Gyártók Vannak bajok a kínai „szuperakkuval”

Vannak bajok a kínai „szuperakkuval”

autopro.hu/Sz.P. | 2023.07.10 04:20

Vannak bajok a kínai „szuperakkuval”

Fotó: BYD

A kínai autógyártó BYD komoly feltűnést keltett a saját fejlesztésű „Blade” akkumulátorával. A vas-foszfát kémiájú akkumulátort különösen biztonságosnak, kompaktnak és erőteljesnek tartják. Azonban úgy tűnik, akadnak problémák a „szuperakkumulátorral”.

Hirdetés

A BYD Blade fantázianevű akkumulátora már megjelenése előtt évekkel borzolta a kedélyeket a járműiparban. Főleg a német autóipar aggódott, hogy lemaradhat a többi szereplőhöz képest. A BYD saját fejlesztésű vas-foszfát akkumulátora úgy tűnt, hogy nagyon sok szempontból a legjobbak közé tartozik majd: kis mérete ellenére az akkumulátor olcsó, erőteljes, strapabíró és még a hagyományos lítium-ion akkumulátoroknál is kevésbé tűzveszélyes.

Maximilian Fichter, az Ulmi Helmholtz Intézet alelnöke Auto Motor und Sport című lapban korábban arra a következtetésre jutott, hogy „a BYD új akkumulátora csak valamivel több mint feleannyi helyet foglal el, mint az eddigiek, mégis 600 kilométeres hatótávolságot tud biztosítani, és belefér egy olyan autóba, amely Kínában mindössze 33 ezer dollárba (11 millió forintba) kerül.”

Nem eszik olyan forrón a kását

A 86 kilowattórás akkumulátorral rendelkező BYD Han 1000 kilométeres tesztje után Bjørn Nyland norvég youtuber kevésbé lelkesedett az autóért, ugyanis rá kellett jönnie, hogy 45 fokos hőmérsékleten a töltési sebesség jelentős mértékben lecsökken.

Tapasztalatait természetesen a 300 ezer feliratkozóból álló közönségével is megosztotta, ezzel komolyabb vitát váltott ki az interneten. Konkrétan az a kérdés merült fel, hogy a BYD Hannál jelentkezik-e az úgynevezett „Rapidgate” nevű probléma. Ez a kifejezés 2018-ban jött létre, amikor kiderült, hogy több egymást követő gyors töltés jelentős töltési teljesítményveszteséget okoz (körülbelül a felére csökkenti). Hasonló problémák már felmerültek más modelleknél is.

Nyland is észrevette ezt a teljesítményveszteséget a Hannál, különösen 45 Celsius fokon és annál magasabb hőmérsékleteken. Azonban sokan ezt nem találták meglepőnek és megjegyezték, hogy nem az a furcsa, hogy a töltési teljesítmény csökken ezen a hőmérsékleten, hanem hogy egyáltalán ilyen magas hőmérséklet fordulhat elő.

Lehet, hogy tényleg baj van az akkuval

Gyorsan kering a feltételezés, hogy problémák lehetnek az akkumulátor hőmérsékletszabályozásával. „Az az elképzelésem, hogy a hűtés rendszer hiányzik vagy túl gyenge. A korai elektromos járművekben nem volt akkumulátorhűtés vagy -fűtés, mint például a Zoe vagy a Leaf esetében” - állapítja meg egy felhasználó.

Egy másik felhasználó megfigyeli, hogy a hőmérsékletszabályozás a folyadékhűtés hiányában valószínűleg eléggé „durva” lenne. Végül egy harmadik felhasználó találja a helyes megfogalmazást: „Ezek nem az első autók, amelyek BYD Blade akkumulátort használnak? Úgy tűnik, mintha még nem sikerült volna teljesen kezelniük a hőszabályozást” – összegzi a vitát az eFahrer.com.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink