Gyártósor Tévhit, hogy a gyártócégek a karbantartás hiányán spórolhatnak

Tévhit, hogy a gyártócégek a karbantartás hiányán spórolhatnak

autopro.hu | 2020.10.29 07:20

Tévhit, hogy a gyártócégek a karbantartás hiányán spórolhatnak

Fotó: Förderband

Magyarországon ma becslések szerint a gyártócégek 80 százaléka egyáltalán nem foglalkozik a gépek karbantartásával, pedig a későbbi, hirtelen beálló termeléskiesés és a javítási költség lényegesen drágábbak lehetnek annál. Csüllög Gergely, a Förderband-GT Kft. ügyvezetője arról beszélt, hogy milyen károkat okozhat egy komplett leállás és hogyan előzhető meg mindez.

Hirdetés

Egy teljes leállás súlyos bizalomveszteséggel is járhat, ráadásul hiába van valaki jó pozícióban az adott piacon, egy ilyen esemény miatt hirtelen belekényszerülhet az alvállalkozói sorba. A cég éppen ezért egy olyan átlátható rendszerrel készül, amivel a karbantartási folyamatok könnyen nyomon követhetővé válnak.

Alig néhány évtizeddel ezelőtt a gyártócégek fél évre előre lekötötték külső szakértőkkel a karbantartási munkálatokat annak érdekében, hogy véletlenül se essenek ki a termelésből. Csüllög Gergely, a Förderband-GT Kft. ügyvezetője úgy véli, ez a hozzáállás mára 180 fokos fordulatot vett: a legtöbben nem akarnak karbantartásra költeni, és inkább beáldozzák az árbevétel-kiesés lehetőségét egy esetleges leállás esetére.

„Megállapításom szerint a gyártócégek 80 százaléka próbálja megspórolni a karbantartás költségét, holott, ha baj van, a bevételkiesés annak a többszörösére is rúghat. Nem gondolnak bele, hogy amennyiben nem tudnak teljesíteni, a vevők elvesztik a beléjük vetett bizalmat, adott esetben konkurens cégnek kell átadni a megrendelést” – magyarázta a szakértő, aki 35 éve van ezen a pályán.

Példaként említette, látott már olyat, hogy az egész rendszert le kellett állítani egy gyárban, mert nem tudott működni a szalag. Amikor kiment a helyszínre, olajsár volt mindenfelé, mert mint kiderült, elfojt az olaj és leégett a komplett hajtómű. Elmondása szerint ezt egy tömítéscserével, kis odafigyeléssel pár tízezer forintból meg lehetett volna úszni, de így milliós volt a költség.

Ha nincs karbantartás, nincs védőháló

Csüllög Gergely szerint a gyári gépek ma már határértékre vannak tervezve, és elég hamar a végére járnak. Azaz sokkal hamarabb meghibásodhatnak, mint egy fél évszázaddal korábban készült egység. A másik probléma, hogy a pénzügyi vezetők felülbírálhatják az ügyvezetők, elnökök döntéseit egy-egy cégnél költségmegtakarítás címszó alatt, ami viszont később ugyanúgy visszaüthet.

A koronavírus-járvánnyal kapcsolatban kiemelte, az előző válság idején és az azt követő években is az tudott talpon maradni és a konkurensek fölé kerekedni, aki a géppark romlását meg tudta előzni, és nem ezen szeretett volna spórolni.

„Hiába van puska a kezünkben, ha nincs megtöltve, azzal nem lehet lőni, és a medve megölhet. A termelésben ez ugyanígy működik. A gyárak csak az eszközeik karbantartásával tudják a saját védelmüket biztosítani, mert ha nem, akkor könnyen belekényszerülhetnek az alvállalkozói sorba” – értékelt a Förderband-GT Kft. ügyvezetője.

Új rendszerrel az átlátható karbantartásokért

Csüllög Gergely arról is beszélt, a közelmúltban készített felméréseik szerint a működtetéssel foglalkozók tisztában vannak vele, hogy valamit kezdeniük kellene a gépállománnyal, mert veszélybe kerülnek, ha beüt a krach. A megrendelői oldalon pedig azt szeretné mindenki, ha a problémákra azonnali választ tudnának adni a gyártók, de ezt szervezéstechnikailag karbantartás nélkül szinte lehetetlen megoldani.

A szakember szerint a gyári dolgozók sokszor nem tudják a tényleges problémát, csak sejtik, ezeket szeretné cégével az elkövetkező fél évben rendbe tenni.

„A karbantartási időszakot próbáljuk bevinni a köztudatba. A gyártócégeknek tudniuk kell, mikor kell karbantartani, mi történik akkor, ha a problémákat előre szétválogatjuk, először megcsináljuk ezt, utána hozzálátunk annak. Fejlesztésünknek köszönhetően nyomon lehet majd követni, hogy mikor, melyik rendszer leállítása jelentené a legkisebb problémát a megrendelő és ezáltal a vállalkozó számára” – fogalmazott.

Hozzátette, ezzel stabilizálható az időfaktor, illetve a szakmai rálátást is tudják majd biztosítani, és a rendszer képes lesz ugyanúgy felismerni a hibákat, mint egy autó computere. A fejlesztéssel várhatóan már jövő évben kijönnek majd a piacra.

Kiemelt Partnereink