Trend Axiális fluxusú motorokkal fejlődik a kerékagyi hajtás

Axiális fluxusú motorokkal fejlődik a kerékagyi hajtás

autopro.hu/V.M. | 2022.01.31 04:20

Axiális fluxusú motorokkal fejlődik a kerékagyi hajtás

Fotó: Saietta News

Az elmúlt években egyre több figyelmet kapnak a kerékagyba épített elektromos motorok, mivel a mérnökök kezdik felismerni, hogy a technológia előnyökkel jár. A kerékagyi meghajtásokhoz különösen alkalmasnak tűnnek az axiális fluxusú villamos gépek.

Hirdetés

Annak, hogy a kerékagyba épített motorok eddig nem terjedtek el, több oka is van, köztük az utazási kényelemre gyakorolt negatív hatásuk, valamint az egyedi, nehezen teljesíthető biztonsági követelmények. Az autóipar azonban kezdi felismerni, hogy a megoldás előnyökkel jár, például az összkerékhajtás esetében.

Az axiális fluxusú motorok a ma elterjedt radiális fluxusúakhoz képest kompaktabb elrendezést tesznek lehetővé, ezért könnyebb őket elhelyezni egy kerékagyi hajtásban. Ezeknek a motoroknak az átmérője az erősségükkel együtt nő, ezért méretük jól igazodik a megkövetelt teljesítményhez.

Az egyik vállalat, ami ilyen motorok fejlesztésén dolgozik, a brit Saietta, ami nemrég felvásárolta a csőd szélére került holland e-Tractiont. Utóbbi cég ugyancsak elektromos hajtások, valamint teljesítményelektronikák fejlesztésével foglalkozik. A korábban a pénzügyi nehézségekkel küszködő kínai Evergrande Csoport autófejlesztő cégéhez tartozó holland vállalkozás többek között olyan technológiákkal is rendelkezett, amikre a Saiettának éppen szüksége volt. Ezek egyike egy 800 voltos inverter, ami azt teszi lehetővé, hogy a Saietta teherautókhoz és buszokhoz is kínálhassa a saját axiális fluxusú megoldását, ami AFT néven fut.

Automatizált gyártás és csereszavatosság

Az AFT motor egy pár, hajtű alakú tekercset tartalmaz. A tekercseket egyetlen rézhuzalból készítik, ami lehetővé teszi, hogy a stator (az állórész) gyártását teljes mértékben automatizálják. A rotort lágyacélból készítik, a kész motort pedig egy hűtőköpeny veszi körül.

A kompakt elrendezésen túl az axiális fluxusú motorok egy sajátos előnye abból ered, hogy nagyobb átmérőjűek, mint az elektromos autókban a radiális fluxusúak. „A nyomaték egyenlő, sugár szorozva az erővel, és mivel a mi effektív átmérőnk nagyobb, ugyanazzal az áramerősséggel nagyobb nyomatékot érhetünk el” – mondta el Wicher Kist, a Saietta vezérigazgatója a SAE Internationalnek.

Egy további érdekesség, hogy az axiális és radiális fluxusú motorok viszonylag könnyen helyettesíthetőek lehetnek egymással, legalábbis ezt mutatja az e-Traction e-tengelyének példája. A cég a felvásárlás előtt radiális fluxusú motorokkal tervezett kerékagyi hajtást buszokhoz és teherautókhoz, amiről Kist elmondta: „Akár ki is vehetjük a motorokat, helyettesíthetjük őket az AFT axiális fluxusú megoldásunkkal, majd visszahelyezhetjük őket a kerékagyba.”

A felvásárlás tehát egyértelműen közelebb juttatta a Saiettát ahhoz, hogy technológiáját elérhetővé tegye a nagytömegű haszongépjárművek szegmensében is. Az AFT-vel azonban nem csak a szárazföldi járműveket célozza: egy külön részleget állított fel a technológia vízi alkalmazásokra szabására. Ez a divízió már kettő motort is kínál csónakokhoz.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink