Gyártók Nagyon hasít a Porsche, csak nehogy bukás legyen belőle

Nagyon hasít a Porsche, csak nehogy bukás legyen belőle

autopro.hu | 2014.08.08 11:22

Nagyon hasít a Porsche, csak nehogy bukás legyen belőle

Annyi pénze van a márkának, hogy nem is titkolják, beszállítók felvásárlását tervezik. Nagy elánnal növelik a termelést, a lendület azonban visszaüthet.

2,5 milliárd euró – ennyi likvid tőkével rendelkezik a Porsche SE, amely a Volkswagen konszern szavazati joggal bíró részvényeinek 50,7 százalékát birtokolja. A vállalat menedzsmentjének nyilatkozata szerint nem is hagynák parlagon heverni a pénzt: kis- és közepes méretű autóipari beszállítókat vásárolnának. A cég adózott eredménye ugyancsak alátámasztja a bizakodó terveket: a második negyedévben 17 százalékkal, 1 milliárd euróra emelkedett ez az érték, ennek több mint duplájával kalkulálnak az egész évre vonatkozóan.

A vágy tárgya: fél évet kell várni egy új Macan modellre

Amíg a Porsche SE felvásárlási céllal a piacot böngészi, az autógyártással foglalkozó Porsche AG – amely a Volkswagen tulajdona – a termelés felpörgetésén dolgozik. Eredetileg 2018-ig adtak határidőt maguknak a 200 ezres gyártási darabszám eléréséhez, a jelek szerint azonban ezt a mennyiséget már jövőre átléphetik.

Nagy a kereslet ugyanis például a Macan modell iránt, amely a SUV kategóriában indulva az Audi Q5 testvérmárkájának, legalábbis közeli rokonának tekinthető. Csak ebből a típusból évente 50 ezer példány hagyná el a gyártósorokat, bár a szám tovább nőhet, lévén már most is féléves várakozási idővel kell számolniuk a leendő tulajdonosoknak. Egyre többen akarnak tehát valamely Porsche volánja mögött ülni, s nem is elérhetetlen a korábban álomnak tartott lehetőség, hiszen például Németországban ugyanannyiban kerül egy 340 lőerős, 3 literes motorral szerel Macan S, mint egy 306 lőerős erőforrással hajtott BMW xDrive 35i.

Figyelmeztető jel: tavasszal minden idén gyártott 911 GT3 motorját lecserélték, utólag

Két fontos figyelmeztető jel vonul azonban gyanús fellegként a márka ragyogó egére. Egyrészt a mennyiségi növekedés könnyen a minőség rovására mehet: talán emlékeznek még olvasóink a tűzesetek miatt idén tavasszal visszahívott 911 GT3 modellre (minden 2014-ben gyártott példányt szervizbe tereltek, az összes, tehát 785 autó motorját ki is cserélték), az említett Macanból pedig a fékek hibája miatt több ezret át kellett vizsgálni. A népszerű színész, Paul Walker halálesetét csak halkan említjük, lévén nem tisztázott az autógyártó felelőssége, ám nagyon rossz hírét vitte az a baleset is a prémium modelleknek.

A másik aggodalomra okot adó tény, hogy a Porsche részben épp amiatt kelendő, mert unikális, kivételes, kevés fut belőle az utakon. Ezt az ellentmondást a hasonló kategóriában induló Ferrari főnöke nemes egyszerűséggel oldotta fel. – Alighanem mi vagyunk az egyetlen autógyártó, amely szándékosan kevesebb autót akar készíteni és értékesíteni a jövőben. Az exkluzivitás nagy érték, s úgy látjuk, ehhez mérten elég autónk fut az utakon – fogalmazott Luca Cordero di Montezemolo.

Így készül a Porsche Macan
Képsorozat ínyenceknek: így készül a Porsche Macan

A Porsche tehát új terepre merészkedik, bár a folyamat nem ma kezdődött. A kétüléses (avagy 2+2 férőhelyes) sportautók imázsát jó ideje kibővítették a prémium SUV szegmens meghódításával; nem véletlen, hogy a Cayenne modell a 2014-es első félév értékesítésének 40 százalékát uralta. A házon belüli második helyezett, a kedvelt 911-es széria gyártási aránya a 20 százalékot sem éri el.

Kiemelt Partnereink