Gyártósor A Forma-1 is profitálhat az additív gyártásból

A Forma-1 is profitálhat az additív gyártásból

autopro.hu/P.B. | 2021.12.18 12:18

A Forma-1 is profitálhat az additív gyártásból

Fotó: Alpine

Az additív technológiai megoldásokra szakosodott amerikai 3D Systems összefogott a Forma-1-es autók tervezőivel azért, hogy az autóversenyzés számára hasznos alkatrészeket készíthessenek ezzel a gyártási eljárással.

Hirdetés

A motorsportokban rendkívül fontos a járművek alkatrészeinek súlya, ütésállósága és rugalmassága – a versenyautók a Forma-1-ben akár 350 kilométer/órás sebességgel is száguldozhatnak, az egyes alkatrészek közben komoly hőnek és igénybevételnek vannak kitéve. Emellett természetesen minden egyes fejlesztés aranyat érthet, főleg, ha elég gyorsan készül el.

Az Alpine versenycsapata által tervezett lengéscsillapító az autó sebességváltójának főházában található hátsó felfüggesztés része. Ott egy hosszú, merev cső, egy úgynevezett akkumulátor tárolja és szabadítja fel az energiát a nyomásingadozások szabályozására. A lengéscsillapító teljesítménye összefügg ezen cső belső térfogatával, és így az alkatrész hosszával is.

A 3D Systems olyan tervezési és gyártási eljárást dolgozott ki az alkatrészhez, amely titánt használ mind a nagy szilárdság, mind az alacsony tömeg érdekében. A cső elkészítéséhez additív technológiát alkalmaznak, hogy helyet és súlyt takarítsanak meg, miközben elérik a szükséges tűréshatárokat az anyaggal.

Additív gyártás nélkül nem lenne ilyen hatékony

Ezt az alkatrészt úgy terveztük meg, hogy a lehető leghatékonyabb legyen a térfogata, ezért a falvastagságot megosztjuk a szomszédos csövek között – mondta Pat Warner, az Alpine F1 Team digitális gyártási menedzsere egy sajtóközleményben, hozzátéve, hogy a kívánt szint csak az additív gyártással érhető el.

A végeredményként kapott titán lengéscsillapító csövet a 3D Systems DMP gépei állították elő, létrehozva egy erős, precíz és tiszta alkatrészt. Az eljárás megismételhető, ha a jövőben újra szükség lenne ilyen csőre.

Sokat tud segíteni a 3D nyomtatás a motorsportban

A fenti alkalmazás kapcsán a Machine Design interjút készített a 3D Systems motorsporttal foglalkozó részlegének vezetőjével, Kevin Baughey-jel. A szakember elmondta, hogy az additív gyártás elsősorban gyorsan előállított, megbízható minőségű alkatrészekkel tudja segíteni a Forma-1-et és általában a motorsportot.

Emellett kitért a technológia másik előnyére, a tesztek leegyszerűsítésére, illetve a tesztek költségeinek csökkentésére is. A konkrét, fent említett lengéscsillapítóról elmondta, hogy a végeredmény nem lett volna elérhető más technológiával az alacsony tűréshatárok miatt.

Baughey kifejtette, hogy a motorsportban többféle additív technológiát is tudnak hasznosítani, így a sztereolitográfiát, a szinterezést és az extrudálást. Mint mondta, a versenyautók tervezésének egyik legfontosabb eleme a súlycsökkentés, ebben az additív gyártás sokat tud segíteni.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink