Gyártósor Áttörés jöhet a villanymotorok piacán

Áttörés jöhet a villanymotorok piacán

autopro.hu/D.Á. | 2024.02.04 08:18

Áttörés jöhet a villanymotorok piacán

Fotó: Infinitum

Az ipari villanymotorok terén már letette névjegyét a piacon az Infinitum. Axiális fluxusú szinkron motorokat gyártanak, méghozzá nem is akármilyeneket, technológiájuk eltér a hagyományostól. Az idei Las Vegasban rendezett szórakoztatóelektronikai kiállításon kiderültek a vállalat további tervei, amelyek között a mobilitási megoldások kínálata is szerepel.

Hirdetés

A villanymotorokat gyártó Infinitum állítása szerint 50 százalékkal kisebb és könnyebb axiális fluxusú villanymotort gyártott úgy, hogy az állórész réztartalmát lecserélte nyomtatott áramkörökre, melyeknek a végén réz vezetők vannak. Az eredmény nagyobb hatékonyság az örvényáramból és az állórész hiszteréziséből fakadó veszteségek megszüntetése révén.

A Las Vegas-i CES kiállításon is részt vett vállalat stratégiája az volt, hogy először ipari felhasználású villanymotorokat készítenek, hogy kielégítsék a legnagyobb piacot, mielőtt belépnek a mobilitási megoldások piacára is. A tervekről az SAE International a vállalat stratégiai vezetőjét, Bhavnesh Patelt kérdezte.

Patel az interjúban elmondta, hogy a cég csúcsra járatta a gyártókapacitását az ipari motorok terén. Az itt szerzett tapasztalatait felhasználva a vállalat a mobilitásban is piacra szeretne lépni. Ehhez már most több partnere van, akikkel hibrid hajózási, és teherautós megoldásokon dolgoznak együtt.

Miben más ez a motor?

Az Infinitum ipari termékpalettájában hibrid kerámiacsapágyakat használ a tengely szigetelésére, illetve opcionális megoldásként földelőgyűrűket, valamint egy úgynevezett földelőkefét kínálnak.

„A villanymotorral való első kísérletezés során üreges tengelyt használtunk, amin keresztül közvetlenül spricceltük az állórészt hűtés céljából. Viszonylag nagy légrés van a rotor és az állórész között. Nem számítottunk rá, hogy a folyadék súrlódási veszteséget fog generálni, de a tesztelés során mégis mutatkozott, ezért más módot találtunk ki a hő elvezetésére. Most jobban támaszkodunk a motor belsejét körbeölelő hűtött falrészre, valamint kis uszonyokat hoztunk létre, amelyek terelik a levegőt” - fogalmazott.

Jöhet az áttörés?

A cég számos autóipari vállalattal folytat párbeszédet. Mint kiderült, a villanymotorokat érintő egyik legfőbb aggály az ellátási láncokkal kapcsolatos kockázat, ugyanis a motorokba való mágnesek 70 százaléka ugyanarról a helyről származik.

„Mi előálltunk egy olyan megközelítéssel, amely drámaian csökkenti a motorok ritkaföldfémmágnes-tartalmát. Továbbra is axiális fluxusú PCB motorokról van szó, de sikerült megváltoztatnunk a forgórész és az állórész orientációját. A kezdeti tesztek ígéretesek, de még nem publikusak a részletek” - mondta Bhavnesh Patel.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink