Gyártók Rekordnagyságú veszteséget termelt a Renault az első fél évben

Rekordnagyságú veszteséget termelt a Renault az első fél évben

MTI/autopro.hu | 2020.07.31 04:23

Rekordnagyságú veszteséget termelt a Renault az első fél évben

Fotó: Groupe Renault Newsroom

Rekordnagyságú, 7,29 milliárd euró veszteséget termelt a Renault francia autógyártó konszern az első fél évben, ami részben a koronavírus-járvány, részben pedig a japán szövetséges, a Nissan számlájára írható. A járványt azonban nem csak az eladások, és abból kifolyóan a pénzügyi eredmények szenvedték meg, hanem a vállalat piaci tőkeértéke is.

Hirdetés

A nagy autógyártókat keményen sújtotta a Kínából induló, az egész világon viharos gyorsasággal terjedő járvány, amely miatt le kellett állítani a termelést és bezártak az autószalonok. Különösen nagy csapást szenvedett el a Renault-Nissan szövetség, amely eleve gyengébb pozíciókból indult az alacsony haszonkulcsok és a Carlos Ghosn körüli vezetési válság miatt. Ghosn, aki a Renault, a Nissan és a Mitsubishi Motors részvételével létrehozott autóipari szövetség vezetője és egyben mindhárom autógyártó első embere is volt, fényes pályafutás után dicstelen körülmények között távozott tisztségeiből még tavaly.

Luca de Meo, a Renault júliusban hivatalba lépett vezérigazgatója nyugtalanító figyelmeztető jelként értékelte a csütörtökön közzétett féléves beszámoló adatait, és úgy vélte, hogy elérték a mélypontot, a néhány évvel ezelőtt indult lejtmenetből innen már felfelé vezet az út. Felgyorsítják az átalakítási terv végrehajtását, ami több ezer munkahely megszűnésével, a modellek számának csökkenésével, valamint a partnerekkel való gyártási együttműködés erősítésével jár.

Az átlagnál nagyobb mértékben súlytotta az eladásokat a vírus

A Renault-csoport az első fél évben 1,26 millió járművet értékesített, ami 34,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ez az arány rosszabb a globális járműpiacon mért 28,3 százalékos visszaesésnél. Az értékesítési árbevétel 34,3 százalékkal 18,4 milliárd euróra csökkent, az üzemi veszteség pedig több mint kétmilliárd eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 1,5 milliárdos nyereséggel.

A részvényesekre jutó nettó veszteség 7,29 milliárd euró volt, míg a tavalyi első fél évben még 970 milliós nyereséget tudtak elkönyvelni.

Elemzők ennél jobb adatokat, 5 milliárd euró körüli nettó veszteséget és 1,8 milliárd eurós üzemi veszteséget vártak.

A menedzsment közölte, hogy a járvány miatti bizonytalanságok nem teszik lehetővé megalapozott éves előrejelzés közzétételét. Azt a célt azonban megerősítette, hogy idén 600 millió eurót farag le a költségekből.

A francia autógyártó kettő japán partnere ugyanakkor már az április-júniusi időszak eredményeinek ismertetésével egy időben nyilvánosságra hozta az aktuális üzleti évben várható eredményeket. A Nissan az eddigi legnagyobb veszteségére számít, és a Mitsubishinél sem sokkal jobbak a kilátások.

Kevesebb, mint felére esett a Renault értéke

Július 30-án kora délután több mint 6 százalékos mínuszban forogtak a Renault-részvények a párizsi tőzsdén, de napi mélypontjukon 8,94 százalékos veszteségben, 21,87 eurón állt a jegyzés. Tavaly ilyenkorhoz képest kevesebb mint felére, 6,44 milliárd euróra csökkent a Renault piaci tőkeértéke.

A Renault 43,4 százalékos, szavazati jogot biztosító részesedéssel rendelkezik a Nissanban, az pedig 15 százalékos nem szavazó részesedéssel a francia autógyárban. A Mitsubishi 34 százalékban van a Nissan tulajdonában.

Kiemelt Partnereink