![Újabb mérföldkő a szegedi BYD-gyár életében – ez történt a 25. héten](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1135522/BYD-logo_2024-06-10-111559_srxy_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![Újabb mérföldkő a szegedi BYD-gyár életében – ez történt a 25. héten](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1135522/BYD-logo_2024-06-10-111559_srxy_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Gyártók Több milliárdos gyárfejlesztések a Magyar Suzukinál
Fotó: Magyar Suzuki Zrt.
A Magyar Suzuki Zrt. 2023-ban több mint 161 ezer autót értékesített, amelyből több mint 156 ezer az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes gyártás 92,9 százalékát exportálták külföldre, ezek az autók a világ 123 országában találtak vevőre.
Az esztergomi termelés mennyisége 2022-es évhez képest 24,3 százalékkal, míg a hazai és exportértékesítés árbevétele 33,9 százalékkal növekedett. A Magyar Suzuki 12.167 autóval és 11,3 százalékos piaci részesedéssel zárta a 2023-as hazai újautó-regisztrációs összesítést. Az esztergomi gyártóvállalat mindeközben csaknem 55 millió eurót fordított beruházásokra. A beszámolón szóba került a hazai értékesítés és árbevétel stagnálása, amit valamelyest kompenzált az export. A magyar piacról elmondható, hogy összességében csökkent, ennek a Suzuki is elszenvedő alanya volt. Ennek egyik oka a 2023 első félévében jelenlévő autóhiány, a második félévre azonban már jobb értékesítési számokkal rendelkeztek. Magyarország volt az egyetlen Európában, ahol csökkenés volt látható az autópiacon, ennek ellenére Európában belül a Suzuki tudta a legnagyobb növekedést produkálni.
A Magyar Suzuki 2023-as pénzügyi eredményei:
A Magyar Suzuki tavaly eseménydús és hatékony évet zárt. Az esztergomi üzemben jelenleg két modell, Vitara és S-Cross készül, az európai piacokra már csak hibrid hajtásrendszerrel.
A Magyar Suzuki 2023-as termelési és értékesítési eredményei:
Külföldön továbbra is a Vitara a népszerűbb: a modell az idén megújult, 2024. február 8-án pedig legördült a szalagról a 4 milliomodik magyarországi gyártású Suzuki is, ami egy hibrid Vitara volt. A magyar vásárlók körében azonban az S-Cross a közkedveltebb: tavaly szeptemberben a modellből elkészült az 500 ezredik az esztergomi gyártósoron. Hazai elismerését jól mutatja, hogy tavaly az Év Autója versenyen a közönségdíj mellett a szakmai zsűri is elsőként hozta ki 22 márka 39 autója közül. Az Európai Unió 2024. július 7-től egyre több vezetéstámogató rendszer beépítését teszi kötelezővé, a Magyar Suzuki gyártását is befolyásolja: a Vitarák májustól, az S-Crossok pedig júniustól kerülnek forgalomba a jogszabályok által előírt új felszereltséggel.
Az még számukra is kérdéses, hogy a gyár jelenlegi munkaerő-állománya lehetővé teszi-e az elektromos autók gyártását, vagy esetleg fognak eltűnni modellek a jelenlegi gyártói kínálatból. Habár van egy egységes európai szabály, amely minden autógyártónak kötelező érvényű, fontos szempont a vevői igény is. A Suzukinál jelenleg úgy látják, hogy a legnagyobb igény a hibrid autókra van, ugyanakkor lesz egy kényszer az elektrifikációra, hiszen adottak a szabályok a szén-dioxid-csökkentésre. A Suzuki elkötelezett az elektrifikáció irányában, de figyelniük kell a piaci igényeket is. Arra a kérdésre, hogy teljesen áttérnek-e az elektromosautó-gyártásra vagy párhuzamosan fog zajlani a gyártás, egyelőre korainak tartottak bármit is nyilatkozni a témában.
Az Esztergomban készült személyautók mennyisége 24,3 százalékkal növekedett a 2022-es évhez képest, miközben a magyar újautó-piac tovább zsugorodott: 2023 folyamán 107 720 személygépkocsit helyeztek forgalomba az országban, 3,4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A Suzuki 12 167 autó regisztrálásával, 11,3 százalékos részesedést ért el a hazai piacon. A 2023-ban forgalomba helyezett Suzukik 51 százaléka, 6157 személyautó került céges és intézményi ügyfelekhez.
A nem Esztergomban készülő, de Magyarországon is forgalmazott típusok a márka belföldi összértékesítésének 10,3 százalékát tették ki. Swiftből 894, Ignisből 252, a Swace családi kombiból 86, az elektromos hálózatról is tölthető Across szabadidő-autóból 20 jármű lelt gazdára 2023-ban Magyarországon. A Suzuki márka töretlenül halad előre a vásárlók bizalmának elnyeréséért. Az év első felében megérkezett a Swift negyedik generációja, de megújult az Across és a Swace is.
Jelenleg a Suzukinál 161 indiai, valamint 55 Fülöp-szigeteki munkavállaló dolgozik, akinek nemsokára lejár a határozott idejű szerződése, illetve volt olyan csoport, akinek már időközben le is járt a vízuma, így ők már haza is mentek. A Suzuki kiemelte, hogy a mostani idegenrendészeti szabályok szerint 3 évig maradhatnak, így akinél hosszabbítanak, ők is maximum még egy évig dolgozhatnak náluk. Hozzátették, hogy nem tervezik a külföldi munkavállalók létszámának bővítését, mivel mindig a helyi munkaerő megszerzése és megtartása a prioritásuk. Ennek alátámasztásaként említették a munkavállalói ajánlói programjukat, amelynek köszönhetően 250 embert vettek fel a céghez ajánlásokon keresztül. Szükség esetén első körben mindig ehhez a lehetőséghez nyúlnak.
A Magyar Suzuki nagy lépést tett a fenntartható működés és termelés irányába. 2024 február óta az üzem területén villamosenergiát is termel saját napelempark segítségével. A teljes beruházás két évig tartott és 778 millió forintba került. A vállalat így éves szinten mintegy 270 millió forintot spórol meg és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett szén-dioxid-kibocsátását.
Az idén is folytatódik az esztergomi gyár több milliárd forintos fejlesztése. A beruházások a technológia és a berendezések fejlesztésre, automatizálásra, illetve dekarbonizációra (pl. hulladékhő hasznosítás) fókuszálnak a lökhárító-, festő- és hegesztőüzemekben.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!
Kiemelt Partnereink