Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Törökország felé kerülnék meg az EU-s vámokat a kínai gyártók
2024.05.21 09:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A rövidlátóság miatt buknak el nagyértékű projekteket a cégek
Baranyai László, több cég tulajdonosa és társtulajdonosa, nemzetközi cégvezetési tanácsadó munkája során rengeteg rossz gyakorlatot lát, aminek a vége a sokat hangoztatott minőség romlása. Pedig a tartható minőségnek egy kiemelkedő kulcsa van: a tapasztalt, jól fizetett, megbecsült alkalmazott.
– Elengedni a húsz, harminc éve dolgozó alkalmazottat, csak mert nem hajlandó a cég pár tízezer forinttal emelni a fizetésén, és a helyébe felvenni olcsóbban egy kezdőt, az egyenlő a minőség elengedésével – foglalta össze véleményét Baranyai László nemzetközi cégvezetési tanácsadó. – Tapasztalatom alapján a minőséggel kapcsolatos problémákat az ehhez hasonló filléres döntések nagyban befolyásolják. Vannak esetek, amikor igen, kell a változás, de nem szabad elfelejteni, hogy a tapasztalatot nem lehet utólag megvenni. Megéri olcsóbban foglalkoztatni egy tapasztalt dolgozó helyett egy teljesen kezdőt, hogy aztán nagyértékű projekteket bukjon el a cég?
Öntészet, karbantartás, hegesztés, fröccsöntés, varrás – sorolta a tanácsadó azokat a fekete foltokat, ahol az oktatásban az elmúlt húsz évben nem történt kézzel fogható előrelépés. Nemcsak egyes képzések szűntek meg, hanem megváltozott az emberek hozzáállása is a munkához. A szakember szerint ezek fényében még inkább meg kell becsülni a tapasztalt, lojális dolgozókat, hiszen az ő tudásuk a garancia a minőségre.
Tanácsadói munkája során Baranyai László úgy látja, sok esetben csak hangoztatják a cégek a minőséget, de pénzt már nem áldoznak rá. Példának említette a beszállítói kapcsolatokat: szerinte a korábban már bevált beszállítófejlesztést kell ismét kiépíteni minden vevőnek és már az árajánlat készítése vagy a tendereztetés során fontos több részleg – beszerzés, értékesítés, pénzügy, karbantartás, gyártás, logisztika, minőségügy, személyügy – képviselete a megbeszéléseken a mindkét fél számára elfogadható beárazás és rizikók csökkentése érdekében, továbbá fontos a termelés kezdetén a vevő jelenléte a beszállítónál egy, a projektben érintett mérnök személyében. Ez persze előzetes tervezéssel, mi több költséggel jár, hiszen az a mérnök kiesik a napi munkából, viszont a projektet jól átgondolva ez a megoldás tervezhető költséget és munkaórát jelent. Az ebből származó haszon felülír minden korábbi negatív tapasztalatot.
– A minőség mindenkinek mást jelent, de az én fogalmaim szerint akkor beszélhetünk minőségről, ha elégedett a vevő, a beszállító vezetősége és a dolgozó. Arra buzdítok minden cégvezetőt, hogy a tiszta nyereség legalább húsz százalékát forgassa vissza oktatásba, hogy a minőség tartható legyen. Az említett húsz százalék nem kis összeg egy cég életében, de a tiszta nyereségről van szó, amiről magának a tulajdonosnak kell dönteni a saját zsebe érdekében. A saját cégeim esetében közel harminc százalékot forgatok vissza, de nem várható ez el mindenkitől.
A minőség romlásához Baranyai László szerint az emberek hozzáállása is vezet: a nemtörődömség, a lojalitás hiánya. Úgy látja, az utóbbi években elkényelmesedtek az emberek, hiszen megengedhetik maguknak azt, hogy ne nyújtsanak a munkájukból 100 százalékot, hiszen, ha valami nem tetszik, legfeljebb arrébb állnak.
– Azért ne felejtsük el, ez csak az utóbbi pár évben jellemző. Előtte nem volt ekkora munkaerőhiány, az emberek többsége igyekezett kihozni a munkájából a legjobbat, hiszen féltették az állásukat – húzta alá Baranyai László.
– A cégvezetőknek azt tanácsolom, hogy személyesen nézzenek körül a saját cégükön belül, ne csak a középvezetőkön keresztül informálódjanak – kis, közép és nagy méretű cégek esetében is. Karolják fel azokat a kollégákat, akik akarnak dolgozni és szeretnének tanulni. Invesztáljanak beléjük.
Úgy gondolja, a modern kori technológiák és a kollégák többéves szakmai tapasztalatának ötvözése az egyik kulcs a sikerhez. Az eredmény pénzben és teljesítményben már rövid távon kimutatható lesz.
– A dolgozók részéről meg kell érteni, hogy a munkájukért és a teljesítményükért kapják a bérüket, nem a munkahelyen eltöltött időért. A jó munkaerőt meg fogja becsülni a hosszú távra tervező vezetőség. Továbbá a beosztottak oldaláról most kell kihasználni a tanulás lehetőségét, mivel rohamosan fejlődik a világ körülöttünk és a munka melletti tanulás, a kitartás és akarás pár éven belül mindig meghozza a gyümölcsét.