Gyártósor Automatizálás és robotizáció nélkül ma már nincs hegesztés

Automatizálás és robotizáció nélkül ma már nincs hegesztés

Pörge Béla | 2020.11.03 07:22

Automatizálás és robotizáció nélkül ma már nincs hegesztés

Nagy Ferenc, a Rehm ügyvezetője kollaboratív robotokkal. | Fotó: Pörge Béla

A kézi hegesztés ma már egyre nagyobb “luxus”. Nagyon sok hegesztési feladatot nehéz ugyan gépesíteni, de a robotizálás és az automatizálás elengedhetetlen a hegesztett szerkezetek gyártásában, ha meg akarunk felelni napjaink piaci elvárásainak. Nagy Ferenc szerint a robotoknak nem csak az emberek helyett, hanem velük együtt kell dolgozniuk, ez a leghatékonyabb módja a fejlesztéseknek. Interjú a Rehm Hegesztéstechnika ügyvezetőjével.

Hirdetés

Hegesztőgépekkel, robotikával és automatizálással is foglalkoznak. Melyik tevékenységük a leghangsúlyosabb?

Ahogy a cég neve is mutatja, a hegesztéstechnika az alaptevékenységünk, ezen belül pedig a hegesztés automatizálása, robotizálása, gépesítése a legfőbb törekvésünk. Gazdaságosan, kiváló minőségben és hatékonyan igazából gépesítve lehet hegeszteni. Az autóipar és az autóipari beszállítók esetében elképzelhetetlen, hogy kézzel hegesszenek, legfeljebb apró javításokat készítenek kézzel.

Egész tevékenységünk az automatizálás, robotizálás irányába mozog. A kézi hegesztés, hasonlóan sok más, fontos szakmához, egyébként is erős válságban van. Kevés a hegesztő-tanuló, fogynak a hegesztők, ezért az iparnak sürgősen át kell állnia a gépesítésre. Beszédes adat, hogy Kína állítja üzembe a legtöbb robotot a világon, pedig ott sokkal több az olcsó munkaerő, mint Európában vagy Amerikában. Sőt, egymás után vásárolják meg a neves európai robotgyártókat. A piciny, de igen népes Dél-Korea pedig a 4. helyen áll. Tudják, hogy kézi munkával nem lehet versenyben maradni.

Mennyire jelentős az ügyfélkörükben az autóipari megrendelő?

Az autóipari beszállítók jelentős részét teszik ki az ügyfélkörünknek, a 30-40 százalékot is elérik, de vásárlási értékben messze meghaladják az 50 százalékot. Az ívhegesztés mellett az ellenállás-hegesztéssel is foglalkozunk. Magyarországon ritka, hogy egy hegesztéstechnikával kereskedő, szolgáltató cég ezt jó minőségben, magas színvonalon, szakmai ismeretekkel felvértezve tudja csinálni. Mi közel húsz éve kezdtük el, és azon túl, hogy gépeket, szolgáltatásokat, technológiát kínálunk, robotcellákat installálunk, célgépeket tervezünk és építünk, aminek az autóipar az elsődleges felvevője. Ma már ez az egyik húzóágazatunk.

Az autóipar számára nagyon komoly csapás volt a koronavírus-járvány és az abból fakadó válság. A Rehm számára mennyire volt érezhető ennek a hatása?

Komolyan érintette a cégünket is a válság, de az automatizálás, a robottechnika és az ellenállás-hegesztés ebben az időszakban is sok munkát hozott a számunkra.

Mekkora cégek alkotják a Rehm ügyfélkörét?

Főleg a középvállalkozások, de a kisvállalkozások száma is magas. A legjelentősebb ügyfeleink maguk az autógyárak, valamint a járműipari beszállítók, amelyek a legtöbb esetben külföldi cégeknek a magyar leányvállalatai. Ahogyan az autóipar egyre meghatározóbb hazánkban, úgy bővül a beszállítói kör is, ez egy komolyabb ipari fejlődést jelent azokban a régiókban, ahol egy autógyár megjelenik. Erre példa Győr és Kecskemét, és valószínűleg ilyen lesz Debrecen is.

Ezek a cégek magyar munkaerőt alkalmaznak, és bár hoznak magukkal eszközparkot, az egész gyárat és annak hátterét nem lehet elhozni ide, így egyre több magyar szakemberrel és beszállítóval kezdenek együtt dolgozni, ami nekünk is hozza az új igényeket. Ezért nagyon hasznos, ha egy autógyár érkezik az országba, persze a veszélye is megvan, ha a kitettségünk túl nagy lesz egy iparág felé.

Mi a legújabb termékük?

A Universal Robots kollaboratív robotjait forgalmazzuk, ezek a legújabb termékeink. A robotokhoz az OnRobot szerszámait, a Cobotracs utazópályáit forgalmazzuk, és számos más cég technológiai felszerelését kínáljuk, amikkel a kobotok a gyártási műveletek egyre szélesebb körében válnak alkalmazhatóvá, míg a Universal Robots nagy előnye, hogy megnyitotta a fejlesztéseit mások számára is, tehát széleskörű közösségi fejlesztést tesz lehetővé.

Emellett fontos megemlíteni, hogy a küldetésünk, nemcsak az autóiparban, hanem minden iparágban, de főleg a hegesztett szerkezetek gyártásában, a gépesítés és automatizálás. A kollaboratív robotok megjelenése erre nagyon sok lehetőséget ad, bár az ipari szereplők még elég konzervatívak.

Ha már szóba került a gépesítés és az automatizálás, mik a tapasztalataik, érezhető, hogy a járvány hatására megnőtt az igény az ilyen jellegű fejlesztések iránt?

Igen, az emberek látták, hogy a robot nem betegszik meg, a robotok dolgozhatnak egymás mellett. Főleg a kollaboratív robotok iránt nőtt meg a kereslet a felhasználhatóságuk széles köre miatt. Sajnos sok olyan ember van, aki attól fél, hogy a robot elveszi a munkáját, pedig ez alaptalan félelem. A robotokra soha nem bízható olyan munka, amihez kell az ember alkalmazkodóképessége, alkotókészsége, rugalmassága és kreativitása. Egy gépet ma még nem lehet olyan szenzorokkal felszerelni, mint amilyenekkel az ember rendelkezik és nagyon sokára lesz még az, amikor egy gép úgy tud alkalmazkodni a változó feltételekhez, ahogy az ember.

A hangsúly azon van, hogy a robotok és az emberek minél hatékonyabban dolgozzanak együtt, a bonyolult feladat az emberre marad, az egyszerű és monoton a robotra. A legnagyobb előny abból származik, ha a robotok és az emberek együtt dolgoznak, ezt tapasztaljuk mi is, és ezt mutatják a felmérések is.

Kiemelt Partnereink