Logisztika Számos módon építhetünk reaktív ellátási láncot

Számos módon építhetünk reaktív ellátási láncot

autopro.hu/V.M. | 2022.04.21 10:17

Számos módon építhetünk reaktív ellátási láncot

Fotó: Pixabay

Az elmúlt évek rávilágítottak a nemzetközi ellátási láncok törékenységére. Érthető módon sok gyártóvállalat kezdte el keresni annak lehetőségeit, hogy ellenállóbbá, a váratlan változásokra hatékonyabban reagálóvá alakítsa ellátási láncait. Szerencsére ezen a területen számos lehetőség kínálkozik a számukra.

Hirdetés

A lehetőségek között a beszállítói kapcsolatok átalakítása és a fejlett technológiák alkalmazása egyaránt szerepel. Hogy pontosan milyen stratégiák segíthetik a reaktív ellátási láncok létrehozását, a Manufacturing Tomorrow szedte össze.

A kereslet-előrejelzés modernizálása

A reaktív ellátási lánc megteremtésének első lépése azoknak a tényezőknek a figyelése, amik változása valamilyen válaszreakciót követel meg. A tényezők egyike a kereslet, amely változásának követéséhez azonban nem mindig elégségesek a tradicionális megoldások.

A konszenzusos előrejelzés, mely során az egyes funkciók előrejelzéseit kombinálják, négy-öt hetet igényel, ezért elavult eredményekkel szolgálhat. Ehelyett a gyártóknak olyan adatokra kell fókuszálnia, mint a kiskereskedők rendszereiből származó adatok, a szállítási statisztikák, az internetes aktivitás, valamint a makrogazdasági trendek. Az adatokat tanácsos intelligens algoritmusokkal feldolgozni, mivel a gépi tanulás gyorsabb és pontosabb eredményekkel szolgál, mint az emberi munkaerő.

A beszállítói kapcsolatok felülvizsgálata

Második lépésként érdemes megvizsgálni a beszállítói kapcsolatokat. A partnerek rugalmassága mellett egy másik fontos jellemző a kommunikációs képesség. A gyártóknak olyan cégekkel kell kapcsolatot kialakítani, akik minél több információt osztanak meg, méghozzá időszerűen. Több azonos anyagot szállító cég esetén megérheti digitális kommunikációs platformot használni a jobb átláthatóság végett.

Ugyancsak megfontolandó lehet a beszállítók diverzifikálása, ahogy a termelés földrajzilag közelebbi pontra helyezése is. Mindazonáltal észben kell tartani, hogy az utóbbi önmagában kevés lehet a sikerhez.

Más termék, más stratégia

Az egyes termékek esetében eltérő az értékesítések ingadozása, a költségek, a vásárlók, a termelési mennyiség és még sok más minden. Ebből következik, hogy mindegyik esetében azonos stratégia alkalmazása kedvezőtlen végeredményhez vezethet.

A termékeket szegmentálni kell, például a kereslet változékonysága és a szállítási mennyiségek kettőse szerint. Ezután az azonos csoportba sorolható termékeknél azonos stratégia honosítható meg.

Felkészülés az időjárás okozta zavarokra

A sok közül az egyik tényező, ami zavarokat okozhat ez ellátási láncban, az időjárás. Megjósolni talán nem lehet a hatásait, azonban fel lehet rájuk készülni. Télen például érdemes hosszabb szállítási időkkel számolni, továbbá szóba jöhet olyan logisztikai szolgáltatók keresése, amik sofőrjei alapos felkészítést kapnak a rossz útviszonyok közti vezetésre.

Az időjárási körülmények és a szállítmányok nyomon követését segíthetik telematikai rendszerek és más, a dolgok internetéhez (IoT) sorolható megoldások.

Tartsuk jó állapotban a járműveket!

A karbantartások elhanyagolása váratlan leállásokhoz vezethetnek, amik hatásai az egész ellátási láncon végig futnak. A rendszeres, tervezett karbantartás jobb, mint a reaktív hibajavítás. Ami azonban ennél is hatékonyabb, az a prediktív megközelítés, ami IoT eszközök segítségével adatok elemzésén alapul, és lehetővé teszi a munkák elvégzését még azelőtt, hogy meghibásodás lépne fel.

Jobb átláthatóság

Az IoT eszközök nem csak a karbantartásban és az időjárás hatásainak kezelésében nyújtanak támogatást, valós idejű információval szolgálhatnak a szállítmányok helyéről, hőmérsékletéről és minőségéről is. Ezeket, más forrásból származó adatokkal együtt egy analitikai programnak továbbítva a vállalatok tisztább képet nyerhetnek az ellátási láncukról.

A vakfoltok felszámolását segítik a beszállítóktól származó adatok is, ezért érdemes elérni náluk, hogy minél több adatot osszanak meg. Az átláthatóság az ügyfelek megtartásában is kifizetődik, ugyanis kutatások szerint az átláthatóságot nyújtó cégek termékeit kisebb eséllyel cserélik le a vásárlók.

Vészhelyzeti terv

Hiába a modern technológia és az elővigyázatosság, nincs olyan ellátási lánc, ami minden váratlan helyzettel szemben védett lenne. Ezért szükséges felkutatni a gyenge pontokat, majd azok megismerése után vészhelyzeti terveket alkotni.

Hogy ezeknek a terveknek mit kell tartalmaznia, az vállalatról vállalatra változik. Lehet szó tartalék partnerekről a mostaniak kiesésére készülve, emellett célszerű tartalmaznia a kritikus fontosságú adatok másolását is.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink