Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ultrahanggal válhatnak biztonságosabbá az AGV-k
A müncheni Toposens technológiai startup piacra dobta ultrahangalapú, a denevérek érzékelési technikáját imitáló szenzorját, ami állítása szerint a lidar érzékelők és kamerák hátrányaitól mentesen garantálhat ütközésmentes mozgást a raktárakban közlekedő autonóm járműveknek.
A 2015-ben alapított cég szerint ECHO ONE DK nevet viselő fejlesztésének teljesítményét nem befolyásolják negatívan a rossz fényviszonyok, a pára vagy a köd – ellentétben a ma elterjedt érzékelési technológiákkal. A környezeti objektumokról ultrahanggal 3D-s képet alkotó rendszere ellenálló a szennyeződésekkel szemben, továbbá működését nem befolyásolja a por vagy a füst. Ezt megerősíti IP67-es védettségjelölése, ami szerint teljesen védettnek számít szilárd anyagokkal és szennyeződésekkel szemben.
A ma már a Szilícium-völgyben is irodával rendelkező Toposens ígérete szerint, rendszerével növelhető az automatikus vezérlésű járművek (AGV-k), illetve más robotikus eszközök hatékonysága, egyúttal működésük biztonságosabbá tehető.
„A szenzoros megoldásunkkal a balesetek magas költségei redukálhatóak, a termelési környezet biztonsági szintje javítható, az AGV-k megtérülése pedig gyorsítható” – mondta el Tobias Bahnemann, a Toposens vezérigazgatója és társalapítója.
Alacsony távolságban is érzékel
Az ultrahangos rendszer húsz centiméter és három méter közti távolságban képes a különböző objektumok érzékelésére. Az előbbi távolságon 180 fokos szögtartományban, míg az utóbbi, háromméteres távolságon 110 fokos tartományban érzékel. A könnyebb integráció érdekében CAN és USB interfészekkel is rendelkező fejlesztés energiafogyasztása 2,2 watt, ami hosszabb egy töltéssel való üzemidőt tesz lehetővé.
A rendszer egy szabadalmaztatott időalapú távolságmérési algoritmust használ, aminek 3D-s adatokká alakítását zajszűrés segíti.
Még mindig van hova fejlődni
A Toposens szerint jelenleg nem áll rendelkezésre kielégítő megoldás a távolságmérő szenzorokkal kapcsolatos kihívásokra, kifejezetten igaz ez a különösen rövid távolságú objektumérzékelés esetében. Ezzel magyarázható, hogy bár az AGV-k biztonságosabbak, mint a normál targoncák, így is gyakran ütköznek más tárgyaknak, javítási költségeket, termelésleállást, vagy akár személyi sérülést eredményezve. Az AGV-khez köthető balesetek évente gyáranként 100 ezer dollárnál is nagyobb értékben okoznak károkat, ezért szükség van a szenzortechnológia további tökéletesítésére.
„A válasz erre a problémára a 3D ultrahangos szenzorunk, mivel a környezetet tökéletesen méri fel és megbízhatóan érzékeli a balesetet okozó objektumokat, mint a targonca villákat, vagy az AGV útjában lévő akár legkisebb tárgyakat is” – fogalmazott Alexander Rudoy, az autóipari és automatizálási vállalatoknak is beszállító Toposens technológiai vezetője.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!