Gyártósor Sok múlik a grippereken a modern autók gyártásakor

Sok múlik a grippereken a modern autók gyártásakor

autopro.hu/P.B. | 2021.03.04 16:47

Sok múlik a grippereken a modern autók gyártásakor

Fotó: Audi Hungaria Zrt.

Minél könnyebb – és ezáltal érzékenyebb – fémből készült alkatrészek kerülnek beépítésre az autókba, annál inkább fontos kérdéssé válik, hogy a munkadarabot befogó gépek, gripperek mekkora nyomást helyeznek ezekre az anyagokra.

Hirdetés

Már az elektromobilitás előretörése előtt is tendenciává vált – főleg környezetvédelmi megfontolások miatt -, hogy az OEM-ek könnyebb anyagokat használnak az autók karosszériájához. Korábban az egyik legnépszerűbb anyag az acél volt az autókban, ma ez egyre inkább a műanyag lesz. Ám még most is átlagosan 900 kilogramm acélt használnak a gyártók autónként – ennek negyven százaléka a felépítményben található, 23 százalék a hajtásláncban, míg 12 százaléka a felfüggesztésben, a maradék pedig vegyesen használatos a különböző részekben a tanktól kezdve a féken át a kormányműig.

A könnyűfémek térnyerése egyértelmű tendencia az autóiparban és a légiiparban. A McKinsey felmérése szerint 2030-ra a légiiparban nyolcvan, az autóiparban pedig hetven százaléka lesz könnyűfém a felhasznált anyagoknak. Ez az autók esetében ma harminc százalék. Az egyik legnépszerűbb anyag az autóiparban az alumínium, melynek aránya csak nőni fog az egyes járművekben a következő években.

Megéri a súlyt csökkenteni

A Machine Design cikkében a Fordot hozza fel példaként a súlycsökkentésre: az Egyesült Államokban rendkívül népszerű F-150-es modell karosszériájához 2015 óta használnak alumíniumot – a könnyűfémek aránya 23-ról 77 százalékra nőtt az autóban, ezzel sokkal erősebb és ellenállóbb karosszériát alkottak.

Az F-széria karosszériáját a Ford mérnökei nagy szilárdságú, katonai előírásoknak megfelelő alumíniumötvözetből készítik, ezzel 317 kilogrammal könnyebb lett az autó, ennek ellenére ellenállóbb anyagok alkotják.

A gripperek szerepe

Chris Brown, a gyártásban alumíniumöntvényekre és vékony lemezű fémekre szakosodott Forkardt értékesítési vezetője a Machine Design nevű lapnak elmondta, hogy az új-fejlesztésű, rugalmasabb, vékony fémalkatrészek és munkadarabok könnyen megrongálódhatnak megmunkálás közben, ha túl nagy nyomást helyez rájuk a befogógép vagy a gripper.

A Soft Touch által fejlesztett tokmányok ujjai alkalmazkodnak az adott fém anyagához, így sokkal óvatosabban, a fém merevségének megfelelő erővel fogják meg a munkadarabokat. A Forkardt ilyen megoldásai segítségével tud hatékonyan dolgozni a könnyűfémekkel.

Bár ez a technológia nem számít újdonságnak, várhatóan a közeljövőben sokkal népszerűbbé válik és nagyobb figyelem irányul majd rá, hiszen a járműiparban és a repülésben is egyre nagyobb szerepet kapnak a könnyűfémek.

Kiemelt Partnereink