Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A speciális vontatmányokban is otthon van a Maxi-Szer
Az elsődlegesen állványrendszerek tervezésével és gyártásával foglalkozó Maxi-Szer Kft. mára számos cégnek, köztük nemzetközi nagyvállalatoknak is szállít az intralogisztikai anyagmozgatásban használt vontatható kocsikat. A vállalkozás nem csak gyártja, de saját maga tervezi is a vontatmányokat, melyek egyedi igényekhez igazítása sem jelent problémát számára. A Maxi-Szer portfóliójának ezen részéről és a kapcsolódó tervekről Ivony Csaba ügyvezető beszélt a lapunknak.
- Milyen előnyökkel jár a vontatmányok használata az anyagmozgatási műveletekben összevetve a targoncák önálló alkalmazásával? Hogyan teszik gyorsabbá az anyagáramlást a vontatható kocsik?
- Erre a kérdésre a megrendelőinknél látottak alapján tudok válaszolni. Fő megrendelőnknél, a Bosch Csoportnál már régóta alkalmazzák a milkrun rendszert. Számomra is nagy élmény, mikor látom az alapanyaggal megpakolt szerelvényeket a tervezett időpontra megérkezni az állomásokra, és ugyanezen eszközök segítségével végzik a késztermék begyűjtését is. Egy szerelvény 4-5 vontatmányból áll, melyek vegyes összetételűek is lehetnek. A szerelvényeket leggyakrabban raklapszállító, polcos, csomagoló és anyagszállító eszközök alkotják, a mi feladatunk ezeknek az eszközöknek az igény szerinti optimalizálása, majd legyártása. A leírt anyagáramlási rendszer követelményeinek hagyományos targoncákkal nem lehet megfelelni, ezért van szükség a vontatmányokra.
- A Maxi-Szer tapasztalatai szerint általában milyen megfontolásból döntenek a vállalatok a vontatmányok alkalmazása mellett?
- A milkrun rendszer lényege, hogy a szállítások előre ütemezhetők, a szállítandó alapanyagok, alkatrészek, csomagolóanyagok, illetve késztermékek mennyisége a gyártási ütemezés szerint változhat. A rendszer kialakítása nem a mi feladatunk, ellenben gondoskodnunk kell az ahhoz leginkább illeszkedő szállító eszköz biztosításáról, így hát a szállító eszközök feladatra történő optimalizálásában már jelentős szerepünk van.
- Mennyire befolyásolja a vontatható szállító eszközök jellemzőit és tervezését az üzemelrendezés, illetve a termelési rendszer típusa?
- Erre a kérdésre ismét a vontatmányok felől közelítem meg a választ: felépül egy gyártóüzem előre meghatározott gyártósorokkal, egy azok megfelelő elrendezését tartalmazó terv alapján. Ez precízen tartalmazza a technológia helyigényét, a biztonságos közlekedéshez szükséges folyosókat, illetve a gyártósorokat kiszolgáló technikai folyosókat. Utóbbiakban közlekednek a vontatmányaink. Alapesetben a vontató 2-3 kocsit vontat, erre tervezzük az eszközöket.
Később felfut a termelés, új gyártósort kell elhelyezni, emiatt a kiszolgáló folyosó egyre szűkebbé válik. Adott esetben ehhez kell optimalizálni és átalakítani az eszközeinket. Ez folyamatos kihívást jelent.
- A fejlesztés terén beszélhetünk az alapvető termékjellemzők egyedi igényekhez igazításán túlmutató innovációs lehetőségekről? Milyen újításokon dolgozik a Maxi-Szer, illetve milyenekkel állt már elő?
- Már nagyon sok esetben eltértünk a sztenderd raklapszállító és polcos vontatmányoktól. Terveztünk görgősoros, billenthető platformú kocsit, ahol a fő szempont az ergonómia volt. A dolgozók számára nehéz volt behajolni a kocsin szállított konténerbe, ezért azt meg kellett billenteni a jobb hozzáférhetőség érdekében. Terveztünk szintén görgősorral ellátott komissiózó kocsikat az egyik legnagyobb nemzetközi logisztikai cég számára, de speciális AGV felépítményekkel is volt már dolgunk.
