Gyártók Lehet még fokozni a botrányt: leminősítés, vásárlási stop

Lehet még fokozni a botrányt: leminősítés, vásárlási stop

MTI/autopro.hu | 2015.11.05 08:47

Lehet még fokozni a botrányt: leminősítés, vásárlási stop

Egyre nagyobb kockázatokkal terheli a cég megítélését az eszkalálódó ügy, ezért a Moody´s leminősítette a konszernt, akik közben leállították a 3 literes V6 dízelmotoros autók értékesítését Észak-Amerikában.

Hirdetés

A Moody's Investors Service nemzetközi hitelminősítő bejelentette, hogy a járműipari csoport hosszú futamú kötelezettségeinek besorolását az eddigi "A2/(P)A2"-ről egy fokozattal "A3/(P)A3"-ra, a rövid lejáratú adósságpapírok osztályzatát "Prime-1/(P)Prime-1"-ről szintén egy fokozattal "Prime-2/(P)Prime-2"-re rontotta. A Moody's az összes új osztályzaton további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben. Az "A3" hosszú távú besorolási kategória az elsőrendű "A" osztályzati sáv alsó széle a Moody's minősítési módszertanában. Ha a cég innen tovább rontja a VW besorolásait, a német autógyár ennél a hitelminősítőnél átkerülne a gyengébb befektetési ajánlású "Baa" sávba.

A másik két nagy hitelminősítő, a Standard & Poor's és a Fitch Ratings ennél egy fokozattal jobb besorolással, bár szintén negatív kilátással tartja nyilván a Volkswagent.

A leminősítés indoklásában a Moody's kiemelte: egyre nagyobb kockázatok terhelik a Volkswagen hírnevét és pénzügyi eredményeit, különösen annak nyomán, hogy most már a VW-járművek széndioxid-kibocsátási értékeivel és üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatban is kétségek merültek fel. Emellett a botrányt eredetileg kirobbantó amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) újabb vádjai szerint a teszteredmény-hamisító szoftvert a VW-csoport egyes Audi-, Porsche- és Touareg modelljeibe is telepítették.

A Moody's szerint ezek az új vádak további kihívásokat jelentenek a Volkswagen pénzügyi rugalmasságával és versenyképességi helyzetével szemben, és erősítik a hitelminősítő által a VW belső ellenőrzési rendszerének és vállalatirányítási gyakorlatának problémáival kapcsolatban táplált aggályokat. Mindez tovább gyengíti a VW besorolási profilját - hangsúlyozza a Moody's.

A Moody's rámutat: az amerikai környezetvédelmi hatóság vizsgálatának célkeresztjébe kerültek a VW-csoport legújabb fejlesztésű dízelmotorjai, emellett a német járműipari konglomerátum prémiumkategóriás márkái is, vagyis az Audi és a Porsche, amelyek az összes modell közül a legnagyobb arányban járulnak hozzá a cég jövedelmezőségéhez.

Az EPA legújabb bejelentései is alátámasztják a Moody's azon aggályát, hogy a VW-csoportonak elhúzódó vizsgálatokkal kell számolnia, és e vizsgálatoknak valószínűleg költséges végkimenetele lesz, nem csupán a várható bírságok, hanem az esetleges szigorúbb jövőbeni hatósági ellenőrzések és korlátozások miatt - áll a hitelminősítő elemzésében.

A 3 literes V6-os dízelmotor is kaphatott szoftveres "segítséget"

A hitelminősítő érvelését maga az autógyártó lépése is megerősíti, hiszen az amerikai Környezetvédelmi Ügynökség (EPA) vádjai miatt a Volkswagen AG arra kérte amerikai és kanadai márkakereskedőit, hogy állítsák le a 3.0 V6 TDI dízelmotorral ellátott VW, Audi és a Porsche autók értékesítését.

Az érintett modellek között van a Porsche Cayenne, az Audi Q5 és Q7, valamint A6, A7 és A8, továbbá a VW Touareg, viszont a konszern szóvivője nem közölte, hány autóra terjedhet ki az értékesítési tilalom, ami a megfogalmazás alapján „önkéntes és átmeneti”.

Alexander Dobrindt irritálónak nevezte a Volkswagen-ügyét és bejelentette, hogy minden Németországban forgalomba kerülő Volkswagent, Skodát, Seatot és Audi megvizsgálnak, legyen az benzines vagy dízel, miként teljesítik a szén-dioxidra, illetve a nitrogén-oxidokra érvényes kibocsátási normákat. Hangsúlyozta, hogy a napvilágra került 800 ezres kocsitömegből kétszázezer a német utakon fut.

Kiemelt Partnereink