Gyártósor Így jár a csúcsra az ipari betanítás

Így jár a csúcsra az ipari betanítás

autopro.hu/D.Á. | 2021.05.31 04:18

Így jár a csúcsra az ipari betanítás

Fotó: Pixabay

A második világháború idején – ahogy ma a koronavírus alatt – fontos volt az ipar alkalmazkodása a váratlanul felmerülő igényekhez. A rugalmasság érdekében bevált iránymutató alapelvek segítik hozzá a vállalatokat dolgozóik minél gyorsabb, szervezettebb betanításához.

Hirdetés

A „Képzés az iparon belül” (Training Within Industry) fogalmat az Egyesült Államok hívta életre a második világháború alatt, amikor a szakképzett munkaerő nagyfokú hiánya mutatkozott, miközben egyes iparágakra rendkívüli nyomás helyeződött – hasonló körülményeket szült a koronavírus is.

A járvány kezdetétől többek között az Egyesült Államokban törvény kötelezi különböző iparágak szereplőit a védekezéshez szükséges termékek gyártására való átállásra, ehhez pedig a dolgozók rekordidejű átképzése is szüksége. Egyes vállalatoknál az állásra jelentkezők interjúztatása, felvétele és munkába állítása ugyanazon a napon történik, őket pedig azonnal és teljeskörűen el kell igazítani.

Előkészületek

A tréningek hatékony előkészítéséhez segítséget nyújtanak a Képzés az iparon belül alapelvei. Először is fontos meghatározni a betanítás időtervét. Nem elég, ha a betanított egy másik dolgozót figyelve idővel beletanul a munkakörbe. Ehhez jól körvonalazott feladatokat kell lépésről lépésre megmutatni, a folyamat leglényegesebb lépéseit kiemelni, és megosztani, mi miért történik.

Mindez persze csak úgy gördülékeny, ha a trénerek is felkészültek, jól irányítottak. Érdemes továbbá az oktatást megfelelően előkészített, de valós munkakörnyezetben tartani.

Gördülékeny betanítás

Ha minden körülmény adott, elkezdődhet a tréning. Az oktatónak először fel kell mérnie az új dolgozó tapasztalatát, képességeit, és nyugodt légkört kell teremtenie. El kell mondania, miért fontos a feladat, mivel járul hozzá a végtermék elkészüléséhez. Következik a feladat ismertetése három alkalommal. Az oktató először bemutatja és közben elmondja a lépéseket. Másodszorra megismétli őket, majd kiemeli a legfontosabb mozzanatokat. Utoljára ismét mutatja a feladatot, miközben megosztja, mik a lépések szerepei.

A dolgozó négyszer mutatja be a megtanult feladatot. Először csak elvégzi, miközben az oktató kijavítja a hibáit. Ezután újra elvégzi, közben sorolja is a lépéseket. A harmadszori bemutatás közben már a kulcsmozzanatokat is elmondja, végül a negyedik ismétléskor mindehhez hozzáteszi, miért fontos a feladat a termék születése és a vállalat működése szempontjából. A dolgozó ezután megtudja, kihez fordulhat segítségül, mikor jön vissza hozzá tréner, meddig tart a betanulási folyamat. Érdemes a dolgozókat kérdezésre buzdítani, hogy a tanulás még hatékonyabb és biztonságosabb legyen – számolt be az IndustryWeek.

Kiemelt Partnereink