Gyártósor Féltik az uniós acélipar jövőjét a szakemberek

Féltik az uniós acélipar jövőjét a szakemberek

autopro.hu/P.M. | 2019.06.12 14:49

Féltik az uniós acélipar jövőjét a szakemberek

A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés igazgatója szerint a 24. órában vagyunk, nincs több idő, azonnal cselekedni kell.

A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés mindenben támogatja az Euroferr kezdeményezését az uniós acélpiac hatékonyabb védelmének érdekében. Az európai gyártókat tömörítő érdekvédelmi szövetség a napokban felszólította az Európai Unió illetékes döntéshozóit, hogy lépjenek fel hatékonyabban az uniós acélipar védelmének érdekében.

– Fontos a határozott fellépés, mert az elmúlt hónapokban az acél- és acélalapanyag-piacokon olyan jelentős és gyorsan lezajló változások következtek be, amelyek az európai gyártókat komolyan érintik. Egyrészt magasra emelkedett a vasérc világpiaci ára, másrészt árcsökkenés állt be az acélkésztermékek piacán. Vagyis emelkedett a termelési költség miközben csökkent az eladási ár. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos uniós adók is jelentős terhet rónak az európai acélgyártókra és tovább rontja a helyzetet, hogy lassulási folyamatokat látunk a gazdaság és ipar területén Európában. Az acél ma a világ legjelentősebb alapanyaga, de az alapanyag gyártási piacokra jellemző, hogy a termelő vállalatok alacsony nyereségkulccsal tudnak értékesíteni. Az említett piaci körülmények így komoly negatív hatással vannak az acélipari vállalatok pénzügyi helyzetére. Ennek jeleit már látjuk, hiszen több európai nagy gyártó is bejelentette, hogy visszafogja vagy leállítja termelését, esetenként négynapos munkahetet vezet be – mondta el Móger Róbert, a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés igazgatója.

Megvétózta a Thyssenkrupp német iparvállalat és az indiai Tata Steel tervezett fúzióját az Európai Bizottság, rámutatva, hogy az egyesülés jelentősen korlátozná a versenyt és az árak növekedésével járna az acélpiacon. Kattintson a kiemelt szavakra és olvassa el a teljes hírt!

Hozzátette, hogy a hiányos és nehézkes uniós piacvédelmi rendszert minél előbb meg kell erősíteni, mert az elsősorban Ázsiából és Délkelet-Európából érkező acélárakkal a szigorú szabályok betartásával és így jelentős többletköltséggel dolgozó európai gyártók képtelenek versenyezni. A fejlődő piacok szereplői a termékeiket többnyire dotált energiaárakkal, kevésbé szabályozott gazdasági környezetben, sokszor a környezetvédelmi- és munkavédelmi előírásokat teljesen figyelmen kívül hagyva állítják elő, és ennek köszönhetően lényegesen alacsonyabb áron termelnek, mint a szabályok betartásával dolgozó európai gyárak.

– Éppen ezért a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés mindenben támogatja az Euroferr kezdeményezését az uniós acélpiac hatékonyabb védelmének érdekében. A magyar acélipari szereplők is készülnek a nehezedő helyzetre, de nálunk még nem volt szükség radikálisnak mondható intézkedésekre. Bízunk benne, hogy a helyzet javul a világpiacon és abban is, hogy az unió döntéshozói felismerik: nincs több idő, azonnal cselekedni kell – tette hozzá az igazgató.

A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülésről
A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülést (MVAE) 1968-ban hozta létre a Kohó- és Gépipari Minisztérium, a magyar acélipari vállalatok kötelező tagságának deklarálásával. 1980-ban a szervezet önkéntes egyesüléssé alakult, és ebben a formában működik ma is. Az MVAE taglétszáma 15, melyek vaskohászati, vaskohászattal kapcsolatban álló kereskedelmi (hulladék, késztermék), alapanyaggyártó, továbbfeldolgozott termékeket (acélszerkezet) gyártó, kutató, minőségüggyel foglalkozó és energiaszolgáltató társaságok. Az Egyesülés tagvállalatai lefedik a teljes hazai nyersvas-, acél-, valamint melegen hengerelt termékek termelését. Az Egyesülés tagvállalatainak acélgyártó kapacitása 2 millió tonna, míg 6 ezer magasan képzett szakembert foglalkoztatnak.

Kiemelt Partnereink