Gyártósor Gyors alkalmazkodással növekedni is lehet a válság ellenére

Gyors alkalmazkodással növekedni is lehet a válság ellenére

Pörge Béla | 2022.04.13 13:23

Gyors alkalmazkodással növekedni is lehet a válság ellenére

Forró Péter, a Kvalix Automatika Kft. és a Kvaliwash Autómosógyártó Kft. ügyvezető igazgatója | Fotó: Kvalix

Interjú Forró Péterrel, a Kvalix Automatika Kft. és a Kvaliwash Autómosógyártó Kft. ügyvezető igazgatójával az iparágat sújtó nyersanyaghiányról, valamint az ellátási nehézségekről és az emelkedő árakról.

Hirdetés

- A legutóbbi interjúnk idején már több válsággal nézett szembe a járműipar, de mára sokat romlott a helyzet. Az orosz-ukrán háború jelentősen megnehezítette a cégek dolgát, egyre nagyobb a hiány egyre több nyersanyag esetében, az ellátási láncok akadoznak. Hogyan érinti a helyzet a Kvalix Automatikát?

- Már a háború előtt is érezhető volt a válság hatása, de minket jelentősebben 2021 ősze óta érint a chiphiány. Például az ethernetes egységek hiánya miatt egyes PLC-eszközök is kezdtek kifogyni a piacról, ez minket is elért a vezérlőegységek terén, szép lassan, típusról típusra kezdtek megfogyatkozni az alkatrészek. Most ott tartunk, hogy ha ma rendelünk valamit, előfordul, hogy azt júliusra igazolják vissza – és ez még nem jelenti azt, hogy az adott terméket meg is kapjuk júliusban. Jelenleg (áprilisban) is van novemberre visszamenő megrendelésünk, amit nem tudtunk teljesíteni a gyárleállások miatt.

- Hogyan tudnak erre reagálni?

- A készleteinket tudjuk növelni, ám ez nem minden esetben lehetséges. Az érzékeléstechnikában rengeteg az egyedi megrendelés, ezért az alaptípusokat leszámítva nem szokás készletezni. Az érzékelőink jellemzően Németországból érkeznek, nem tudunk mást tenni, a gyártó partnereinkre hagyatkozunk. Fontos megjegyezni, hogy az alapanyag- és nyersanyaghiány mellett óriási a kereslet a piacon, ez nem könnyíti meg a cégek dolgát.

Többféle stratégiát látunk megvalósulni: a készletfelhalmozás mellett a PLC-vezérlők terén előfordult az is, hogy egyszerűen áttervezték a PLC-t úgy, hogy a hiányzó chipet egy másikkal helyettesítették. Ez a vezérlő valamely marginális tulajdonságát megváltoztatta, de alapvetően azt csinálta a készülék, amit kellett. Hasonlót tapasztaltunk az érzékeléstechnikában is, áttervezéssel el lehetett érni, hogy a továbbiakban is szállítható maradt az eszköz olyan változásokkal, ami a felhasználók 99,99 százalékát nem érinti.

Amit lehet, mi is felhalmozunk. A vezérlők például olyan eszközök, amiket lehet raktározni, itt megdupláztuk a készletünk, a korábbi egyhavi helyett kéthavi készletre tervezünk, de éppen áttérőben vagyunk a háromhavi készletre, mert nem javul, hanem romlik a helyzet.

- Mennyire rugalmasak a megrendelőik?

- Általános jelenségről van szó, így többnyire azok. Látunk olyat, aki megpróbálja a konkurenseknél beszerezni azt az eszközt, amit nálunk nem tud – ez általában nem sikerül, néha igen. Olyan jelenségek is előfordulnak a piacon, hogy egyszerűen nem szállítanak a cégek az új megrendelőnek, még ha van is valamilyen termékből raktáron: mi sem feltétlen tudunk új megrendeléseket vállalni, ha azt egy régi partnerünk kárára tudnánk csak teljesíteni.

Olyan is előfordul, hogy úgy szolgálják ki az új vevőket, ha ők szerződésben vállalják, hogy a probléma elmúltával is vevők maradnak, és nem csak egyszeri megrendelésről van szó.

- Az anyaghiány mellett az alapanyag- és az energiaárak emelkedése is komoly probléma. Erre hogyan tudnak reagálni?

- Olyan szintű áremelkedésről van szó, amit nagyon nehéz kezelni, egyes esetekben egy éven belül akár több mint a duplájára emelkedhetnek az árak. Nemrég szereztünk be százméternyi magasnyomású rozsdamentes acélcsövet, de öt méterrel kevesebbet, mint szerettük volna – ugyanis annyi volt készleten, és azt még a korábbi beszerzési áron adták el, míg az öt méterrel több csövet már 80 százalékos felárral tudtuk volna megvenni.

A projektek átfutásában komoly gondot jelent az árak emelkedése, ugyanakkor mi nem szeretnénk ezért menetközben növelni a már visszaigazolt árainkat. Ez néhány projektnél veszteséget jelent.

Egyedi gépek esetében mindig van néhány százalék az árban, ami a váratlan események fedezésére szolgál, ez az úgynevezett biztonsági tartalék. Mi ezt most megemeltük, hogy fedezni tudjuk az alapanyagok árának emelkedését. Ez van, amikor elegendő, van, amikor nem, de összességében ez kiegyenlítődik.

- Mi a helyzet a Kvaliwash esetében? Ott mennyiben jelentkezik másképpen a válság?

- A Kvaliwash-nál sorozatgyártás folyik, míg a Kvalixnál egyedi termékgyártás. Így a Kvaliwash-nál könnyebb raktárkészletet kialakítani, látjuk előre, hogy mire lesz szükségünk a következő hónapokban. Ennél a cégnél eleve magasabb raktárkészletekkel dolgoztunk, ezt is növelni kellett, és még így is előfordult, hogy csupán épphogy nem futottunk ki a határidőből.

Olyan mértékű hiány van a piacon, hogy például hónapokon keresztül nem tudtunk beszerezni az egyik termékünkhöz szükséges szögvasat, ezért végül lemezből gyárttattunk – különleges megoldásokhoz kellett folyamodnunk, de a Kvaliwash-nál talán kezelhetőbb a helyzet.

- A háborúnak van közvetlen hatása a cégre? Rendelkeznek orosz vagy ukrán ügyfelekkel, beszállítókkal?

- Nem, egyik oldalon sem érintenek minket ezek a relációk. A Kvaliwash-nál korábban előfordultak ukrán szállítások, de ez csak egy-két autómosót érintett, ami nem mérvadó.

- A válság hatására csökken a kereslet, vagy ezen a téren továbbra sincs változás?

- Nem látunk csökkenést, ha kisebb lenne a kereslet, lazulnának az ellátási nehézségek, de inkább romlik a helyzet, mint javul. A kereslet él, de sajnos a szállítási kihívások is, továbbá nem is számítunk arra, hogy ebben az évben érdemi javulás állna be.

Emiatt egyre nagyobb a készletfelhalmozás, ami nehezíti is a helyzetet. A just-in-time rendszerek számára különösen nagy csapás az anyag- és alkatrészhiány, nem látni, hogy mi lesz erre a megoldás hosszabb távon.

Számunkra előnyt jelenthet, ha a globális nagyvállalatok relokalizációval válaszolnak a kihívásokra, és Európába helyezik vissza tevékenységük egy részét.

- Mennyire tudnak most tervezni? Mit vár az idei évtől a Kvalix?

- Van gond, de tudunk tervezni és növekedésben vagyunk. Nettó értékben az infláció miatt egyébként is nőnénk, de nem csak erről van szó, reálértékben is növekedést tervezünk. Nehéz és küzdelmes évre számítunk, ám gazdaságilag ettől még jó évünk lesz, a tavalyinál is nagyobb növekedést várunk.

- A legutóbbi beszélgetésünk során szó volt a Kvaliwash leendő, de akkor még nem nyilvános fejlesztéseiről. Most már lehet tudni többet erről?

- Dolgozunk ezeken a fejlesztéseken, ilyen a bankkártyás fizetési mód, van már olyan mosó, ahol ezt bevezettük, és nem csak az új gépekhez elérhető, hanem a meglévők továbbfejlesztésére is szállítjuk.

Sok ügyfelünk várja a habos mosást: a mosás minőségének szempontjából semmi jelentősége nincs a habnak, azonban sokan szeretik és keresik ezt a megoldást, vannak, akik nem feladatnak, hanem szabadidős tevékenységnek tekintik az autómosást. Ők elvárják a habzást, sőt, szívesen vesznek választható színű és illatú habot, ezeknek az igényeknek szeretnénk eleget tenni – a korábbi cégvezetés inkább a funkcionalitást, a megbízhatóságot és a mosóink jövedelemtermelő képességét helyezte előtérbe, most mellé tesszük az élményt is. Emellett vannak még terveink a mosási élmény fokozására, de erről még nem beszélhetek.

Másik újításunk a különböző szervizcsomagok bevezetése lesz, amivel szeretnénk folyamatos karbantartásra ösztönözni a mosókat az eseti szervizelések helyett. Jelenleg inkább akkor hívnak minket szervizelni a mosókhoz, amikor már nagy a baj. Ezzel egyben elosztanánk a munkát, hogy ne legyen annyira szezonális – az autómosók forgalma ugyanis a téli időszakban nagyobb, mint nyáron, ezzel párhuzamos a szervizigény is.

A Kvalix Automatika 1990-ben történt alapítása óta ipari automatizálással foglalkozik, elsősorban gyártásautomatizálással. A feldolgozóipar szinte minden területén jelen van a vállalat, azonban kiemelkedő értékben szállít megoldásokat a járműipar és hozzá kapcsolódó iparágak számára. A Kvalix alkatrészgyártással, egyedi gépek tervezésével és gyártásával, valamint disztribúcióval foglalkozik.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink