HR Ablak Lassan milliós fizetésért sincs elég autószerelő

Lassan milliós fizetésért sincs elég autószerelő

Pörge Béla | 2023.02.22 16:20

Lassan milliós fizetésért sincs elég autószerelő

Fotó: Motor-Classic

Kevés az autószerelő Magyarországon, pedig a fizetésre nem lehet panaszuk – kellő tapasztalattal és szakértelemmel akár milliós fizetésre is igényt tarthatnak. Ennek ellenére kevesen választják ezt a hivatást, és külföldre is egyre többen mennek el a még jobb fizetések reményében. Tehetik, mert a szerelőhiány általános jelenség.

Hirdetés

Az Autószerelők Országos Egyesületének becslése szerint az országosan szükséges tízezer fős autószerelő szektorban legalább 30 százalékos a hiány: egyre kevesebben választják ezt a pályát, miközben a magasabb bérek reményében sokan külföldre távoznak, illetve szakmát váltanak. Érdekesség, hogy nehéz pontosan meghatározni az autószerelők számát, ugyanis még mindig jellemző a szektorra a szürke foglalkoztatás: rengeteg a zugműhely, és a minimálbéres foglalkoztatásra bejelentett alkalmazott.

A szerelőhiányról megkérdeztünk több autóipari szereplőt, valamint a HR oldaláról a Trenkwaldert is. Cikkünkben Nógrádi József, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatójának és a Mercedes-Benz németországi központjának válaszait közöljük.

Elöregedőben a szakma

„A hiány egyelőre egyre nő, miközben az autószerelői szakma fokozatosan elöregszik. A mai szakik még akkor kerültek erre a pályára amikor nehezebb volt bekerülni erre a szakra, mint sok felsőoktatási intézménybe. Ma viszont lasszóval fogják a diákokat, akik miután kikerülnek a piacra hamar szembesülnek a nehézségekkel és csak a legelhivatottabbak maradnak a szakmájukban vagy azonnal külföldre mennek a vonzóbb bérek miatt” – mondja Nógrádi József hozzátéve, hogy már hazánkban is komoly fizetést tehetnek zsebre az autószerelők.

A Trenkwalder adatai szerint ma egy betanított, kezdő autószerelő (munkafelvevő) is nettó 350 ezer forintos havi bérigénnyel indul, míg a páréves tapasztalattal bíró szerelő 5-600 ezer forintot is kereshet. Egy rutinos, diagnosztikai ismeretekkel bíró munkatárs akár 7-800 ezer forintos bért kaphat, de nem ritka az sem, hogy egymillió forintos fizetési igényt is támasztanak a foglalkoztatóval szemben. Érdekesség, hogy a műhelyek hirdetéseinek 95 százalékánál a mai napig nincs feltűntetve a kínált bér. Egyrészt azért, mert félnek, hogy elveszítik a meglévő, alacsonyabb szinten fizetett csapatot, másrészt a már említett szürke foglalkoztatás miatt.

Nógrádi József, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatója

Nógrádi József, a Trenkwalder Magyarország kereskedelmi igazgatója | Fotó: Trenkwalder Magyarország

Nem véletlenül alakulnak így a fizetési igények, ugyanis az autószerelőkre pedig egyre nagyobb az igény: ma Magyarországon közel ötmillió gépjármű, köztük 4,2 millió személygépkocsi gurul az utakon, ez utóbbiak átlagéletkora 15,1 év, ami egyben azt is jelenti, hogy a kiterjedt, megbízható szervizháttérre bizony égető szükség van.

„Ez a terület azért is rendkívüli módon felértékelődött az elmúlt években, mert minél drágábbak az autók, annál erősebben lett bizalmi kérdés, hogy a tulajdonosok milyen szerelőkre bízzák járműveiket. Mindez komoly felelősség és elhivatottságot is jelent egyben, amire manapság nem mindenki áll készen. A megemelkedett óradíjakért cserébe azonban emelt szintű szolgáltatást is várnak az ügyfelek. Ez utóbbi kapcsán azonban már akadozik a gépezet, elsősorban a hiányzó szakembergárda miatt” – magyarázza Nógrádi.

