Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Két újabb kínai gyártó jelent meg Magyarországon
2024.05.16 13:25Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem szakítanak Kínával az amerikai gyártók
Nemrég az amerikai törvényhozás több tagja is az ország nagy autógyártóival folytatott megbeszélést, ahol a téma az amerikai autógyártás kínai függésének csökkentése volt. Bár a képviselők szerint történt előrelépés, egyelőre nem úgy tűnik, hogy az OEM-ek lemondanának a kínai komponensekről.
Június 20-án az amerikai törvényhozás Kína jelentette nemzetbiztonsági kockázatokkal foglalkozó bizottságának négy tagja látogatott Detroitba, ahol Jim Farley Ford-vezérigazgatóval, Mary Barra GM-vezérigazgatóval és más autóipari vállalatok, köztük a Continental és a Bosch vezetőivel tárgyaltak.
A megbeszélések témái között szerepelt többek között a kínai ellátási láncoktól függés csökkentése és az autonóm járművek tesztelése terén tapasztalat egyenlőtlenség az Egyesült Államok és Kína viszonyában.
„Túl sokáig néztük el a Kínai Kommunista Pártnak a kereskedelmi egyezmények súlyos megsértését, a szellemi tulajdonjogok ellopását és a gazdasági korlátozásokat, melyek hátrányba hozták az amerikai munkásokat és nem tették lehetővé, hogy egyenlő feltételekkel versenyezzünk” – fogalmazott a tárgyalásokat követő sajtótájékoztatón Mike Gallagher, a bizottság elnöke.
Nem enged az önvezetésben Kína
Gallagher és képviselőtársai azt nem fejtették ki, hogy pontosan miről tárgyaltak az autógyártókkal, azonban elárulták, hogy több olyan pont is kirajzolódott, melyekből kiindulva folytathatják az egyeztetéseket akár a törvényjavaslatok születéséig.
Az egyik ilyen pont az autonóm járművek tesztelése, a kapcsolódó szabályok felülvizsgálata, illetve a tény, hogy Kína nem engedi, hogy területén amerikai cégek teszteljék önvezető járműveiket, míg fordított irányban nincs hasonló korlátozás.
„Hogy lehet az, hogy az Amerikában tesztelt hét autonóm autóból három mögött kínai cég áll, mikor mi nem férünk hozzá a kínai piachoz, ha autonóm járművekről van szó” – tette fel a kérdést Gallagher.
Elmaradt az áttörés, nem is véletlenül
A képviselők közlése szerint köztük és az autóipari vezetők között egyetértés van abban, hogy támogatni szükséges az amerikai gyáripari munkahelyek számának növekedését, a kínai komponensekről való leválás kapcsán azonban semmilyen konkrétumot nem említettek a The Detroit News beszámolója alapján.
Gallagher kommentje megerősíteni látszik, hogy a kérdésben nem született áttörés: „Nyilvánvalóan vannak területek, ahol egy fél nap Detroitban nem fog csodát szülni” – mondta.
Érthető, hogy a kínai ellátási láncokra támaszkodás miért jelenik meg nehéz kérdésként. A beszállítóváltás és a termelés áthelyezése költséges és bonyolult műveletek, arról nem beszélve, hogy a váltás kapacitás- és kompetenciajellegű korlátokba is ütközhet, ahogy az a villanyautókba épített akkumulátorcellák esetében is van.
Mindazonáltal az akkugyártás tekintetében már megindult az amerikai értékláncok kiépülése, amit csak tovább ösztönöz a tavaly elfogadott inflációcsökkentési törvény, mely az elektromos autók vétele után járó bőkezű állami támogatásokat szigorú, és a kínai komponensek használatát ellenösztönző származási követelményekhez köti.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!