Fontosnak tartjuk, hogy a gyártást megelőzően először prototípust készítsünk. Partnereink is szeretik ezt a megoldást, mert egy nagyobb széria gyártása előtt ilyen módon van lehetőség a tesztelésre, valamint az esetleges módosításra.
- Milyen szerepet játszhatnak a digitális megoldások a vontatmányok használatában? Megtalálhatóak ilyen megoldások a Maxi-Szer kínálatában?
- Ilyen igény eddig nem érkezett felénk. Ha a szállított termékeket vonalkóddal kívánják azonosítani, akkor azt inkább célszerű a terméken elhelyezni. Ezzel együtt az eszközeinket igény szerint egyedi azonosító táblával szereljük fel, ezáltal biztosított a vontatmányok nyomon követése.
- A Maxi-Szer a vontatmányok tervezésén és gyártásán kívül azok karbantartásával is foglalkozik. Miért érdemes az eszközök szervizeltetését a cég munkatársaira bízni? Csak saját gyártású vagy harmadik felek termékeinek karbantartását is vállalják?
- A vontatmányok javítását, karbantartását több okból vállaljuk. Egyrészt a saját eszközeinkhez rendelkezünk alkatrészekkel, ezáltal a javítás amellett, hogy gazdaságos, viszonylag gyorsan el is végezhető. Ez mindenképp előny a partnereink számára. A javítási folyamatból ráadásul mi is tanulunk: látjuk, mely alkatrészek azok, amelyek sérülékenyebbek, mi az, amin esetleg a gyártási folyamatban változtatni kell. Másfelől az eszközök javítása viszonylag folyamatos munkát biztosít számunkra. Mindazonáltal termékeinket és a mi tervezőmunkánkat is dicséri, hogy partnereinknél nem sok javítandó eszköz van. Harmadik fél által gyártott eszközök javítását is oldottuk már meg, de nem ez a fő profilunk.
- Milyen távlati célkitűzései vannak a Maxi-Szernek az intralogisztikai vontatmányok tervezésében és gyártásában? Szerepel az elképzelésekben a gyártási kapacitás bővítése, esetleg külföldi piacok kiszolgálása?
- Folyamatosan próbálunk megfelelni az elvárásoknak. Ahogy előzőleg említettem, szeretünk prototípust gyártani, és tervezzük a prototípusok szakmai kiállításon történő bemutatását, hátha jó gondolatébresztővel szolgálunk a kilátogató leendő partnereinknek.
A gyártási kapacitásunkat is folyamatosan fejlesztjük. Nagy segítség a gyártási folyamatban az új sík- és csőlézer berendezés, melyek által már csak a felületkezelést kell bérmunkában megoldanunk. A gyártási folyamat többi része házon belül történik.
A külföldi megkeresésekre is nyitottak vagyunk, eszközeink már most is megtalálhatók Szerbiában és Szlovákiában.
- Mekkora és mely területeken aktív vállalatokat tudhat megrendelői között a vállalkozás?
- Büszkén mondhatjuk el, hogy már számos multinacionális vállalat beszállítói vagyunk. Vontatmányainkat használják a Bosch miskolci és hatvani gyárain kívül többek között a Thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft.-nél, a Contitech cégcsoportnál, a Joyson Safety Systems Hungary Kft., a Wellis Magyarország Zrt., a GKN Automotive Hungary Kft., a SEGA Hungary Kft., illetve a Faurecia Kft. vállalatoknál.
Az 1996-ban alapított Maxi-Szer Kft. raktártechnikai rendszerek, intralogisztikai rendszerek és üzemeberendezések tervezésével és kivitelezésével foglalkozik. Az elmúlt évtizedekben számos logisztikai vállalkozás, multinacionális gyártó, autóipari beszállító bízta meg az intralogisztika területén felmerülő igények megoldásával.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!