Gyártók RS: két betű, ami minden Škoda rajongót lázba hoz

RS: két betű, ami minden Škoda rajongót lázba hoz

autopro.hu/H.J. | 2020.02.04 04:22

RS: két betű, ami minden Škoda rajongót lázba hoz

Új mérföldkőhöz érkezett a Škoda RS szériája – húsz évvel az első Octavia RS debütálása után hamarosan megjelenik a negyedik generációs Škoda Octavia. Az újgenerációs típus már plug-in hibrid verzióban is elérhető lesz.

Eredményes évtizedeket tudhat magáénak a Škoda RS szériája. Az RS rövidítés a Rally Sport kifejezésre utal, amit először 1947-ben használtak, az akkor megjelenő Škoda 180 RS és 200 RS rally prototípusokhoz. A gyártó ezt követően jelentős eredményeket ért el a versenypályákon, így az RS kombináció a motorverseny szinonimájává vált. Az elmúlt húsz évben olyan modellekkel egészült ki a kategória, mint az Octavia RS, a Fabia RS és a Kodiaq RS.

Škoda 130 RS

A 180 RS és 200 RS rally prototípusokkal végzett sikeres tesztek után a gyártó bemutatta a kifejezetten versenypályára tervezett modelljét, a Škoda 130 RS-t. A 110 R szériamodell mintájára épülő kétajtós kupé mindössze 720 kg-t nyomott – ezt az alumínium karosszériaelemek és az üvegszállal megerősített műanyag alkatrészek tették lehetővé. A hátsókerék-meghajtású versenyautó 1,3 literes motorja 140 lóerőt bírt. A modell számos győzelmet szerzett a nemzetközi versenypályákon – mind a Monte Carlo Rallyen, mind az Acropolis Rallyen a legjobb helyet szerezték meg a 130 RS modellek.

Škoda Octavia RS

A gyártó 2000-ben az Octavia WRC modellel indult a rally világbajnokságon. Ezzel egyidőben pedig bevezette az RS rövidítést a sorozatgyártásban is. Az 1,8 literes turbómotorral felszerelt, közel 180 lóerős teljesítménnyel bíró modellt 2005-ig dobták piacra. A második generációs Octavia RS már egy 200 lóerős, 2.0 TFSI benzinmotorral, valamint egy 170 lóerős, 2.0 TDI dízelmotorral is megjelent a piacon. A harmadik generációs Octavia RS-t 2013-ban mutatták be – a 2.0 TSI motor 220 lóerővel, a 2.0 TDI motor 184 lóerővel vágott neki az utaknak. Emellett először a modell történetében már összkerék-hajtással is elérhetővé vált. A benzines változatot később 230 lóerősre fejlesztették, míg az Octavia RS 245-ben 245 lóerős teljesítményt nyújt a motor. A modell világszerte nagy népszerűségnek örvend, Németországban, Nagy-Britanniában és Svájcban az RS modellek az Octavia modell sorozat eladásainak több mint 20 százalékát teszik ki.

Škoda Fabia RS

A gyártó 2003-ban bővítette ki az RS-családot az új Fabia RS modellel. Ezzel egyidőben bemutatták a Fabia rallyautó változatát is, a Fabia WRC-t. A Fabia RS az egyetlen olyan típus, amelybe a 130 lóerős 1.9 TDI motort építették – a dízelautó fogyasztása mindössze 5,6 liter 100 kilométerenként, nulláról százra 9,6 másodperc alatt gyorsul, maximális sebessége pedig 204 km/h. A második generációs Fabia RS 2010-ben tört be a piacra, egy 180 lóerős 1,4 literes benzinmotorral – a turbó mellett kompresszor is fokozza a teljesítményt, emellett a modellt egy 7 fokozatú, közvetlen kapcsolású sebességváltóval szerelték fel.

Škoda Kodiaq RS és Octavia RS iV

Az RS-család első SUV modelljét 2018-ban mutatták be. A 240 lóerős 2.0 TDI motorral felszerelt hétüléses 9:29.84 perces körrekordot állított fel az SUV-k szektorában a Nürburgring North Loop szakaszán.

Az RS-család első hibrid modellje pedig az Octavia RS-sorozat negyedik generációs modelljei közül kerül ki. Az autó debütálására már nem kell sokat várni, az új típust idén márciusban, a genfi autókiállításon mutatják be a nagyközönség előtt – írja a Škoda Storyboard.

Képek: Škoda Storyboard

Kiemelt Partnereink