Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szakszervezeti vitákkal terhelt időszak jöhet a koronavírus után
A koronavírus-járvány elleni intézkedések, illetve a járvány okozta válság következtében sokan vesztették el a munkájukat, sok autógyártó kényszerült elbocsájtásokra, megszorításokra. Közben viszont a szakszervezetekkel is tárgyalni kell a vezetőknek, ugyanis ha túl sok dolgozót veszít az autóipar, akkor nehezen, vagy sehogy nem fog megfelelni az olyan új kihívásoknak, mint például az elektromos járművek gyártására való átállás.
Egyes előrejelzések szerint 2022-re 36 millióval eshet vissza a legyártott személyautók száma az eredeti tervekhez képest. Csak idén akkora a csökkenés, mintha egész Európa eltűnt volna a piacról, a járműipart tehát hatalmas mértékben érinti a koronavírus-járvány okozta válság. Az egyik kiút az elektromobilitásban és az egyéb alternatív hajtásokban rejlik, ám ehhez elengedhetetlen a szakszervezetekkel való tárgyalás, és a munkahelyek valamint a bérek megtartása.
Stefan Bratzel, a CAM (Centre of Automotive Management) kutatóintézet professzora szerint ha elmérgesedik az autógyártók vezetői és a szakszervezetek közötti viszony, akkor rendkívül nehéz lesz Európában beindítani az elektromos autók gyártását, és egyáltalán az autóipar helyreállása is kérdésessé válhat.
Nyugat-Európában nagyon erősek a szakszervezetek
Bratzel példaként hozta fel az Opel bochumi gyárának helyzetét, amit 2013 óta nem tudnak bezárni a szakszervezetek ellenállása miatt. A tervek szerint az üzem 2023-ban áll le úgy, hogy 2013-ban jelentették be a bezárását.
Szintén érdemes figyelni a Volkswagenre, ahol a vállalat vezetőségének fele szakszervezeti tag, ezért őket szinte nem is lehet megkerülni a fontos döntések meghozatalakor.
Beszédes a spanyol külügyminiszter kijelentése is, aki szerint Spanyolország „mindent megtesz azért, hogy a Nissan megváltoztassa a döntését”. Ez természetesen a barcelonai gyár bezárásának meggondolását jelenti, hiszen így spanyol munkások százai veszthetik el az állásukat.
Szintén érdekes példa a PSA esete, ahol szakszervezeti nyomásra ötszáz helyett csak 124 lengyel munkást irányított át a vállalat Gliwicéből a francia Hordain városában található üzembe, hogy segítség az újraindulást.
Mindenki hibázott
Jean-Dominique Senard, a Renault elnöke szerint mindenki hibázott abban, hogy nem készítették fel a dolgozókat az átállásra. Mint fogalmazott, jobban oda kellett volna figyelnie a vállalatoknak a gyárakban dolgozó emberek véleményére.
A Reuters cikke szerint számos üzemben okozhat gondot a technológiai átállás a dolgozók számára, ami további feszültségeket generálhat.