Gyártósor Robotok tartják karban az F-22-es vadászrepülőket

Robotok tartják karban az F-22-es vadászrepülőket

autopro.hu/D.Á. | 2022.10.02 12:22

Robotok tartják karban az F-22-es vadászrepülőket

Fotó: twitter/therobotreport

Az amerikai légierő, a U.S. Air Force egyik legfontosabb és legidőigényesebb feladata a repülőgépflotta karbantartása. Egyes típusoknál, például a B-2-es bombázó és az F-22 Raptor vadászgép esetében a feladatok közé tartozik a radarhullámokat elnyelő fényezés karbantartása. Ebben segítenek a robotok.

Hirdetés

A két sugárhajtóművel felszerelt F-22-es gép detektálhatatlanságáért felelős fényezés épen tartása különösen aprólékos munkát igényel a hajtóművek légbeömlői környékén. A beömlők a turbulens beáramló levegőt terelik a hajtóművek felé egyenletesen, így felületeiknek mindig simának kell lenni, ki kell javítani a beszívott kisebb tárgyak okozta sérüléseket. A U.S. Air Force ennek érdekében meghatározott időnként lecsiszolja a fényezést és új réteget fest fel. 2016 óta ezeket a munkákat Aerobotix robotok segítségével végzik.

Az Aerobotix vállalat az amerikai légierő egyik technológiai programjának keretein belül kapott pénzt az F-22-esek légbeömlőinek fényezését gyorsabban és költséghatékonyabban elvégző, automatizált rendszer kifejlesztésére. A rendszer két-két robotot használ a légbeömlők első és hátsó felén a csiszoláshoz és a fényezéshez. Három ilyen rendszert állítottak munkába a Utah államban található Hill Air Force Base támaszponton.

Óriási spórolás munkaidővel, anyaggal

Bret Benvenuti, az Aerobotix senior robotikai mérnöke, a felelős projektmenedzser elmondta, cége rendszere nagyjábol 300 munkaóra alatt befejezi a fényezési munkát, miközben ez kézzel 1600 óráig tartana. Ez körülbelül 80 százalékos megtakarítás, ami nagyban hozzájárul a repülőgépek minél hamarabbi szolgálatba állításához. Benvenuti úgy kalkulál, hogy 2016 óta nagyjából 8,8 millió dollárt, gépenként 220 ezret spóroltak a légierőnek.

Nathan Morgan, az Aerobotix terepmérnöke szerint nemcsak gyorsabb, pontosabb és jobb minőségű is a robotok által előkészített és felvitt fényezés, ami még hatékonyabb radar elleni védelmet eredményez. Elmondta, ha kézzel végeznék a munkát, a fényezőknek speciális ruházatot és légzőmaszkot kellene viselniük, és négykézláb kellene mászniuk a beömlőkben. Ilyen körülmények között lehetetlen minden helyre egyenletes vastagságban és sebességben eljuttatni a festéket. A robotok munkája után nem kell hibákat javítani és a dolgozói balesetek is elkerülhetők.

A rendszer jelentős megtakarításokat ér el a festék használata során is. A komoly mérnöki teljesítménnyel megtervezett anyag gallonja (körülbelül 4,55 liter) ezer dollár, gépenként a spórolt összeg 40 ezer dollár az Aerobotix szerint, arról nem is beszélve, hogy az átdolgozott festési képnek köszönhetően 2-3 nappal rövidebb az egész folyamat. A vállalat terahertz tartományú sugárzást használó technológiával méri a festékvastagságot a kész légbeömlőkön, ami sokkal gyorsabb és pontosabb a korábbi technológiáknál.

Az Aerobotix a repülőgépek további elemeinek fényezését is megoldaná, tovább csökkentve a munkaidőt. A cég rendszerei túl vannak a negyvenedik felújított F-22-esen 2016 óta, 2023-ra pedig az 50-et is elérnék. Hasonló rendszert az F/A-18E, az F/A-18F Super Hornet és az F-35 Lightning II géphez is kifejlesztettek – írja a Machine Design.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink