Gyártósor Csúcsberendezésekkel látja el a piacot a Losonczi Innovation

Csúcsberendezésekkel látja el a piacot a Losonczi Innovation

Pörge Béla | 2024.06.10 08:16

Csúcsberendezésekkel látja el a piacot a Losonczi Innovation

Ifjabb Losonczi István cégvezető. | Fotó: Pörge Béla

A sorozatgyártásban érdekelt legnagyobb autóipari vállalatokat szolgálja ki a Losonczi Innovation két díjnyertes mérőberendezése. A cégalapító Losonczi István fia, ifjabb Losonczi István cégvezető az Mach-Tech Ipar Napjai és Automotive Hungary kiállításon adott interjút az autopro.hu-nak a két gépről, valamint arról, hogy lehet sikeresen összetartani egy Békés vármegyei kkv csapatát.

Hirdetés

- Az alkatrészek automata gyártásközi mérésére szolgál a cég által kifejlesztett Axis Pro mérőkészülék, amit az elnyert díjak alapján nyugodtan nevezhetünk a Losonczi Innovation legsikeresebb termékének. Be tudná mutatni az eszköz működését?

- Az Axis Pro-t 2021-ben készítettük el egy több éves kutatás-fejlesztési projekt eredményeként. A gépet eredetileg tengelyjellegű alkatrészek gyártásközi ellenőrzésére fejlesztettük ki: a gyártógépről lejön az alkatrész a futószalagon, ezt vagy egy robot, vagy egy operátor behelyezi az Axis Pro-ba. Addig, amíg a következő munkadarab megérkezik, a gépünk akár húsz-harminc előre megadott tulajdonságot (átmérőt, hosszt stb.) tud megmérni. A gépünk tudja azt is, mennyi a tűrésmező, azaz milyen értékek között kell lennie a vizsgált tulajdonságoknak.

Ha az értékek megfelelnek, akkor a robot vagy az operátor kiveszi a munkadarabot és visszahelyezi a futószalagra, ha nem, akkor megy a selejtbe. Az Axis Pro arra is képes, hogy határértékek esetében jelezze a gyártógépnek, hogy módosítson valamennyit az adott értéken, és úgy már megfelelő méretekkel készülhet a következő munkadarab.

Ez tehát egy igazi Ipar 4.0-ás eszköz, a gépek kommunikálnak egymással, és egészen a hibás munkadarab selejtezéséig emberi beavatkozásra sincs szükség az üzemeltetéséhez. A mérőgép a százszázalékos mérésre van kifejlesztve, meghaladva ezzel a korábbi sztenderdet, amikor minden századik vagy ezredik munkadarabot vizsgáltak meg. Ezzel a selejtarányt lehet radikálisan csökkenteni.

- Az Axis Pro legfőbb előnye tehát a hatékonyság?

- A hatékonyság és a sebesség. Az említett húsz-harminc másodperces mérés jóval gyorsabb, mint amit más gépek tudnak. Ugyanakkor az Axis Pro előnyeit elsősorban a nagy sorozatgyártásban lehet kihasználni, kisebb darabszámok esetében nem feltétlenül érné meg.

- A 2024-es Mach-Tech Ipar Napjai és Automotive Hungary kiállításon a cég Tower Pro nevű gépe Mach-Tech Nagydíjat nyert. Mivel érdemelte ki a díjat a gép?

- Az Axis Pro sikerét követően nagy igény mutatkozott partnereink részéről más jellegű alkatrészek automata gyártásközi mérésére is, így születtek meg a PRO mérőkészülék család további tagjai, a Tower Pro és Housing Pro gépek. A mérőcellák működési logikája hasonló az Axis-hoz, ám míg azt tengelyjellegű alkatrészek mérésére fejlesztettük ki, addig a Tower Prot tárcsajellegű alkatrészekhez. Ez egy kisebb gép, akár asztalra is telepíthető, és például fogaskerekek esztergálás utáni mérésére is alkalmas. Különlegessége, hogy statikus és dinamikus kivitelben is elérhető, így attól függően, hogy milyen méretek ellenőrzésére van szükség vagy fix ülékre szorítva vagy a mérőgépben körbeforgatva is mérhetőek az alkatrészek.

- Az ipari elismerések mennyire jelennek meg a megrendeléseikben? Mekkora a kereslet a díjnyertes gépek iránt?

- Könnyebb értékesíteni egy olyan gépet, ami nyolc szakmai díjat nyert el. A népszerűségük azonban nem csak ezen múlik, az Axis Pro lényegében egy nem létező kategóriát tölt be, nevezzük „félkatalógus célgépnek”. A gép nyolcvan százaléka tipizált, ez az, amit a kutatás-fejlesztés során megalkottunk, és körülbelül húsz százaléka egyedi a megrendelésekben. Ennek köszönhetően sokkal gyorsabban tudunk célgépet szállítani az ügyfeleinknek.

Kiemelném, hogy a dizájnra is nagy hangsúlyt fektettünk, ami nem annyira bevett gyakorlat még a célgépek piacán. A kiállításon látható gépeinket is egy budapesti formatervező céggel terveztettük meg, és folyamatosan fejlesztjük a termékeink megjelenését, hogy lépést tartsunk a nemzetközi trendekkel.

- Milyen vállalatok a fő megrendelői a cégnek?

- Főként autóipari vállalatok, ebben az iparágban vannak olyan nagy mennyiségben gyártott alkatrészek, hogy megérje százszázalékos mérésű, gyártósorra telepített automata mérőberendezéseket alkalmazni. Az autóipar mellett a légiipar is fontos partnerünk még.

- Békés vármegyei kisvállalkozásként hogyan tudnak megfelelő minőségű és mennyiségű munkaerőt találni?

- Ezt csak úgy lehet elérni, hogy rendkívül alacsony fluktuációval dolgozunk. 2020-ban mi lettünk az Év Felelős Foglalkoztatója a kkv-szektorban – ezt a családias légkörtől kezdve a minőségi munkakörnyezeten és javadalmazáson át a rugalmasságig terjedő hozzáadott értékkel értük el, nem tudnék csak egy tényezőt kiemelni. Azt a tudásbázist, ami nálunk kialakult, mindenképpen meg kell tartani, hiszen cégünk legfontosabb értéke maguk a munkatársaink és az ő magas szaktudásuk. Ezt számos módon érhetjük el, de eddig sikerrel jártunk: harminc év alatt többen mentek nyugdíjba a cégtől, mint amennyien elhagytak minket. Nem szeretünk ugródeszka lenni, ha egy huszonéves jelentkezőt interjúztatunk, akkor is elvárjuk, hogy hosszú időre tervezzen velünk.

Figyelünk az emberekre, minden reggel kezet fogunk a dolgozóinkkal és beszélünk velük néhány szót. Értelemszerűen ez a 36 fős méretnek is köszönhető, egy több száz fős vállalkozásban ez már kivitelezhetetlen lenne.

- Komolyabb létszámbővítés nincs is terveben a vállalatnál?

- Szép lassan, organikusan növekedtünk eddig, ez a terv a továbbiakban is. Én 2016-ban kerültem a vállalathoz, akkor 27-28 fős volt a létszámunk, ebből lett 36 mostanra. Nem tudunk – és nem is akarunk – egyszerre 15 fővel bővülni. A hosszú távú terveink között szerepel egy Gyár 2.0, amivel együtt már 60-70 főre nőhet a létszámunk, de ezt nem most, és nem holnap fogjuk elérni. Nem szabad kihagyni a lépéseket – mi a lassú, de stabil és organikus növekedésben hiszünk.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink