Logisztika Fáj az autóiparnak az orosz szállítások kiesése

Fáj az autóiparnak az orosz szállítások kiesése

autopro.hu/V.M. | 2022.08.19 10:20

Fáj az autóiparnak az orosz szállítások kiesése

Fotó: Pexels

Az orosz-ukrán háború kitörése, és azt követően az Oroszországra kivetett szankciók keményen érintették az Európa és Kína közti vasúti konténerforgalmat, azáltal az autóipart is. Bár elméletben szabad az út az Oroszországon átmenő áruforgalom előtt, a gyakorlatban a politikai nyomás és egyéb problémák mégis más útvonalak keresésére ösztönzik a piaci szereplőket.

Hirdetés

Becslések szerint eddig több mint egymillió olyan konténert irányítottak át más útvonalra, amiket eredetileg Kínából Oroszországon keresztül szállítottak volna Európába, ezáltal tovább fokozva a kikötői torlódásokat, és még több fejfájást okozva az autóipari cégeknek.

„A Kínából és Ázsia más részeiről kiinduló vasúti forgalom nyilvánvalóan megszűnt, mivel nem képes áthaladni Oroszországon. Ez a szállítást a tengerekre és a repülésre terelte át, még több komplexitással tetézve a jelenlegi kikötői torlódásokat Kínában” – mutatott rá Toni Fondevilla, a Maersk hajózási társaság autóipari részlegének értékesítési vezetője.

Politikai nyomás

Az Új Selyemúton áthaladó nyugat irányú áruforgalomnak csak 2 százaléka érinti Ukrajnát, ugyanakkor a Kína-Európa forgalom szinte egésze áthalad Oroszországon és Fehéroroszországon, melyek az ukrajnai háború kitörése után politikailag viszonylag elszigetelté váltak. „A háború kitörése óta több ügyfelünknek is érthető módon kényelmetlenné vált a termékek Oroszországon és Fehéroroszországon keresztül szállítása, és ennek természetesen magától értetődő eredménye az alacsonyabb áruforgalom a Selyemúton” – magyarázta Ilja Gorbunov, a Gefco logisztikai vállalat vasúti projektmenedzsere az Automotive Logistics-nek nyilatkozva.

A francia Geodis logisztikai cég autóipari elnökhelyettese, Jürgen Adler elmondta, hogy a háborút minden Oroszországon átmenő összeköttetés megsínylette. „Rengeteg fuvarozó és logisztikai szolgáltató hagyott fel ennek az útvonalnak a használatával politikai nyomásra” – tette hozzá.

A Volkswagen beszerzési osztályának egy szóvivője kifejtette, hogy bár a gyártó alapvetően tengeren szállít komponenseket Európa és Kína között, az orosz vasúti összeköttetés biztonsági alternatívaként szolgált szűk keresztmetszetek jelentkezésekor, a háború óta azonban azt nem használják.

Kevesebbel kell megelégedni

Európa és Kína között természetesen léteznek alternatív vasúti útvonalak, melyek egyike a déli folyosó Törökországon, Grúzián és Azerbajdzsánon keresztül. Itt azonban az infrastruktúra fejletlen, a szállítási idő hosszabb és gyakoriak a késések. Éppen ezért a Gefcónak minden egyes szállítmánynál meg kell vizsgálnia, hogy azt ide vagy inkább a tengerre vagy a repülésre érdemes átterelnie az Oroszországot átszelő északi folyosóról.

A cég a Románián és Törökországon átmenő középső folyosón is kínál vasúti szállítást, és Adler szerint a problémák ellenére az elkerülő utak népszerűsége folyamatosan nő.

A szállítási időn kívül egy másik problémája az elkerülő útvonalaknak, hogy azok másfélszer olyan költségesek, mint az északi folyosó. Emiatt a nem időérzékeny autóipari szállítmányok nagy részét tengerre irányították át, ami körülbelül kétszer nagyobb szállítási időt jelent a korábbi 15-18 naphoz képest.

Helyben gyártás

A szállítási nehézségek, kombinálva a szankciókkal, amik például megnehezítik az orosz logisztikai cégekkel a pénzügyi tranzakciókat, egyes vállalatokat a helyi termelés felé terelnek, azzal kiváltva az interkontinentális árufuvarozást.

A szóban forgó cégek között van a Mercedes-Benz is, ami saját közlése szerint egyre inkább a helyben gyártásra helyei a hangsúlyt, ami azt jelenti, hogy a nagy piacok számára azokon belüli egységekben készítik az autókat.

Van miért pozitívnak maradni

Az ukrajnai háború elhúzódásával úgy tűnik, hogy a kelet-nyugati áruforgalom nyomás alatt fog maradni közép távon. Mindazonáltal van miért a helyzet javulásában reménykedni.

Claus Nicolajsen, a dán DSV logisztikai vállalat légi és tengeri szállítási vezetőhelyettese úgy véli, hogy bár az Oroszországot elkerülő vasúti infrastruktúra fejlesztésre szorul, az érdeklődés adott, és a kormányok gondoskodni fognak a megfelelő források előteremtéséről.

Gorbunov, aki ugyanígy látja a helyzetet, elmondta: „Ez azt jelenti, hogy a Kína és Európa közti szállítások ideje visszatérhet a megszokott, elvárható tartományukba.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink