Szolgáltatók Balog Ádám: gördülékeny a kapcsolatunk az autóipari cégekkel

Balog Ádám: gördülékeny a kapcsolatunk az autóipari cégekkel

autopro.hu/B.Cs. | 2015.09.17 11:25

Balog Ádám: gördülékeny a kapcsolatunk az autóipari cégekkel

Jóval képzettebbek az átlagnál a pénzügyek terén, a jövőképüket pedig az elvárható precizitással fogalmazzák meg a hazai járműipari cégek – véli az MKB Bank elnök-vezérigazgatója. Balog Ádám szerint az ázsiai régió esetleges lassulása komoly fejtörést okozhat az ágazatnak.

Hirdetés

- Hogy áll az MKB Bank újjászervezése, a szervezeti struktúra átalakítása?
- Minden a tervek szerint halad: a reorganizációt vezénylő, az állam tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Bank (MNB) július 23-án visszarendelte a tavaly decemberben kinevezett szanálási biztosokat, és ezzel egy időben az MKB Bank igazgatósága visszakapta eredeti jogköreit.

- Mennyire engedte el az MNB az MKB Bank kezét, mennyire önálló döntési jogkörrel rendelkezik a vezetés, illetve az igazgatóság?
- Fogalmazzunk úgy, hogy jegybank hátrébb lépett: az operatív ügyeket az említett dátumtól az igazgatóság viszi, a stratégiai fontosságú, egyebek között a tulajdonost érintő kérdésekben azonban továbbra is az MNB szava dönt. A szanálás az eredeti menetrend szerint folytatódik.

- Mi a helyzet a bankot terhelő portfólió leválasztásával?
- A leválasztandó, az MNB megbízásából független szakértő által értékelt portfólió piaci értékesítésén közösen munkálkodunk a jegybankkal. Az eszközportfólió egy részét már sikerült eladnunk, és több, szintén ezt a célt szolgáló ügylet van közel a záráshoz. A piacon nem értékesíthető portfólióelemek a vonatkozó jogszabályban rögzített módon kerülnek át a szanálási vagyonkezelőhöz. A meglehetősen bonyolult, az Európai Unió illetékes szervei által szorosan nyomon követett folyamat lényege a tiszta lap megteremtése az MKB Bank számára.

- Hogyan halad a költségcsökkentés a banknál? Milyen áldozatokat kellett és kell még meghozniuk?
- Már az első féléves számokban megmutatkoztak a tavaly elindult reorganizáció kedvező hatásai, hiszen a csoportszintű banküzemi költségeket sikerült egy év alatt 12 százalékkal lefaragni. Jelentős létszámcsökkentésre is sor került, illetve számos területen zajlott szigorú racionalizáció. Utóbbit következetesen folytatjuk a továbbiakban is: alaposan átvizsgáljuk a szerződéseinket, és ahol lehetőség kínálkozik rá, feszesebbé tesszük a költségszerkezetet. Csak ezekből a tételekből éves szinten félmilliárd forintos nagyságrendű megtakarításra számítunk.

- Mikor és milyen feltételekkel várható az MKB Bank értékesítése? Nyereséget vagy veszteséget hoz majd az eladás az államnak?
- Ezeket a kérdéseket a tulajdonosi jogokat gyakorló MNB-nek kell feltenni. Az én dolgom az, hogy egy megtisztított, erős, ütőképessé és ütésállóvá tett MKB Bank álljon készen a tranzakcióra, de magát az ügyletet a jegybank fogja levezényelni.

- Milyen kapcsolata van a banknak az autóipari szereplőkkel: gyártókkal, beszállítókkal, szolgáltatókkal? Milyen nagyobb projekteket finanszíroztak az elmúlt években?
- Elsősorban a beszállítókkal és szolgáltatókkal ápolunk szorosabb kapcsolatot: hazai és nemzetközi hátterű vállalkozások egyaránt akadnak közöttük, például számos elsőkörös, jellemzően német és francia autógyárak számára termelő cég. Azok a projektek, amelyek finanszírozásában az elmúlt években részt vettünk, elsősorban a beszállítók gyártó- és tárolókapacitásának bővítését célozták, illetve efféle kapacitások kiépítését, az autógyárak évről évre hangsúlyosabb itteni jelenléte miatt. Az MKB Bank érdekeltségein keresztül az autóiparhoz kapcsolódó szolgáltatások nyújtásában is jelen vagyunk: személyautó- és flotta-finanszírozásban, flottakezelésben. A közelmúltban lezajlott tranzakciót követően kizárólagos tulajdonosok lettünk az MKB-Euroleasing gépjármű-finanszírozási üzletágában, és feltett szándékunk, hogy a céget a lízingpiac minden fontos szegmensében a legjobbak közé juttassuk el.

