Gyártók Szlovákia duzzoghat a BMW miatt, de van B-terve

Szlovákia duzzoghat a BMW miatt, de van B-terve

Kuthi Áron | 2018.08.07 08:30

Szlovákia duzzoghat a BMW miatt, de van B-terve

Nem Kassát választotta a BMW legújabb beruházása helyszíneként – szóltak a hírek Szlovákiában, és a gazdasági minisztérium szóvivője is csak azt hangsúlyozta, Kassa legvégig a kiválasztott lehetőségek között szerepelt. A BMW beszállítói attól még választhatják a kassai ipari parkokat.

Hirdetés

Magyarországnak sikerült, ami Szlovákiának jó ideje nem: nagyberuházót hozott keletre fogalmazott összegzésében a Körkép.sk azután, hogy a BMW bejelentette, Debrecenben épít gyárat. A magyar nyelvű felvidéki portál azt írta, Magyarországhoz hasonlóan Szlovákia is éveken át kitartóan lobbizott a BMW kegyeiért.

Valóban, az egymást követő szlovák kormányok egyaránt azon dolgoztak, hogy a keleti országrész leszakadását egy nagyberuházás odacsábításával tudják ellensúlyozni, és így enyhítsék a gazdasági, szociális nehézségeket. Ez most nem sikerült a BMW-vel, így vigaszágon kisebb sikerekkel kell beérniük. Itt van például a japán Minebea Mitsumi elektrotechnikai alkatrészgyár, amely épp június közepén nyitottak meg, és ahol kezdetben 1100 ember fog dolgozni. Nem lebecsülendő a kassai beruházás, a Minebea 2022-ig meg fogja kétszerezni a 100 ezer négyzetméteres telken épült 26 ezer négyzetméteres elektronikai alkatrészgyárát, és még 100 millió eurót fog áldozni rá. Jelenleg száz fejlesztő mérnököt alkalmaz az egység K+F részlege. Ez már német érintettségű, a Precision Motors Deutsche Minebea részeként működik.

Kassa egyébként nem marad nagy német autógyár nélkül, régi szereplő a városban a Volkswagen, amelynek összeszerelő üzemében az orosz piacra szánt személygépkocsik készülnek. 2004-ben nyílt, kiegészítéseként a pozsonyi nagy gyárnak. Itteni autóipari beszállító egy gyáregységgel a Faurecia, és itt termel az U-Shin Slovakia, amely kapcsolókat, vezérlőket, zárszerkezeteket gyárt.

Szlovákia több ipari nagyberuházásnál is próbálja versenyben tartani magát – írta a Körkép. Tárgyalások folynak a Zhi Dou kínai elektromosautó-gyártóval (a Geely leányvállalata), itt Románia a szlovákok versenytársa. Jönne a szintén kínai Linglong gumigyártó, de itt meg a cseheket versenyeztetik a beruházók. Ők egy 100 hektáros területben, 1500 munkavállalóban és 500 millió eurós beruházásban gondolkodnak. A kínai gyártó innen látná el az európai piacot. A Reuters szerint Lengyelország is versenyben van még a gyárért.

A Kassa déli peremterületén található Haniska ipari park mindenesetre megfelel a hatalmas területi igényeknek, ide várták a szlovákok a BMW-t. A 900 hektáros park még a Jaguar Land Rovert fogadó nyitrai területnél (700 ha) is nagyobb. A BMW távol maradásával a város azonban most valóban kicsit „túllőtt a célon”, mert van egy hatalmas, csak részben kihasznált ipari park Nagyidán (Vel’ká Ida) is, Kassától pár kilométerre nyugatra. Itt is megbújik egy autóipari gyártó cég, a luxemburgi IEE Sensing szenzortechnológiai vállalat szlovákiai üzeme.

A Kassa-Miskolc-Debrecen ipari térség természetesen ma még elnagyolt fogalom, de elképzelhető, hogy épp a BMW gyárindításának idejére áll össze jobban a mozaik. Különösen, ha elkészül a Kassa-Miskolc közötti M30-as autópálya-összeköttetés. Valójában itt a magyarok vannak lemaradva, márciusban kezdődött a Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakasz építése, míg a szlovákok már tavaly elvezették a pályát az országhatárig.

Kiemelt Partnereink