Gyártósor Átalakítja a hidraulikaipart az elektromobilitás

Átalakítja a hidraulikaipart az elektromobilitás

autopro.hu/P.B. | 2022.01.30 08:19

Átalakítja a hidraulikaipart az elektromobilitás

Fotó: Pinterest

Napjainkban az energiahasználat kulcskérdés, mindenki a zöldenergiákat keresi. Az elektromos átállás során a hidraulikát a túl pazarló technológiák közé sorolják, így számos kutatás szeretne megoldást találni a helyettesítésére.

Hirdetés

Az utóbbi évek legfontosabb változása a járműiparban az elektromos átalakulás, ez a trend fogja meghatározni az évtizedünk további részét is. Az elektromos átállás gyakran más radikális változásokat is magával hoz egy OEM életében, az olyan triviális dolgoktól kezdve, mint a logó lecserélése (ezzel több gyártó is élt), egészen addig, hogy szinte minden alkatrész szerepét újragondolják. A károsanyag-kibocsátási normák egyre szigorodnak, emiatt a gyártók a hajtás elektrifikálása mellett más módon is próbálnak zöldebben működni.

Amikor zéró emisszióról beszélünk, nemcsak a hajtásokra kell gondolni. Ott van például a hidraulika (illetve a más folyadékok, kenőanyagok piaca), amit szintén meg kell reformálni ahhoz, hogy zöld lehessen, vagy legalábbis tisztább energiaforrásként lehessen rá tekinteni.

Mitch Eichler, a Parker Hannifin’s Motion Systems Group üzletfejlesztési vezetője szerint nagyon nehéz versenyezni a hidraulika teljesítményarányával, azaz tulajdonképpen a hatékonyságával. Hozzátette, hogy a legtöbb nagy erőt igénylő alkalmazás, nehézgép ma is hidraulikus megoldásokat használ. Az elektromechanika ugyan részben kiválthatja a hidraulikus megoldásokat, de sok területen óriási pluszköltséget jelentene a használata.

Elektro-hidraulika

A gyártók több megoldást is alkalmaznak a hidraulikus rendszerek zöldítésére. Ilyen az elektro-hidraulika, az energia-visszanyerő rendszerek vagy éppen a továbbfejlesztett munkaciklus.

Az első esetre jó példa a Caterpillar önjáró Cat 651 földmunkagépe. Az egymotoros kialakítású munkagép egy Cat C18 motorral rendelkezik, amely 469 kilowatt (629 lóerő) teljesítménnyel hajtja a gépet – a nagy teljesítmény ellenére a motor megfelel az EU és az USA legmodernebb környezetvédelmi előírásainak is.

Az úgynevezett Advanced Productivity Electronic Control System (APECS) teljes mértékben integrálja a sebességváltót és a motor hajtásláncát, ezzel egyenletes és érzékeny váltást biztosítva. A kaparó 47 ezer kilogrammnyi anyagot képes kezelni fél perc alatt.

A gyártó szerint az elektrohidraulikus rendszer többek között a jármű kezelhetőségét egyszerűsítette le, így sokkal kényelmesebb kormányozni a munkagépet.

Energia-visszanyerés

A Volvo Construction Equipment csapata tavaly úttörő új rendszerarchitektúrát mutatott be a kotrógépekhez, amely egy energiatározó segítségével lehetővé teszi a kinetikus energia visszanyerését.

A hengerhajtású funkciókhoz úgynevezett „intelligens működtetőket” használnak az energiahatékony működés érdekében. A rendszer képes visszanyerni az energiát és növelni a gép forgó terheléseinek teljesítményét. Nagyobb rendelkezésre álló teljesítménnyel a ciklusidők csökkenthetők (például teherautó rakodásakor).

További alternatívák

Amikor a Danfoss mérnökei elemezték az energiaáramlást a kotrógépekben, felfedezték, hogy a motor által termelt hasznos energia 70 százaléka hulladékhőként eltűnik. A Danfoss kifejlesztette a Digital Displacement (DDP) technológiáját, amely a hagyományos szivattyú egyszerű elvével segít ennek megoldásában. A szabványos szivattyúk egy- vagy több kimenetű, 96 köbcentiméteres digitális kiszorításos szivattyúra cserélésével jelentősen megnövelhető a hidraulikus gépek termelékenysége, javítható a vezérlés és csökkenthető az energiafogyasztás.

A Danfoss szerint a DDP technológia 25-30 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást a kotrógépekben – írja a Machine Design.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink