Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megnyílt Magyarország első autóipari acélcsőgyára
A magántulajdonban lévő Tom-Ferr Zrt. 1994-ben alakult budapesti székhellyel. A vállalat az egyik legnagyobb acélcső nagykereskedő Magyarországon, tevékenységét 2008-ban bővítette tatai új üzletágával, ahol autóipari alkatrészeket gyárt acélcső alapanyag megmunkálással, 2020-ra pedig felépült a cég második tatai gyára is, 2023-ra pedig egy napelemparkot is építene a vállalat - árulta el Laczkó Nóra, a Tom-Ferr Zrt. eladásokért és marketingért felelős vezetője.
Nemrégiben elindult a nagyüzem, azaz a szériagyártás a vállalat tatai acélcsőgyárában. A létesítmény megfelel a mai kor követelményeinek, Ipar 4.0-ás, automatizált gyárról van szó, ahol a gépeink a felhőn keresztül csatlakoznak egymáshoz. Tatán egyelőre két műszakban folyik a munka, ez később kibővülhet egy harmadik műszakkal.
Az üzem a csőgyártás mellett alkalmas bérhasításra is a Tom-Ferr hasítógépének köszönhetően – erre a tevékenységre nagy a kereslet, de kicsi a kínálat Magyarországon.
A vállalat jelenleg körülbelül 230 embert foglalkoztat hazánkban a három divízióban. A cég a belpiac mellett exportra is dolgozik, a gyártási kapacitása éves szinten 10 ezer tonna acélcső. A Tom-Ferr egyik nagy előnye, hogy alapanyagait elsősorban EU-s országokból szerzi be, így sok más vállalattal ellentétben az orosz-ukrán háború nincs komolyabb negatív hatással a cég működésére, nem akadozik az acélcsőgyártás a cégnél. A vállalat éves szinten 25 millió eurós forgalmat bonyolít le. A Tom-Ferr Zrt. tatai gyáráról, valamint jelenlegi helyzetéről Laczkó Nórát, a cég eladásokért és marketingért felelős vezetőjét kérdeztük.
- Mekkora beruházásnak számít a cég életében a tatai csőgyár felépítése?
- Jelentős beruházás, hiszen az összértéke a 10 millió eurót közelítette. Ezt részben uniós pályázat segítségével tudtuk megvalósítani, de hozzátettük az önrészünket is, valamint banki finanszírozást is igénybe vettünk.
A tatai gyárunkban 2019 végén kezdődött meg a gyártási tevékenység, 2020-tól pedig a teljes sorozatgyártás folyik.
- Mit jelent egy acélcsőgyár esetében az, hogy Ipar 4.0-ás?
- A vevői igényeket a cég regisztrálja az ERP rendszerében. A beállítások helyességét a vevői igényekhez igazítjuk a rendszer segítségével, a gépeinken pedig képesek vagyunk előrejelző karbantartást végezni, mert azok prediktíven jelzik az egyes paraméterek esetében a beavatkozás szükségességét.
- Milyen technológiai megoldásokat alkalmaznak a tatai csőgyárban?
- Az üzemben található hasítógép, kalibráló sor, automata csomagoló rendszer és automata átadás a raktári rendszernek. A minőségellenőrzést egy modern, felfejlesztett laborban végezzük, ezen kívül az egész rendszer egybe van kötve, azaz egy felületen összpontosul minden, ami segíti az átláthatóságot és növeli a hatékonyságot.
- Hogyan érintették a céget az elmúlt két év eseményei? Mi okozta a legtöbb nehézséget?
- Az elmúlt két év eseményeinek következtében komolyan visszaestek a megrendelések az autóiparban, ez mindenkit érzékenyen érintett. A beszállítóink hol tudtak dolgozni, hol nem, ezért akadozott a tatai a csőgyár anyagellátása. Ennek ellenére gyorsan tudtunk reagálni a változó vevői igényekre, így csökkenteni tudtuk a felesleges raktározásból adódó veszteségeinket.
- Az acélipart alapvetően érzékenyen érinti az orosz-ukrán háború. Mi a helyzet a Tom-Ferr esetében?
- Beszállítói oldalról egyáltalán nem vagyunk érintettek a konfliktusban, míg vevői oldalról a termelésünk és a projektjeink körülbelül öt százalékát érintette a válság. Azt tudjuk mondani tehát, hogy minket alig érintett a háború, ugyanakkor az autóipari ügyfeleinknél a lehívásokban körülbelül húsz százalékos csökkenést tapasztalunk a normális állapothoz képest.
- A tatai gyár felépítése mellett mi volt a legfontosabb esemény a vállalat életében a közelmúltban?
- A tavalyi év során beléptünk az EVOSZ-ba (Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége), mert szeretnénk segíteni az magyar építőipar szereplőit konstrukciós, illetve sprinkler csövekkel.
- Terveznek komolyabb beruházásokat a következő években?
- Igen, 2023-ig egy napelemparkot szeretnénk kiépíteni abból a célból, hogy biztosítani tudjuk a csőgyár és az autóipari üzletágunk áramellátását. Ezzel egyrészt reagálni tudunk az energiaárak növekedésére, és csökkentjük a költségeinket, másrészt a működésünket is zöldebbé tesszük.
Emellett egy másik fontos beruházás a folyamatos technológiai fejlesztés, most is a legújabb technológiákba fektetünk a 3D-s lézerek beszerzésével.
1994-ben alapított, magántulajdonban lévő Tom-Ferr Zrt. budapesti székhellyel az egyik legnagyobb cső nagykereskedés Magyarországon. A vállalat jelenleg körülbelül 230 embert foglalkoztat hazánkban a három divízióban. A cég a belpiac mellett exportra is dolgozik, a gyártási kapacitása éves szinten 10 ezer tonna acélcső.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!