Logisztika A gyártüzek a fő zavarokozók az autógyártásban

A gyártüzek a fő zavarokozók az autógyártásban

autopro.hu/M.M. | 2023.07.23 04:19

A gyártüzek a fő zavarokozók az autógyártásban

Fotó: BMW Group PressClub Global

Az ellátási láncokban történő fennakadások mintegy hatvan százaléka érinti az autóipart, állapította meg a Resilinc vállalat EventWatchAI nevű mesterséges intelligenciája. A legfőbb okozói ezeknek a zavaroknak a gyártüzek. Ezeket követik a sorban a munkaerővel kapcsolatba hozható fennakadások, a felvásárlások és egyesülések, az üzleteladások, valamint az egyéb üzemzavarok.

A platform 400 különböző típusú zavart vizsgált, és az adatai 200 különböző országból származtak, mintegy 104 millió forrásból. Ezek alapján derült ki, hogy az évben eddig történt 8197 ellátási lánci zavarból 5014 érintette az autóipart, azaz több mint a hatvan százaléka az összes esetnek.

Az autóiparban a tavalyi év első feléhez képest idén két százalékkal több olyan esetet rögzítettek, amikor az ellátási láncban valami fennakadást okozott. Ezeknek több mint a fele (53 százaléka) esetében a vállalatok és a beszállítók egy virtuális platformon keresztül történő együttműködésének köszönhetően oldódhattak meg a súlyos problémák.

Amennyiben közelebbről nézzük az adatokat, azt láthatjuk, hogy a már említett 8197 esetből 1642 ellátási lánci zavart okoztak a gyártüzek, amelyek nagy részét az autóipar szenvedte el.

Habár gyártüzek okozták a legtöbb zavart, 20 százalékkal kevesebb esetben okoztak valós problémát 2022 első fél évéhez képest. A kutatást végző cég szerint ez a világjárvány után végre újra elvégzett megfelelő karbantartásoknak, és a néhány területen csökkenő termelésnek tulajdonítható.

Kevesebb a zavar, nagyobb a kockázat

A pandémia óta három százalékkal csökkent az ellátási lánci zavarok száma, azonban a Resilinc rámutatott a növekvő pénzügyi kockázatokra, ugyanis a csődök száma csaknem 200 százalékkal, az eredmény-előrejelzések negatív korrekciója 300 százalékkal, a vállalati szerkezetátalakításoké pedig 125 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Az Automotive Logistics cikke szerint a tíz leggyakrabban jelentett ellátási lánci fennakadás okozója sok esetben ezekhez a pénzügyi kockázatokhoz kapcsolódik, de az egyesülések és felvásárlások, az üzleteladások, a vezetőváltások és a munkaerővel kapcsolatos zavarok szintén előkelő helyet foglalnak el a skálán. A Resilinc elmondta, hogy ez magában foglalja az ellátási láncban bekövetkezett elbocsátásokat, például a Fordnál történt legutóbbi leépítéseket. Februárban az autógyártó bejelentette, hogy az európai üzletág átalakítása 3800 munkahely megszűnését vonja maga után a következő három évben, ebből 1300 embert bocsátanak el az Egyesült Királyságban.

2022 első fele óta 30 százalékkal nőtt a gyári fennakadások száma, beleértve a bezárásokat, a termelés leállásait, és a munkabaleseteket. A kikötői üzemzavarok, visszahívások és kibertámadások is a tíz leggyakrabban jelentett fennakadások között voltak.

Teret hódít az AI

Egyre több autógyártó és logisztikai cég használja már a mesterséges intelligenciát az ellátási láncok monitorozására. Ilyen cég például a JLR, akik az Everstream Analytics nevű elemzőcéggel júniusban írtak alá együttműködési szerződést. A vállalat elmondása szerint a mesterséges intelligencia valós időben fogja elemezni az ellátási lánc állapotát, felkutatva a lehetséges kockázatokat, mint amilyen például a természeti katasztrófák, a sztrájkok, az adatszivárgások és az exportproblémák, tehát minden olyan tényezőt, amely miatt a beszállításokat leállíthatják, vagy késleltethetik.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink