Gyártók Négy és fél óra alatt feltölthető egy Audi e-tron otthonról

Négy és fél óra alatt feltölthető egy Audi e-tron otthonról

autopro.hu/Sz.F. | 2019.02.14 16:25

Négy és fél óra alatt feltölthető egy Audi e-tron otthonról

A négykarikás márka közreműködik az EEBUS kezdeményezésben, amelynek célja a gyártók közötti és az iparági határokon átívelő együttműködések támogatása.

Hirdetés

Az Audi e-tron (kombinált villamosenergia fogyasztás kWh/100 km: 26,2 – 22,6 (WLTP ciklus szerint); 24,6 – 23,7 (NEFZ ciklus szerint); szén-dioxid kibocsátás (vegyes) g/km: 0) az első olyan elektromos autó, amelynek a töltőrendszere az új kommunikációs szabványt használja. Az Audi Brussels üzemében január végén megrendezett „Plugfest E-Mobility” rendezvényen a fejlesztők tesztelhették iparágakon átívelő kompatibilitását még azelőtt, hogy az energia menedzsmentet érintő EEBUS szabványt februárban bemutatják.

Az elektromos autó villamosenergia felhasználóként fontos szerepet tölt be a digitális energiavilágban. Energiatároló eszközökként az elektromos autók óriási lehetőséget jelentenek az energiarendszer átalakításában és a túltermelésből adódó visszatöltött energia hasznosításában.

Az autók a nap nagy részét álló helyzetben töltik, ami rengeteg időt biztosít a rugalmas töltés számára. Éppen ezért az új energiafelhasználók nem csupán újabb terhelést jelentenek az energiahálózat számára, de a változó elérhetőségű napenergia és szélenergia esetében viszonylag rugalmas energiatároló eszközökként is szolgálhatnak.

Egy épületen belül az elektromos autó, a háztartási készülékek, a hőszivattyúk és az egyéb felhasználók összehangolhatják energiafelhasználásukat, ezzel is elkerülve a hálózat túlterhelését. Ehhez azonban nagyteljesítményű villamos energia generátorok szükségesek illetve az energia szükségletek intelligens vezérléséhez a felhasználóknak is összeköttetésben kell állniuk. Ez utóbbit tűzte ki célul magának az EEBUS kezdeményezés, amely akadálymentes és iparágakon átívelő kommunikációt tesz lehetővé a jövő energiahálózatában. Az Audi több, mint 70 nemzetközi vállalattal együttműködve dolgozik az energia menedzsment egységes nyelvezetének kialakításán a dolgok internetén (Internet of Things – IoT) belül.

Az EEBUS szabvány kihirdetése a Plugfest alkalmával

Január 28-29-én a kétnapos „Plugfest E-Mobility” rendezvényen az EEBUS tagok az Audi brüsszeli üzemében tesztelhették a nyílt kommunikációs szabványon alapuló fejlesztéseiket. Mérnökök és fejlesztők végeztek modellteszteket, hogy ellenőrizzék, a fotovoltaikus rendszer, a töltési infrastruktúra, az elektromos autó és a fűtési rendszer zavartalanul képes-e egymással kommunikálni.

Az eszközök összeköttetéséről az otthoni energiamenedzsment rendszer (Home Energy Management System - HEMS) gondoskodik. Minden információ egy központi irányító egységbe fut össze, amely lehetővé teszi az energia-használó eszközök számára, hogy villamosenergia igényükről egymással információt cserélhessenek. A „Plugfest” után az érintett vállalatok kialakítják az elektromos mobilitás területén érvényes EEBUS szabvány részleteit.

Connect töltési rendszer: hatékony és hálózatba kapcsolt

Az Audi számos megoldást kínál az otthoni töltésre. A legfejlettebb szintet képviselő, opcionálisan elérhető „connect” töltési rendszer akár 22 kW töltőkapacitást is lehetővé tesz. Ezzel lehetséges mindössze négy és fél óra alatt teljesen feltölteni az Audi e-tron modelljét. A rendszer előnye egyértelmű: a „connect” töltési rendszerrel az Audi e-tron modellt mindig a lehetséges legnagyobb teljesítménnyel tölthetjük, amelyet az otthoni elektromos hálózat és az autó lehetővé tesz. A rendszer figyelembe veszi a háztartás egyéb felhasználóinak energiaigényeit és ehhez alkalmazkodik annak érdekében, hogy elkerülje az otthoni elektromos hálózat túlterhelését és a megszakító lekapcsolását. Ez feltételezi, hogy az otthonunk egy megfelelő energiamenedzsment rendszerrel (HEMS) rendelkezik, amelyhez a töltési rendszer az otthoni Wi-Fi hálózaton keresztül kapcsolódhat. Ebben a témában az Audi két partner vállalattal működik együtt, az SMA Solar Technology és a Hager Group pedig a négykarikás márkához hasonlóan vállalja az EEBUS kezdeményezés szabványának alkalmazását.

Fenntartható és intelligens töltés

A „connect” töltési rendszerrel kombinálva és a megfelelő otthoni energiamenedzsment rendszerrel (HEMS) együttműködve az Audi e-tron a különböző energiadíjakat is figyelembe veszi. Arra az időszakra időzíti a töltést, amikor a villamosenergia olcsóbb, figyelembe véve ezzel párhuzamosan a felhasználó mobilitási igényeit, mint például az indulási idő vagy a töltöttségi szint. A „connect” töltési rendszer a szükséges árinformációt vagy az otthoni energiamenedzsment rendszertől gyűjti be vagy pedig a myAudi oldalra a felhasználó által feltöltött információból tájékozódik. Amennyiben az épületet fotovoltaikus rendszerrel is felszerelték, a felhasználó tovább optimalizálhatja a töltési folyamatot. Ekkor a fotovoltaikus rendszer által termelt elektromos áramot használja elsősorban az Audi e-tron töltéséhez. Az elektromos SUV megteheti ezt egyrészről a napsütéses időszakok előrejelzése alapján, másrészt pedig a csatlakozási ponton mért aktuális energiaáramlást figyelembe véve.

Kapcsolat a villamosenergia hálózattal

Igen valószínű, hogy az EEBUS szabványt használó eszközök egyre nagyobb mértékben kapcsolódnak az elektromos hálózathoz a jövőben. Lehetséges alkalmazás lehet az otthoni energiamenedzsement rendszeren keresztül a hálózat üzemeltetőjével létrehozott kapcsolódási felület. Ez lehetővé tenné az elektromos autók számára, hogy még inkább a hálózat szűk keresztmetszetéhez igazítsák töltési menetrendjüket, ugyanakkor biztosítaná a hálózat stabilitását is olyan esetekben is például, amikor párhuzamosan történik több elektromos autó töltése ugyanazon a hálózaton. A kommunikációs szabvány részletei 2019. februárban lesznek nyilvánosak. Ezzel az EEBUS kezdeményezés jó úton halad, hogy egy Európa-szerte elfogadott szabványt hozzon létre, amely átfogó és gyártótól független módon köti össze a legfőbb otthoni energia felhasználókat.

Kiemelt Partnereink