Gyártósor Avulásmenedzsmenttel csökkenthetjük az állásidőt

Avulásmenedzsmenttel csökkenthetjük az állásidőt

autopro.hu/V.M. | 2022.03.21 13:20

Avulásmenedzsmenttel csökkenthetjük az állásidőt

Fotó: Pixabay

Becslések szerint szinte minden gyár legalább ötszázalékos termelékenység-csökkenést szenved el a leállások miatt, de vannak, melyeknél az érték a húsz százalékot is eléri. Minden egyes meghibásodás miatti üzemszünet komoly költségekkel jár, éppen ezért fontos a megelőzésük, amiben segítségünkre lehet egy jól kidolgozott avulásmenedzsment.

Hirdetés

A terven kívüli leállások költségeinek csak egy része a gépek és a dolgozók tétlenül állása, hiszen a megrendelések késve teljesítése rontja a vállalat hírnevét, és később akár megrendelések vagy ügyfelek elvesztését is eredményezhetik.

Akár kisebb meghibásodások is gyorsan elvezethetnek egy teljes gyártósor leállásához. Például, ha egy kemence irányítórendszere mondja fel a szolgálatot, nem csupán veszendőbe mehetnek az éppen megmunkálás alatt lévő termékek, de a túlzott megterheléstől a hőcserélőkön repedések keletkezhetnek, amiken keresztül mérgező gázok szivároghatnak ki. Maradva a kemence példájánál, a lehűlés további időt emészt fel, hátráltatva a javítási munkálatok megkezdését, és még több veszteséget okozva.

Felkészülés nélkül sokszorozódnak a problémák

Megelőző intézkedések nélkül a meghibásodások bármikor, szinte előjel nélkül következhetnek be, számtalan okra visszavezethetően. A leállást okozhatják többek között motorok, szivattyúk vagy szenzorok meghibásodásai. A leállás hosszát a javításhoz szükséges anyagok és a technikusok elérhetősége, valamint a hiba jellege határozzák meg.

A hibát gyorsan el kell hárítani a költségek minimalizálása érdekében. Ennek legegyszerűbb módja egy pótalkatrész beépítése – ideális esetben egy olyané, amit maga az eredeti OEM gyártott. Amennyiben azonban a komponenst már nem gyártják, a beszerzés nehézségekbe ütközhet, és a gyártósor áttervezése felé terelheti a céget. Ugyanakkor az utóbbi megoldás nem csak hogy költséges, de elsietett kivitelezése a végtermék minőségén is meglátszódhat.

Ebből adódik, hogy először az alkatrészcsere lehetőségeit kell megvizsgálni. Érdemes fejben tartani, hogy nagy mennyiségű cserealkatrész raktáron tartása nem ajánlott a beszerzés és a készletezés költségei miatt, amihez hozzájön, hogy a komponensek sok értékes, más célra használható helyet foglalhatnak el. Ezeket a problémákat figyelembe véve világossá válik, hogy miért is fontos egy jó avulásmenedzsment kidolgozása.

Így tervezzük meg!

A Manufacturing Tomorrow cikke szerint az avulásmenedzsment-stratégiák első lépése a berendezések élettartamának és elavultságának felmérése. Enélkül nem nyerhető átfogó kép arról, hogy milyen lépésekre is van szükség a rendszer védelméhez.

Miután kidolgoztuk a stratégia kereteit, egy részletes elemzést lehet végezni komponensenként. Az elemzés során célszerű figyelembe venni az alkatrészek általános elérhetőségét, a meghibásodás valószínűségét, illetve a hiba hatását az egész termelésre. Mikor egy alkatrész mind a három területen a nagy kockázatú kategóriába tartozik, érdemes készleten tartani. Továbbá megfontolandó a beszállítóval való rendszeres kapcsolattartás, hogy mindig naprakész adatokkal rendelkezzünk a komponensek elérhetőségéről.

Ezek a lépések segíteni fognak a leállások időtartamának csökkentésében, illetve abban, hogy a legtöbbet hozzuk ki a gyártóberendezéseinkből.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink