Trend Új autótesztelési megoldások Michiganből

Új autótesztelési megoldások Michiganből

autopro.hu/V.M. | 2019.11.13 08:00

Új autótesztelési megoldások Michiganből

A Detroit közelében lévő, Michigan állambeli Noviban nemrégiben megrendezett Automotive Testing Expo alkalmával új tesztelési eljárások, többek között robot vezérelte autók, puha falú autóutánzatok, szivárgásérzékelésre használható üveg kapillárisok és járműre rögzíthető szenzorok mutatkoztak be.

Hirdetés

A tesztelés mindig is kiemelt szereppel bírt az autóiparban. A vezetői segédrendszerek, karöltve az autonóm járművekkel új kihívásokkal állítják szembe a tesztelést végző, az adatokat elemző és az eszközöket előállító szervezeteket.

Új módszer a szivárgás észlelésére

A tervezési folyamat során figyelmet kell fordítani a szivárgás elkerülésére, legyen az ki- vagy befele irányuló. Utóbbi komoly problémák forrása lehet a hibrid, tisztán elektromos, illetve autonóm járművek esetében. Az autóipari szivárgástesztelő műszereket gyártó svájci Inficon észak-amerikai értékesítési menedzsere, Thomas Parker elmondása szerint az akkumulátor cellájába kerülő pára, reagálva annak tartalmával exoterm reakciót idéz elő, ami könnyen tűzhöz vezethet. Az autonóm járművekre vonatkozóan hozzátette: „Senki sem szeretné, hogy nedvesség szivárogjon a LIDAR vagy más, az autó látását biztosító szenzorba, és bepárásítsa annak érzékelő felületét, a párásodást sokkal nehezebb megakadályozni, mint a vízszivárgást”.

A szivárgás detektálására a vállalat egy nemesgázt, például nyomás alatti héliumot fog alkalmazni. A szivárgás szimulációjára pedig kisméretű üveg kapillárisok szolgálnak. A cél, hogy a gépkocsik megfeleljenek az IP67 szivárgásvédelmi sztenderdnek, amit a svájci Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság alkotott a befelé irányuló szivárgással szembeni ellenállóság mérésére. Az első szám, ahol hat a legmagasabb érték, a szilárd tárgyakkal szembeni, míg a második, hétig terjedő skálán a nyomás alatti vízzel szembeni ellenállóságot mutatja.

Robotvezérelt autók a pontosság jegyében

A vezetői segédrendszerek tesztelésére az AB Dynamics mutatta be a robotokat, valamint autóutánzatokat alkalmazó megoldását, amiről Steve Neads, a vállalat egyik igazgatója beszélt. A vezetői segédrendszerek tesztelésekor pontosan a kívánt sebességre van szükség. A tesztek alkalmával több jármű mozgását koordinálják úgy, hogy szimulálni tudják a valós vezetési szituációkat. A robotok nem csak a sebességet és a haladási irányt képesek rendkívül pontosan szabályozni, de a GPS időbélyegéhez is hozzáférnek, mely által szinkronizálható a mozgásuk.

A gépeknek tudniuk kell életszerű akadályokra reagálni. Ezt a célt szolgálják a puha falú autóutánzatok, melyek egy lapos, elektromos meghajtású platformon nyugszanak, valamint mozognak. Az autonóm járművek kamerái, radarjai ezeket valódi autóként azonosítják. A használati lehetőségekről Neads elmondta: „Elhelyezhető komplikált szituációkban. Beprogramozható, hogy akár reprodukáljon egy nehéz manővert, aminek kezelése kihívás az autonóm jármű számára, így kiderüljön az, hogy miképp birkózik meg vele”.

Egyeseket kevésbé érintenek a változások

Az adatgyűjtéssel és feldolgozással foglalkozó, az ohiói Toledo mellett található DEWESoft értékesítési menedzsere, Ryan Cater szerint a vállalatának nem fog komoly kihívást jelenteni a konvencionális, illetve belsőégésű motorral szerelt négykerekűek teszteléséről való átállás az automatizált és elektromos gépjárművekére. Ez részben azért lehet, mert a vállalat nem gyárt érzékelőket, csupán használja azokat. Hozzátette: „Szerencsére sok, automatizált járművekben használt szenzor hasonlít a korábban alkalmazottakra”.

Ennek ellenére sok vállalat találja magát az elektromos és automatizált járművek tesztelésekor olyan helyzetben, amiben nemcsak az autó, de a saját leleményességük is tesztelésre kerül, írja a Forbes.

Kiemelt Partnereink