Logisztika Az EU-n múlik, hogy kevesebb kamion lesz-e az utakon

Az EU-n múlik, hogy kevesebb kamion lesz-e az utakon

autopro.hu/V.M. | 2023.07.20 16:20

Az EU-n múlik, hogy kevesebb kamion lesz-e az utakon

Fotó: Kässbohrer Transport Technik GmbH

Az Európai Bizottság javaslatot tett a kész járművek szállításában használt tehergépkocsik maximálisan megengedett hosszának növelésére. A javaslat elfogadása lehetővé tenné, hogy unió-szerte több autót kevesebb kamion szállítson, ami mind az úthasználók, mind a vállalatok számára előnyöket kínálna.

Hirdetés

Az Európai Járműlogisztikai Szövetség (ECG) több mint két évtizede lobbizik a változtatásért, ami a nemzeti előírások harmonizálását jelentené. A jelenleg hatályos EU-s szabályok szerint a tagállami határokat átlépő autószállító teherautók legfeljebb 18,75 méter hosszúak lehetnek, ugyanakkor sok ország szabályai ennél nagyobb hosszúságot is megengednek. Ez a felállás azt eredményezi, hogy a 18,75 méternél hosszabb autószállítók a határokat átlépve gyakran már nem felelnek meg az előírásoknak, ezt kihasználva pedig az ECG szerint sok tagállam büntetéseket szab ki bevételszerzés érdekében.

A Bizottság javaslata szerint az unióban egységesen 20,75 méteres hosszúságot engedélyeznének az autószállítóknak, ami azt jelentené, hogy azok több járművet szállíthatnának, ezért kevesebb teherautóra lenne szükség. Az ECG szerint egy 20,75 méter hosszú autószállító átlagosan kilenc autót mozgat, vagyis kettővel többet, mint egy átlagos 18,75 méter hosszú társa.

A Bizottság javaslatában szereplő becslések szerint a módosítással az autószállítók üzemeltetői 2025-2050 között 45 milliárd euró nettó költségmegtakarítást realizálhatnának, vagyis az új előírásokból minden úthasználó, egyúttal a cégek is profitálhatnának.

Jobbkor nem is jöhetne

Mike Sturgeon, az ECG vezetője az Automotive Logistics-nek nyilatkozva elmondta, hogy „az időzítés tökéletes”, mivel 2022 vége óta az olasz hatóságok elkezdték megbüntetni a 18,75 méternél hosszabb autószállítókat. „Igazából nem lehet őket ezért kritizálni, mert a hatályos rendelkezéseket megfelelően érvényesítik. Ez a probléma. Nem tesznek semmi törvénytelent, ami rendkívül frusztráló.”

Sturgeon szerint a bizottsági javaslat elutasítása „hatalmas csapás” lenne az iparágnak. Rámutatott, hogy ma átlagosan nyolc autót visz egy nemzetközi forgalomban résztvevő autószállító, ez a szám azonban hatra csökkenhetne. „Minden három kamion helyett, akkor négyre lenne szükség ahhoz, hogy ugyanannyi autót mozgassanak, ami automatikusan a költségek emelkedésével járna.”

Az EU-s döntéshozók támogatásának elnyerésében fontos szerephez juthat a klímavédelmi aspektus. Az ECG szerint a hosszlimit növelésével az egy fuvarra eső szén-dioxid-kibocsátás 19,5 százalékkal csökkenne. A bizottsági javaslatban 2025-2050 periódusában 27,8 millió tonna szén-dioxid-emisszió megtakarítása szerepel.

Az ECG ezenkívül a jogi stabilitást, a sofőrhiány csökkentését, illetve az egységes szabályok által lehetővé tett képzési egyszerűsítéseket is a módosítás előnyeként említi.

A döntésre várva

A javaslatról még szavaznia kell a Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is. Az ECG reményei szerint még a jövőre esedékes, júniusi parlamenti választások előtt sikerül dűlőre jutni az ügyben. Ellenkező esetben a döntéshozatal több hónapot csúszhat.

Az ECG addig is igyekszik az autógyártókat és a tagállamokat is megnyerni ügyének. „Már bevontuk a Renault-t a francia kormánnyal való lobbizásba” – mondta Sturgeon. „Minden országban, mely rendelkezik autógyártással, fel fogjuk keresni a gyártót, és a támogatásukat fogjuk kérni.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink