Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
ZF: Jön a kilencfokozatú automata váltó
A sebességváltó-fejlesztő és -gyártó ZF minap bejelentette, hogy kilencfokozatú váltót készítettek. Nem is csak az a hír ebben, hogy ez a világ első 9-fokozatú automata sebességváltója, hanem hogy ezt elsőkerék-hajtású autókhoz fejlesztette a német gyár – írja a vezess.hu.
Vagyis a Mercedes, BMW, Lexus drágább modelljei ebből a megközelítésből nem számítanak, marad az Audi, ám a ZF azt is nyilvánvalóvá tette, hogy ezt a sebességváltót keresztben beépített motorokhoz készítették, így a négykarikás márka is majdnem teljesen kiesik, hiszen csak TT és az A3 modelljei felelnének meg ennek a kitételnek.
A gyári honlap még csak ennyit mutat a 9 fokozatú automata váltóból. |
Tekintve, hogy a ZF új üzemet hoz létre az Egyesült Államokban, Greenville-ben a gyártáshoz, elképzelhető, hogy Amerikába szállítanak majd. De nem szabad kizárni a Volkswagent sem, mivel a német konszern egyik üzeme alig pár száz kilométerre van innen, ahol többek között az új Passat is készül, ez pedig elsőkerék-hajtású és motorja is keresztben áll.
Itt már 8 fokozatnál jár a ZF. |
Az új sebességváltóról annyit árul el a ZF, hogy a hagyományos hatfokozatú egységekkel összehasonlítva nagyobb vezetési élményt kínál, kapcsolási ideje rövidebb. A gyártó szerint a szerkezet olyan kifinomultan dolgozik, hogy a vezetők a szinte folyamatos fokozatváltásokból szinte semmit nem fognak érezni, a fogyasztásra és a menetteljesítményekre viszont egyértelműen jó hatást gyakorol a kilenc sebesség,
A lehető legtakarékosabb viselkedést a start-stop funkció és a 9 sebességfokozat mellett egy speciális áthidaló kuplung szolgálja, amely a bolygóműves szerkezetekre jellemző, hatásfokcsökkentő (így nem túl fogyasztásbarát) csúsztatást hivatott meggátolni – írja az autopult.hu. Az elektromosan vezérelt kuplung az elindulást követően rövid időn belül összezár, és blokkolja a bolygómű csúsztatását, így az első két fokozatot kivéve (ezekben a finomabb vonóerő-átadás érdekében nyitva marad az áthidaló kuplung) gyakorlatilag egy kézi váltóhoz hasonlóan fix lesz a kapcsolat a motor és a váltó között.
Az áthidaló kuplung mellett még egy érdekességet tartogat a kilencsebességes szerkezet: az új fejlesztés nem csak egyesével lesz képest visszaváltani, hanem egyszerre két-három, vagy akár több fokozatot is át tud majd ugrani – mégpedig a ZF-mérnökök állítása szerint villámgyorsan.
A BMW már hibridhajtással is kombinálta a ZF 8 fokozatú automatáját. |
Az autógyártók nagyjából egy évtizede kezdtek még inkább foglalkozni a sebességváltók jelentős fejlesztésével. Még 2003-ban a Mercedes volt az első, aki hétfokozatú sebességváltóval rukkolt elő, majd 2007-ben a Lexus az LS-t már nyolcsebességes szerkezettel kínálta. Ezt követőn mutatta be ZF saját nyolcfokozatú megoldását, amit azóta a BMW és az Audi modelljeiben használnak. Mi több, a BMW már hibridhajtással is kombinálta a ZF 8 fokozatú automata váltóját.
Még nyáron jelentette be a Mercedes, hogy dolgozik egy új kilencfokozatú sebességváltón, amely a határt jelenti majd. Elmondásuk szerint műszakilag sem nagyon lehet ennél feljebb lépni a személyautóknál, és a vevők sem fogadnának jól egy tízes váltót.