Logisztika Autonóm targoncákkal küzdhető le az emberhiány

Autonóm targoncákkal küzdhető le az emberhiány

autopro.hu/V.M. | 2022.06.01 10:20

Autonóm targoncákkal küzdhető le az emberhiány

Fotó: Facebook/Crown Equipment Corporation

Bár megvannak a maguk korlátjai, és még nem alkalmazzák őket széleskörűen, az autonóm targoncák már jelen vannak a ma raktáraiban, és terjedésük nem látszik megállni, mivel egyre többen ismerik fel szerepüket az olyan kiterjedt problémák kezelésében, mint például a munkaerőhiány.

Hirdetés

Nem is olyan régen még távolinak tűnt az autonóm targoncák alkalmazása. A felfogás az volt, hogy a targoncák kezelése biztonsági és hatékonysági szempontok miatt is emberi döntéshozatalt követel meg, ebbe azonban gyors változást hozott a munkaerőhiány, az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése, illetve az ellátási láncok megszakadásának kombinációja.

Nic Temple, az amerikai Hyster targoncagyártó üzletfejlesztési igazgatója szerint egyszerűen nincs elég ember a raktári munkaigények fedezésére. „Végső soron automatizálásra van szükség az emberi munkaerő kiegészítésére.”

Jeff Christiansen, az anyagmozgató gépeket gyártó amerikai Seegrid Corp. termékekért felelős alelnöke szerint a nehéz körülmények között a legjobb stratégia az, ami a legalacsonyabb kockázatot hordozza. Ez a stratégia a magas keresletet kielégíteni nem képes, emberhiányos rendszer esetében a teljes áttervezés helyett a már meglévő rendszer továbbfejlesztése. Ez egyenes út az autonóm targoncák alkalmazása felé.

Korlátozott, de bővülő lehetőségek

Az autonóm targoncák a raktármenedzsment rendszertől kapott utasítások alapján önállóan dolgoznak, de szükség szerint operátor is vezetheti őket, úgy mint a konvencionális targoncákat.

Az még nagyon távolinak tűnik, hogy a raktárakban kizárólag autonóm targoncák közlekedjenek. Ez nem csupán gondolkodásmódbeli változást követelne meg, hanem a technológia fejlődését is. A technológiai hiányosságokat Jim Gaskell, a targoncákat gyártó Crown automatizálási igazgatója is elismerte. Mint rámutatott, az önműködő targoncák lassabban mozognak, funkcionalitásuk pedig korlátozott.

A másik oldalon viszont: „Egyre több szolgáltató egyre több megoldást kínál, ennek köszönhetően az alkalmazók részaránya tovább fog nőni” – idézi Gaskellt a Logistics Management.

Az implementálást csakugyan támogatja, hogy az ember működtette és a teljesen autonóm gépek között az önvezetésnek több különböző lépcsőfoka van a targoncák esetében is – pont úgy, mint a közúti járműveknél. A Hyster például olyan kisegítő funkciókkal láthatja el a konvencionális targoncákat, mint az automatikus lassítás kereszteződéshez érve. „Tapasztalataink szerint ezek a technológiák bebizonyították, hogy alkalmazásuk megtérül” – mondta el Temple.

Jobb előbb, mint később

Gaskell szerint minden raktárban lehet valamit automatizálni, és a cégeknek jobb most elindulni az automatizálás útján, mintsem várni. „Van értelme most elindítani egy projektet, hogy segítsen átlátni számunkra, az automatizálást hogyan fogjuk integrálni a jövőben. Mindenkinek muszáj lesz alkalmaznia (az automatizálást) egy bizonyos szinten, szóval megéri most ismerkedni vele.”

Egyetértését fejezte ki Gitte Kirkegaard, az anyagmozgató eszközöket gyártó Logitrans vezérigazgatója: „Az automatizált targoncák velünk fognak maradni. Az átlagos vállalkozás talán még nem használja őket, de a többségük megértette, hogy foglalkozni kell a témával.”

Ma az autonóm targoncák monoton, jól kiszámítható feladatokat végeznek, embereket szabadítva fel komplexebb feladatok végzésére – mutatott rá Frederik Poulsen, a MiR üzleti program menedzsere. Hozzátette: „Sok vállalatnak nem lenne észszerű az átfogó automatizálás, ez azonban egy remek terület számukra.”

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink