőanyag-keverőüzemének felújításába, további négy új keverőüzem felépítésébe, továbbá egy kenőzsírgyártó üzem és két bázisolajgyártó üzem létrehozásába. A 2014-es indulás óta a PurePlus technológiával készülő Shell Helix Ultra termékek kétszámjegyű növekedést realizáltak, és ma világszerte több mint száz piacon vannak jelen.

Ezeken felül a Shell biztosítja a kenőanyag-megoldásokat egy sor ipari berendezés, köztük szélturbinák, nehézipari bányászati berendezések és feldolgozóipari gépek számára. Nemzetközi szinten a Shell több mint 200 tudósa és mérnöke dolgozik a kenőanyagokra specializálódott műszaki központjaikban Kínában, Japánban (JV), az Egyesült Államokban és Németországban. Legújabb kenőanyagok és olajok kutatásával és fejlesztésével foglalkozó technológiai központját a kínai Sanghajban nyitotta meg a vállalat 2014-ben. A Shell nemzetközi k+f csapata napi szinten közel 3 millió dollárt költ fejlesztésre, új technológiák kidolgozására - ismertette Tamás Tamás.

A nyilvános cégadatok szerint 2016-ban a Orbico Hungary Kft (A Shell kenőanyagok hivatalos magyarországi kereskedője) 21,1 milliárd forint nettó értékesítési árbevételt ért el. A cég átlagosan mintegy 190 munkavállalót foglalkoztatott tavaly.

Kiemelt Partnereink