Gyártók Okkal jelentek meg lidar szenzorok a Tesla autóin

Okkal jelentek meg lidar szenzorok a Tesla autóin

autopro.hu/P.B. | 2021.05.27 04:19

Okkal jelentek meg lidar szenzorok a Tesla autóin

Fotó: Twitter/Grayson Brulte

A Tesla vezérigazgatója korábban többször kifejtette, hogy a lidart egyfajta mankónak tartja, ami elvonja a figyelmet a gyártók és fejlesztők igazi küldetéséről: a számítógépeknek, pontosabban a gépi tanulásnak kell megoldania az önvezetéshez szükséges érzékelést. Ehhez képest a napokban lidar szenzorral szerelt Tesla tűnt fel az amerikai utakon. De miért?

Hirdetés

Az elmúlt napokban az amerikai sajtóban és közösségi médiájában nagy visszhangot váltott ki, hogy egy Tesla tesztautót lidarral a tetején fotóztak. A kaliforniai vállalat eddig radarokat használt az Autopilot nevű funkcióihoz, ami lényegében az önvezetésről – de nem a teljes önvezetésről – szól.

Sőt, a Tesla később megerősítette, hogy a jövőben radarok nélkül fogja forgalmazni a Model 3 és a Model Y autóit. Ez némi funkcióvesztéssel jár, de szó sincs arról, hogy a gyártó feladta volna az önvezetéssel kapcsolatos ambícióit. Sőt!

Gépi tanulás

A gépi tanulás, avagy machine learning az autonóm járművek összefüggésében leegyszerűsítve azt jelenti, hogy lényegében megtanítják az autónak a környezete felismerését képek mutogatásával és címkézésével. Ez a technológia számos iparágban működik, a legtöbb gyártó viszont – ellentétben a Teslával – inkább lidarok segítségével térképezi fel az autók környezetét.

A lidar szenzorok tulajdonképpen számos fotó segítségével érzékelik a körülöttük lévő világot. A technológia határai miatt így jellemzően néhány száz méterig látni el, ami főleg városi környezetben, vagy dedikáltan önvezető autók számára kijelölt országúton teszi lehetővé az autonóm járművek használatát.

A Tesla célja ezzel szemben az, hogy odáig fejlesszék a szoftvereket, hogy azok maguktól ismerjék fel a tárgyakat, ne kelljen az embernek megtanítani nekik, hogy mi micsoda.

Miért kerülhetett lidar a Tesla autóira?

Brad Templeton, a Forbes szakújságírója szerint valószínűleg azt teszteli a Tesla a lidaros autókkal, hogy az általuk fejlesztett rendszer van-e olyan hatékony, mint egy lidar szenzor. Ha igen, akkor talán eljutottak arra a szintre, hogy teljesen önvezető autókat dobhassanak a piacra – legalábbis ebben bíznak a szakértő szerint.

A Tesla is használt radarokat az autóiban, ám a radar pontatlanabb technológia, mint a lidar. Arra jó, hogy tartsa a sávot, de ennél pontosabban nem tudja érzékelni a külvilágot, ráadásul a tereptárgyak gyakran zavarhatják a radarok jeleit.

Azzal, hogy a Tesla kihagyja a radarokat a legújabb Model 3-asokból és Model Y-okból, ugyan csökken az a sebesség, ahol lehet használni az Autopilotot, ám vélhetően ez a vállalat hosszútávú tervének a része – a Forbes szerint a saját, gépi látásra hagyatkozó rendszerére fog hagyatkozni a Tesla a radarok helyett, így a tervek szerint átmeneti a funkcióvesztés.

Még kell a mankó

Templeton szerint a gépi látás az önvezetés szempontjából jelenleg még egy lábon áll, és mindenképpen szüksége van arra a mankóra, aminek Musk a lidart nevezte. Ugyanakkor innen nézve is megvan a logikája annak, hogy a Tesla kihagyja a radarokat új autóiból.

Hamarosan érkezik ugyanis a radarok egy újabb generációja, a pletykák szerint a Tesla pedig már tárgyal is a gyártókkal a technológia használatáról.

Kiemelt Partnereink