Gyártók Szintetikus üzemanyag-fejlesztésbe kezd a Porsche és a Siemens

Szintetikus üzemanyag-fejlesztésbe kezd a Porsche és a Siemens

autopro.hu/Sz.N. | 2020.12.03 13:46

Szintetikus üzemanyag-fejlesztésbe kezd a Porsche és a Siemens

Fotó: Porsche Newsroom

A Porsche a Siemens-szel együttműködésben szintetikus üzemanyagok előállítására hoz létre tesztüzemet Chilében. A projekt a napokban eurómilliós nagyságrendű támogatásban is részesült a német Gazdasági Minisztériumtól. A tesztüzemben megújuló energia segítségével szintetikus üzemanyagokat állítanának elő. A projektben további partnerek is részt vesznek, többek között az AME energiaipari vállalat, a chilei ENAP ásványolaj-társaság, valamint az olasz Enel energiaipari vállalat.

Hirdetés

A kezdeményezést a nemzeti hidrogénstratégia keretében a német Szövetségi Gazdasági Minisztérium nyolcmillió euróval támogatja. „A német know-how-nak köszönhetően a laboratóriumi innovációt világszerte először használják integrált és kereskedelmi rendszerben” – mondta Peter Altmaier szövetségi gazdaságminiszter a Siemens és a Porsche közös sajtótájékoztatóján. Mindegyik vállalat egyenként 20 millió eurót fektet a beruházásba. Az üzem megépítése önmagában 30 millió euróba kerül a Siemens információi szerint. A zöld hidrogén képezi majd a szintetikus üzemanyag előállításának alapját.

Az elektromobilitással szemben itt nem kell új rendszert kiépíteni

A Chile déli részén elhelyezkedő gyár a világ első olyan integrált és kereskedelmi nagyüzeme lenne, ahol klímasemleges eFuelt állítanának elő. „Egy nemzetközi világítótorony projekt kivitelezése is a céljaink között van, mely esetében már a tervezéstől a megvalósítás felé haladunk” – nyilatkozta Christian Bruch, a Siemens Energy vezetője. Míg a Siemens a technológia nagy részét a szélenergiától az elektrolízisen át a teljes értékláncig biztosítja, addig az üzemanyagok egyik fő felvásárlója a Porsche lesz. Azáltal, hogy a Patagónia régióban az Antarktisz felől állandó szél fúj, a szélturbinák hatékonysága különösen magas, ennek köszönhetően pedig alacsony az áram költsége.

„A világ első kereskedelmi, integrált e-Fuel üzemében való részvétellel támogatjuk a jövő alternatív üzemanyagainak fejlesztését” – mondta a Porsche vezér Oliver Blume. A vezető az e-Fuel előnyét az egyszerű használatban látja, hiszen a már meglévő benzinkúthálózatban lesz elérhető. A gépjárművek esetében a szintetikus üzemanyag az elektromobilitás egy ésszerű kiegészítése lehet, amennyiben a világ olyan helyein állítják elő, ahol a fenntartható energia feleslegben érhető el. A Porsche pedig rendelkezik az üzemanyag speciális követelményeivel kapcsolatos szaktudással.

2026-ban 550 millió liter üzemanyagot állíthatnak elő

2022-ben az üzem már képes lesz körülbelül 130 ezer liter eFuel előállítására. Második lépésben 2024-re már 44 millió literre növelnék a kapacitást, míg 2026-ra már 550 millió liter eFuel készülne a chilei gyárban. A Porsche az üzemanyagot kezdetben a motorsportban kívánja felhasználni, továbbá a Porsche Experience Centerek vásárlóinak nyújtott vezetéstechnikai tréningeken és a jövőben a gyártó sportkocsikban is. Például lehetőség lenne olyan sportkocsik kiszállítására is, mint az első eFuel töltéssel rendelkező 911 modell.

Az még nem tisztázott, hogy a végfelhasználóknak mekkora költséget jelent az üzemanyag. Bruch elmondása szerint az eFuel nagy mennyiségű elérhetőség és egy további költségcsökkentés esetén már más üzemanyagokkal szemben is versenyképes megoldás lenne. Mindezt a szén-dioxid árazás is segítené – folytatta Altmaier. Ez fokozatosan csökkentheti a kezdetekben fennálló különbséget. A Porsche fejlesztési vezetője, Michael Steiner hozzátette, hogy a felfutással elképzelhető az e-Fuel más márkacsoportok és gyártók általi használata. „Örülnénk, ha mások is csatlakoznának hozzánk vagy akár a világ többi kísérleti üzeméhez" – számolt be az Automobilwoche.

Kiemelt Partnereink