- Van speciálisan az ipari, ezen belül a járműipari vállalatoknak szánt pénzügyi termékük? Milyen igényei vannak ennek a szektornak?
- Mivel többségük exportpiacra termel, ezért elsősorban az exportfinanszírozáshoz kapcsolódó termékek keresettek. Ezek jellemzően az Eximbank által refinanszírozott, fix kamatozású, középlejáratú euróhitelek, esetleg deviza-, illetve többdevizás (multicurrency) folyószámlahitelek. Egy-egy beruházás kapcsán, különösen, ha ahhoz támogatás kapcsolódik, felmerül a bankgarancia szükségessége. De egyre gyakoribb a treasury szolgáltatások igénybevétele, amelyekkel az árfolyam- és kamatkockázat fedezhető, a kisebb, pénzügyileg kevésbé stabil lábakon álló cégek számára pedig faktoring szolgáltatásunk lehet kifejezetten előnyös. Utóbbi nagy előnye, hogy a bank biztosíték nyújtása nélkül képes kedvező áron és gyorsan finanszírozást nyújtani, átvállalva az adott cég vevőjének fizetési kockázatát.

- Milyen ügyfelek az autóipari cégek? Hogyan jellemezné a velük való kapcsolatot?
- A legjobb ügyfeleink közé tartoznak: az átlagosnál jóval nagyobb hangsúlyt fektetnek a tervezésre, jövőképüket a pénzügyi partnerek számára is világos, precíz formában rögzítik. A szektor beruházás-igényessége, az újítási és alkalmazkodási kényszer, valamint a kötelező likviditás-tervezés magas fokú pénzügyi tudatosságot kíván meg, amiből fakadóan ezek cégek pénzügyi értelemben lényegesen képzettebbek az átlagnál. Ebből is adódik, hogy jellemzően gördülékeny velük a kapcsolatunk.

Balog Ádám (37)

Közgazdász diplomáját a Budapesti Corvinuson, a jogit a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen szerezte, közbeiktatva a Community of European Management Schools International Management mesterszakát. Dolgozott a PricewaterhouseCoopersnél, majd a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára lett, majd 2013. március 6-án kinevezték a Monetáris Tanács tagjának és a jegybank alelnökének. Ebből a pozícióból 2014 decembere óta felügyelte az MKB Bank szanálását, amelynek 2015. július 23-a óta elnök-vezérigazgatója.

- Mit gondol a magyar járműgyártás fejlődéséről és a magyar gazdaságban betöltött hangsúlyos szerepéről? Mi lesz, ha az autóipar már nem teljesít olyan jól?
- A magyar járműgyártás elmúlt években látott bővülésében kulcsszerepe volt a válság után kibontakozó globális keresletbővülésnek, Ázsia, azon belül pedig Kína egyre terebélyesebb keresletének az európai járművek iránt. Épp emiatt hordoz kiemelkedő kockázatot is a hazai cégeknek az ázsiai régió esetleges lassulása: ez az európai járművek iránti kereslet csökkenésével járna, ami áttételesen a hazai járműgyártást, illetve a beszállítói lánc növekedési dinamikáját is negatívan érintené. Ez a magyar gazdaságnak sem örömteli, hiszen a hazai autóipar az elmúlt években egyre nagyobb hozzáadott értéket állított elő, ami egyes időszakokban a GDP 10 százalékát is elérte. Félreértés ne essék, egyáltalán nem akarok vészmadár lenni. Meggyőződésem ugyanis, hogy egy potenciális globális járműipari lassulás kompenzálható más gazdasági ágazatok expanziójával. Magyarországon ilyen lehet például az elektronikai termékek gyártása. Ami pedig a hazai járműgyártást illeti: a szektor szerencsére nagyon jó bőrben van, és biztos vagyok abban, hogy a már említett szakmai felkészültsége, felfokozott innovációs és gyors alkalmazkodási képessége, valamint kimagasló pénzügyi tudatossága révén a legjobb válaszokat fogja majd adni a jövő kihívásaira.



Kiemelt Partnereink