Gyártók Új hajtáselemeket mutatott be a Koenigsegg

Új hajtáselemeket mutatott be a Koenigsegg

autopro.hu/D.Á. | 2022.02.05 08:20

Új hajtáselemeket mutatott be a Koenigsegg

Quark elektromos motor | Fotó: Koenigsegg

A svéd sportautógyártó új, Quark névre keresztelt villanymotorja 250 kilowattos teljesítményt és 600 Newtonméteres forgatónyomatékot képes leadni, miközben alig 30 kilogramm a tömege.

Hirdetés

A motor elrendezését a Koenigsegg „Raxial Flux” fantázianévvel illette. Manapság még ritka az a fajta villanymotor, amelyben az állórész tekercsein ébredő mágneses fluxus iránya a motor forgástengelyével párhuzamos, ezért axiális fluxusúnak nevezhető. A motor forgásának tengelyére merőleges mágneses fluxus a többi, hagyományosnak számító elektromos motornál figyelhető meg, ezeket érintőirányú, vagyis radiális fluxusúnak hívják. A Koenigsegg a radiális és axiális szavakból alkotta meg a „Raxial” nevet, utalva rá, hogy a Quark motorjuk a két technológiát ötvözi. Az előbbi technológia nagy nyomatékot, utóbbi nagy energiasűrűséget biztosít.

A kompakt kialakítású axiális motorok ma még ritkák, például a Ferrari hiperautójának, a LaFerrarinak hibrid hajtásában kapott helyet ilyen. A Mercedes-Benz nemrég felvásárolta a brit Yasa villanymotor-specialistát, hogy az az által tervezett motorokat a Berlin-Marienfelde-i gyárában gyárthassa és szerelhesse be a jövő nagy teljesítményű Mercedeseibe.

Tökéletes egyensúly

A Raxial Flux technológiáról a Koenigsegg azt állítja, hogy piacvezető nyomaték-teljesítmény-tömeg aránnyal bír. A Koenigsegg elektromos motorjainak tervezéséért felelős vezető, Dragos-Mihai Postariu elmondta, a Quarkot arra tervezték, hogy a Koenigsegg Gemera szuperautó alsó sebességtartományában segítsen a brutális gyorsulást elérni, az autó belső égésű motorja pedig nagyobb tempónál igazán hatékony. A kettő együtt teszi lehetővé, hogy a Gemera teljesítményesés nélkül gyorsuljon 400 kilométer/óráig.

Hogy az egység minél könnyebb legyen, a motorsportban és repülőgépiparban is elterjedt, 300M szabványú acélból készül a motor tengelye, a forgórész pedig szénszálas kompozitból van. Székely András fejlesztési vezető elmondta, az egységet közvetlenül hűtik a hatékonyság és a kompakt méret elérése érdekében. Ha a Gemerához szabott, külön elemeket nem számoljuk, az egység önmagában mindössze 28 kilogrammos.

Koenigsegg Gemera

Koenigsegg Gemera | Fotó: Koenigsegg

Kicsi, sokoldalú és meghatározó – mint a névadója

A Quark név a kvarkokra, a legkisebb elemi részecskékre utal. A kvark a részecskék egyetlen típusa, amely mind a négy alapvető fizikai kölcsönhatásban (elektromágnesesség; gravitáció; erős és gyenge kölcsönhatás) részt vesz, valamint a tudomány számára titokzatos mágnesesség alapvetéseit is ezekkel szokás összefüggésbe hozni, így a gyártó szerint a név hűen reprezentálja a Koenigsegg célját, hogy egy minden eddiginél szélesebb körben használható motort alkosson. A tervezéskor a mágnesességhez, az anyagválasztáshoz, a hűtéshez és a kialakításhoz is egész máshogyan álltak, mint az az iparban megszokott.

Az autógyártó alapító vezérigazgatója, Christian von Koenigsegg kiemelte, hogy legyen szó akár vízi, akár repülőgépipar felhasználásról, a Quark motorokra nem szükséges váltóművet szerelni, annyira optimális a nyomaték-teljesítmény-tömeg arányuk, valamint azonnal a feladathoz megfelelő fordulatszám áll rendelkezésre. Von Koenigsegg említette, hogy a Quark lehetővé teszi akár a VTOL, azaz a repülőgépek egyhelyben lebegésre való képességét igénylő, függőleges fel- és leszállás technológiáját is. Koenigsegg azt is elmondta, hogy számos villanymotor felül tudja múlni a Quarkot csúcsteljesítmény-tömeg arányban, ám ezek olyan magas fordulatszámon működnek, hogy áttételekkel lehet csak az adott alkalmazáshoz optimális fordulatszámokat elérni, ez pedig energiaveszteséget, valamint a költségek, a bonyolultság és a tömeg növekedését okozza.

Egyedülálló hajtáslánc a Gemerában

Bármennyire is gondolkodik a vállalat új alkalmazási módok kipróbálásán, a Quark fő területe továbbra is a Koenigsegg szuperautók hajtása. Két villanymotort egy inverterhez és egy bolygóműhöz kapcsolva jött létre a Terrier névre hallgató, nyomatékszabályzásra képes hajtóegység elektromos járművekhez.

Terrier elektromos hajtásmodul összeszerelve

Terrier elektromos hajtásmodul összeszerelve | Fotó: Koenigsegg

A David néven futó inverter hatfázisú, és képes külön-külön, három-három fázissal meghajtani a hozzá kapcsolt Quark motorokat. A Koenigsegg Gemera, a gyártó első négyüléses modellje három ilyen Terrier hajtómodult használ a hibrid hajtásláncában. Érdekes, hogy a 450 kilowattos teljesítményű benzinmotor sem használ sebességváltót, alacsony sebességeken csak a villanymotorok hajtanak — áll az electrive.com írásában.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink