Gyártósor Az e-mobilitás egy újabb lehetőség a ProDSP számára

Az e-mobilitás egy újabb lehetőség a ProDSP számára

Pörge Béla | 2022.04.11 16:19

Az e-mobilitás egy újabb lehetőség a ProDSP számára

Fotó: Pro DSP

Interjú Molnár Károllyal, a ProDSP Technologies Zrt. vezérigazgatójával a vállalat tevékenységéről, eddigi történetéről és terveiről. Az egyedi megoldásokat kínáló cég számára az elektromos átalakulás új távlatokat nyit meg, és a bizonytalanságok ellenére is optimistán tekint előre a ProDSP.

Hirdetés

- Mikor alapították a ProDSP-t, hány embert foglalkoztat jelenleg a cég?

- Négyen alapítottuk a céget 2008-ban még kft-ként, azóta is mi négyen vezetjük a vállalatot, de már zrt-ként működünk. Jelenleg 42 főt foglalkoztatunk.

- A honlapjuk szerint a vállalat az autóipari tesztelés, ipari elektronika, valamint az e-mobilitás területén kínál egyedi, piacvezető megoldásokat. Milyen megoldások ezek? Mi ezek közül a legfőbb tevékenységük?

- Alapvetően egy mérnökiroda vagyunk és a hardverfejlesztés területén dolgozunk. Az utóbbi öt évben leginkább az autóipari tesztrendszerek fejlesztésére fókuszálunk. A mi ügyfeleink olyan cégek, akik valamilyen elektronikai alkatrészt vagy részegységet gyártanak. Mi ezekhez a termékekhez szállítunk egyedi tesztberendezéseket – minden esetben elektronikai egységekről van szó, amelyeken villamosméréseket és funkcionális tesztelést is végzünk.

- Milyen technológiai megoldásokat alkalmaznak?

- Ezek komplex megoldások, a berendezések sok szakterületet egyesítenek. Szükség van gépész- és villamostervezésre, méréstechnikai ismeretekre, nyomtatott áramkörök tervezésére, valamint magának a teszttorony vezérlőszoftverének fejlesztésére is. Mi elsősorban a National Instruments LabVIEW szoftverrendszert használjuk – ez a méréstechnika és tesztautomatizálás terén piacvezető technológiának mondható.

A tesztrendszereken belül két eltérő felhasználási irány van, de ezek szakmailag nagyon hasonlóak: egyrészt szállítunk gyártósori teszttornyokat, amelyek esetében a vevőink azok az üzemek, ahol konkrétan a gyártás zajlik. Másrészt szállítunk validációs tesztrendszereket is, ezeket fejlesztőcsapatok használják – általában ugyanazon cégek másik osztályai a vevők, mint a gyártósori teszttornyok esetében.

Molnár Károly, a ProDSP vezérigazgatója.

Molnár Károly, a ProDSP vezérigazgatója.

- Milyen iparágakban érdekeltek? Mennyire fontos ezek közül az autóipar?

- Az autóipar nagyon hangsúlyos számunkra, mivel a magyar gazdaságon belül is jelentős részt tesz ki ez az iparág. A forgalmunk döntő része, 80 százalék feletti hányada a járműiparból származik – elsősorban a Tier-1 elektronikai beszállítókkal állunk kapcsolatban.

- Mekkora vállalatok a partnereik?

- A Bosch, a Continental, a Knorr-Bremse, a thyssenkrupp és a Valeo is ott van a partnereink között, de ezenkívül más iparági gyártóknak is dolgozunk, ilyen például a Kuka Robotics. Döntően multinacionális cégek magyar vagy közép-európai leányvállalataiból áll az ügyfélkörünk.

- A magyar piac mellett milyen országokban vannak még jelen?

- A multinacionális vállalatok külföldi leányvállalatai között is van számos ügyfelünk, elsősorban Közép-Európa régióiból, de például van izraeli és maláj ügyfelünk is. A forgalmunk nagyrésze azonban magyar leányvállalatoktól származik.

- Mint említette, négyen alapították a vállalatot. Hogyan jutottak el oda, hogy a fent említett nagy multik partnerei legyenek?

- A DSP nevünkben a digitális jelfeldolgozás angol rövidítése. Amikor megalapítottuk a céget, akkor erre a területre összpontosítottunk, de idővel bővítettük a tevékenységünket. Elkezdtünk foglalkozni beágyazott rendszerek (embedded systems) fejlesztésével – ez nyomtatott áramkörök tervezését, és firmware fejlesztést jelent - leegyszerűsítve mindenféle kütyüket kezdtünk fejleszteni. Ekkoriban döntően startup-jellegű ügyfeleink voltak, tipikusan olyanoknak dolgoztunk, akik valamilyen innovatív IoT-eszközt fejlesztettek.

Fotó: Pro DSP

A méréstechnika mindig jelen volt a munkánk során, majd az autóiparba úgy kerültünk be, hogy érkezett hozzánk egy megkeresés egy ilyen beágyazott rendszer fejlesztéséről egy nagy magyar cég számára. Amikor ez beindult, akkor a piachoz igazítottuk a cég szakmai fókuszát, például ekkor bővültünk gépész szakmai csoporttal, és ekkor alakítottuk ki a műhelyünket.

Ami fontos, hogy mi kulcsrakész megoldásokat szállítunk, azaz teljeskörűen elvégezzük a projektet, a cégen belül minden résztudással rendelkezünk az egyedi tesztendszerek fejlesztéséhez, kivitelezéséhez és telepítéséhez.

- Milyen hosszú projektekről van szó az önök esetében?

- Átlagosan három hónap egy projekt átfutási ideje, de ez természetesen függ a konkrét feladatoktól is, de alapvetően hónapokban mérhető munkákról van szó. Ezek általában feszes projektek, az autóiparban rövid a fejlesztési idő, ennek a projektmenedzsmentje komoly kihívás.

- Emiatt terveznek esetleg létszámbővítést?

- Igen. Érdekes, hogy jelen pillanatban sok a bizonytalanság a nemzetközi környezetben, ennek ellenére az autóiparban nem álltak le a fejlesztések, a kereslet nagyon erős. A mi piacunkon nem érezhető lassulás, ez azzal jár, hogy szeretnénk bővülni, ezért folyamatosan keressük a motivált kollégákat, akik szeretnének hozzánk csatlakozni. Vannak szakmailag izgalmas nyitott pozícióink.

- Az elmúlt két év a válságokról szól, kezdve a koronavírussal, majd a chiphiánnyal, végül az orosz-ukrán konfliktussal. Ezek közül melyik jelenség érintette érzékenyen a céget?

- Ha visszanézünk az elmúlt évekre, akkor 2019-ig egy töretlen fejlődést látunk, talán még az „aranyláz” kifejezést is használhatjuk a helyzet leírására, folyamatos bővülést tapasztaltunk. Mi is dinamikusan növekedtünk ebben az időszakban.

Fotó: Pro DSP

2020-ban jelentős törést okozott a koronavírus-járvány, gyakorlatilag az összes multinacionális vállalat rálépett a fékre, befagyott a piac, mindenki bizonytalanná vált. 2020 nyarán, kora őszén javult a helyzet, addigra derült ki, hogy nem omlik össze a világ, megy tovább az élet. Ekkor szépen beindultak a projektek, az elmaradt beruházások felpörögtek, így az év második fele már erősre sikerült. 2021-ben egyrészt még érezhető volt a járvány hatása, aztán jött a chiphiány – ez nekünk is rengeteg problémát okozott, a projektek átfutási ideje megnőtt. Ez máig sem javult, de megtanultunk együtt élni a helyzettel. Erre jött rá az orosz-ukrán háború, aminek a kimenetele bizonytalan, de az látszik, hogy az alapanyag-hiány tovább nehezíti a piac helyzetét.

Kettős helyzet alakult ki mára: a kereslet kifejezetten magas a járműiparban, viszont óriási a bizonytalanság. Egyrészt lehetünk optimisták, másrészt van miért félni is.

- A jelen helyzetben mennyire tudnak tervezni? Mik a céljaik 2022-ben?

- Az idei évre egy óvatos bővülést tervezünk, bízunk benne, hogy a fejlesztések továbbra is menni fognak az autóiparban. Látjuk, hogy átalakulás előtt áll az iparág, egyre jobban terjednek az elektromos autók, de ez nekünk egyáltalán nem baj, sőt! Egyrészt környezettudatossági okokból is örülünk ennek, másrészt szakmailag is – villamosmérnökökként az elektromobilitás egy hozzánk közel álló terület, most is van több olyan projektünk, ami elektromos autókhoz köthető. Nekünk nem probléma, ha az elektromos átállás felgyorsul, és arra számítunk, hogy a járműipar menni fog.

A negatívumokat érintően optimista vagyok, remélem, hogy a háború békekötéssel hamar lezárul, a többi problémával pedig megtanulunk együtt élni. Óvatos növekedést várunk tehát, de nem abban ütemben, mint 2019-et megelőzően.

- A járműipar másik nagy trendje, az automatizálás és az önvezetés mennyire érinti a céget?

- Ez minket nem befolyásol, mi az autó egyes részegységeivel foglalkozunk, például a műszerfal vagy egyéb elektronikai vezérlő egységekkel. Mi hardveres cég vagyunk, a fizikai alkatrészekkel foglalkozunk. Nekünk tulajdonképpen teljesen mindegy, ki vezeti az autót.

A ProDSP Technologies Zrt. egy budapesti székhelyű, dinamikus és rugalmas tervező és fejlesztő központ. A cég 2008-as alapítása óta segíti partnereit a legmodernebb mérnöki technológiákkal. További információ, kapcsolatfelvétel a cég honlapján.

Tetszett ez a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink