Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Honda megduplázza e-mobilitási beruházásait
2024.05.17 15:20Megbízható Munkaadó címet kapott az Audi Hungaria
2024.05.17 13:23Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Okkal jelentek meg lidar szenzorok a Tesla autóin
A Tesla vezérigazgatója korábban többször kifejtette, hogy a lidart egyfajta mankónak tartja, ami elvonja a figyelmet a gyártók és fejlesztők igazi küldetéséről: a számítógépeknek, pontosabban a gépi tanulásnak kell megoldania az önvezetéshez szükséges érzékelést. Ehhez képest a napokban lidar szenzorral szerelt Tesla tűnt fel az amerikai utakon. De miért?
Az elmúlt napokban az amerikai sajtóban és közösségi médiájában nagy visszhangot váltott ki, hogy egy Tesla tesztautót lidarral a tetején fotóztak. A kaliforniai vállalat eddig radarokat használt az Autopilot nevű funkcióihoz, ami lényegében az önvezetésről – de nem a teljes önvezetésről – szól.
Sőt, a Tesla később megerősítette, hogy a jövőben radarok nélkül fogja forgalmazni a Model 3 és a Model Y autóit. Ez némi funkcióvesztéssel jár, de szó sincs arról, hogy a gyártó feladta volna az önvezetéssel kapcsolatos ambícióit. Sőt!
Gépi tanulás
A gépi tanulás, avagy machine learning az autonóm járművek összefüggésében leegyszerűsítve azt jelenti, hogy lényegében megtanítják az autónak a környezete felismerését képek mutogatásával és címkézésével. Ez a technológia számos iparágban működik, a legtöbb gyártó viszont – ellentétben a Teslával – inkább lidarok segítségével térképezi fel az autók környezetét.
A lidar szenzorok tulajdonképpen számos fotó segítségével érzékelik a körülöttük lévő világot. A technológia határai miatt így jellemzően néhány száz méterig látni el, ami főleg városi környezetben, vagy dedikáltan önvezető autók számára kijelölt országúton teszi lehetővé az autonóm járművek használatát.
A Tesla célja ezzel szemben az, hogy odáig fejlesszék a szoftvereket, hogy azok maguktól ismerjék fel a tárgyakat, ne kelljen az embernek megtanítani nekik, hogy mi micsoda.
Miért kerülhetett lidar a Tesla autóira?
Brad Templeton, a Forbes szakújságírója szerint valószínűleg azt teszteli a Tesla a lidaros autókkal, hogy az általuk fejlesztett rendszer van-e olyan hatékony, mint egy lidar szenzor. Ha igen, akkor talán eljutottak arra a szintre, hogy teljesen önvezető autókat dobhassanak a piacra – legalábbis ebben bíznak a szakértő szerint.
A Tesla is használt radarokat az autóiban, ám a radar pontatlanabb technológia, mint a lidar. Arra jó, hogy tartsa a sávot, de ennél pontosabban nem tudja érzékelni a külvilágot, ráadásul a tereptárgyak gyakran zavarhatják a radarok jeleit.
Azzal, hogy a Tesla kihagyja a radarokat a legújabb Model 3-asokból és Model Y-okból, ugyan csökken az a sebesség, ahol lehet használni az Autopilotot, ám vélhetően ez a vállalat hosszútávú tervének a része – a Forbes szerint a saját, gépi látásra hagyatkozó rendszerére fog hagyatkozni a Tesla a radarok helyett, így a tervek szerint átmeneti a funkcióvesztés.
Még kell a mankó
Templeton szerint a gépi látás az önvezetés szempontjából jelenleg még egy lábon áll, és mindenképpen szüksége van arra a mankóra, aminek Musk a lidart nevezte. Ugyanakkor innen nézve is megvan a logikája annak, hogy a Tesla kihagyja a radarokat új autóiból.
Hamarosan érkezik ugyanis a radarok egy újabb generációja, a pletykák szerint a Tesla pedig már tárgyal is a gyártókkal a technológia használatáról.