Fontos megjegyezni, hogy a szerelőhiány globális jelenség, sem az Európai Unióban, sem az USA és az olajállamok területén sincs elég autószerelő.

Megváltást vagy nehézséget okoz az elektromobilitás?

Nógrádi József szerint az elektromos autózás gyors előretörése enyhítheti a súlyos szakemberhiányt: ezeknek az autóknak a szervizigénye nagyságrendekkel kisebb, mivel negyedannyi alkatrész és egyszerűbb mechanikus szerkezet jellemzi őket. Az alternatív hajtásnak is van már normál képesítési rendszere, ezen területen kilenc helyen is zajlik képzés Magyarországon – a „gyorstalpaló” képzéseket nem számítva.

A szektor jelenleg átalakulóban van, mert az elmúlt években óriási térhódítást folytatnak az alternatív hajtások, azonban mégis kevés a diák a szektorban. A Trenkwalder évek óta támogatja tehetséges fiatal mérnököket, technikusokat a különböző szakmai versenyeken, akik rendkívül ügyesek, de kevesen vannak – jegyzi meg Nógrádi hozzátéve, hogy az elektromos autókat gyártó cégek egyfajta konkurensei a szektornak és nagy erőkkel keresik a szakembereket. Egy ilyen gyárban egészen mások a körülmények, mint egy klasszikus műhelyben, és sok esetben sokkal tervezhetőbb a munkaidő is. A mai fiataloknál jelentősen felértékelődik a szabadidő, illetve az egyéb juttatások kérdése is.

Az autóipari szerviztechnikusok munkaköri leírása évek óta folyamatosan változik, a járműtechnológia nemcsak a mechanikai alkatrészek, hanem az elektromos és elektronikus alkatrészek és rendszerek mélyreható ismeretét is megköveteli. A Mercedes-Benz átfogó képzési modulok keretében képzi ki és készíti fel a szerviztechnikusokat kifejezetten az elektromos járműveken végzett munkára. Ezek a képzések a jóváhagyott javítási eljárásokhoz igazodnak, különösen a jármű nagyfeszültség területén, és igazodnak a nagyfeszültségű munkákra vonatkozó törvényi előírásokat.

Mercedes-Benz EQC, egyike a csillagos márka elektromos modelljeinek.

Mercedes-Benz EQC, egyike a csillagos márka elektromos modelljeinek. | Fotó: Daimler Global Media Site

A Mercedes-Benz képesítései a munkavállalók konkrét feladataihoz igazodnak, terjedelmük és tartalmuk változó. A nagyfeszültségű környezetben való munkavégzés alapfeltétele többek között a nagyfeszültségű biztonsági oktatás, amely mindössze néhány órát vesz igénybe. A nagyfeszültségű rendszereken való önálló munkavégzéshez több hetes villanyszerelői alapképzés is szükséges.

2020 óta Németországban mintegy 63.500 Mercedes-Benz munkavállaló végzett továbbképzést az elektromobilitással kapcsolatos témákban – árulta el a Mercedes-Benz AG.

Lesz hova vinni az elektromos autókat is

Általános félelmet jelent az elektromos autózással kapcsolatban, hogy – bár kisebb a szervizigényük – sokkal kevesebb helyen lehet őket javítani, mint a megszokott, hagyományos hajtású autókat. A Mercedes-Benz álláspontja szerint nincs ok az aggodalomra, ugyanakkor érdemes márkaszervizt választani.

Minden – a Mercedes-Benz EQ modellek kapcsán szerződött szervizpartner – képes diagnosztizálni a nagyfeszültségű akkumulátort és szükség esetén kicserélni. A független szervizek ezt a munkát és a pótalkatrészek költségeit nem tudják a Mercedes-Benz AG-val rendezni, ugyanis a Mercedes-Benz nagyfeszültségű akkumulátorok cseréjéhez speciális magasfeszültségű munkához kapcsolódó képesítés és speciális szerszámok szükségesek, ezért azt mindig hivatalos szervizpartnerrel kell elvégeztetni – írta a vállalat, hozzátéve, hogy ügyfeleiknek azt tanácsolják, hogy ne végezzék el maguk a javításokat, különösen a nagyfeszültségű rendszerek által jelentett potenciális veszély miatt.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink