Gyártók Lecsúszhat az elektromos forradalomról a Bentley és az Aston Martin

Lecsúszhat az elektromos forradalomról a Bentley és az Aston Martin

autopro.hu/E.L. | 2020.11.22 08:20

Lecsúszhat az elektromos forradalomról a Bentley és az Aston Martin

Az Aston Martin Rapide AMR | Fotó: Aston Martin Media Site

A Bentley nemrég jelentette be az elektromos járművekre való átállást célzó új startégiáját. Mi ezzel a probléma? A cég nem tervezi megvalósítani 2030-ig. A Bentley-vel egyidejűleg az Aston Martin is információval szolgált elekrifikációs törekvéseivel kapcsolatban, nyilatkozata szerint 2026-ra tudnak akkumulátoros járművel előállni, amihez vélhetően a Mercedes-Benz EQS platformja fog alapot szolgáltatni. A gyártók szemlátomást nem érzékelték a piac gyors fejlődését, ahogy azt sem, hogy az emberek milyen gyorsan térnek át az új lehetőségekre.

Hirdetés

A JATO Dynamics legfrissebb kimutatásai szerint Európában az elektromos újautó-eladások száma már meghaladja dízel hajtású rokonaikét. Az adatok magukba foglalják a hibrid, illetve plug-in hibrid értékesítéseket is, de az igazi sikertörténet a tisztán elektromos autókhoz köthető. Amíg a hibrid gépkocsik piaca az Egyesült Királyságban 64 százalékos növekedést mutatott, addig a plug-in és a tisztán elektromos járművek eladásai rendre 91,5 és 168,7 százalékos ugrást produkáltak az SMMT (Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetsége) adatai szerint.

Európában a támogatások hajtják a keresletet

A tisztán elektromos hajtású autók még mindig csak a piac 5,5 százalékát teszik ki az Egyesült Királyságban, de figyelembe véve, hogy ez a szám a múlt év elején csupán 1,4 százalék volt, a növekedés számottevő. A helyzet már közel sem ilyen egyszerű az Egyesült Államokban és Kínában, ahol a csökkenő támogatások miatt lassú a növekedés. Európában viszont a plug-in hibrid eladások száma 57 százalékot ugrott, ami nagyrészt az erre kapott támogatásoknak köszönhető, melyek terén Franciaország jár az élen. Az európai zöld megállapodás komoly célokat tűzött ki az üvegházhatást keltő gázok kibocsátásának csökkentésére, így további változások várhatók az elektromosítással kapcsolatban.

Az európai piac az elektromos autó eladások egyik globális központja lehet. A japán Nidec motorgyártó bejelentette, hogy 1,9 milliárd dollárt (~588 milliárd forint) tervez egy szerbiai gyárba fektetni, hogy képes legyen a növekvő kereslet kielégítésére. Évente ez mintegy kétszáz-háromszázezer darab elektromos motort jelentene. A hírek szerint 2021-re a kínai Nio is megjelenhet autójával Európában, mely 150 kilowattórás akkumulátor csomaggal lesz felszerelve és akár 900 kilométer megtételére is képes lehet egy feltöltéssel. Emellett egy akkumulátor gyár megnyitása is tervben van, felkészülve az Európában várható 24 gigawattórás akkumulátor szükségletre.

Az Astonnál mégsem lett elektromos RapidE

Az elektromos járművekre való átállás mostantól hat évre vagy egy évtizedre már régen késő. Ha valóban hihetünk az előrejelzéseknek az akkumulátorok árával kapcsolatban és 2023-ban már láthatunk árparitásos teljesen elektromos járműveket vagy például 25 ezer dollárért (~7,7 millió forint) kaphatunk egy Teslát, akkor az már fordulópontot jelent elektromos autók eladásai számára. Az elképzelés, mely szerint az Aston Martin 2026-ig nem is dob elektromos terméket piacra, ellentmond az elvárásoknak. Állítólag a luxus négyajtós modellnek, ami a RapidE nevet kapta, egy elektromos változattal is kellett volna rendelkeznie, de ezt a tervezet januárban törölték. A híres brit autógyártó együttműködik a Daimlerrel a Mercedes-AMG motorok terén, azonban a német gyártó is le van maradva, ami az elektromos fejlesztéseket illeti.

A Volkswagen jár az élen

A Bentley már rendelkezik a Bentayga SUV plug-in hibrid változatával, azonban a cég valószínűleg még több új elektromos jármű bemutatását is tervezi 2030 előtt. A járműgyártó Volkswagennel való kapcsolatának köszönhetően további meglepetéseket is tartogathat. A német autógyártók közül a VW rendelkezik a legkidolgozottabb tervvel elektromos járműveket illetően. Az ID 3. nemrégiben jelent meg az európai piacokon új, elérhetőbb áron, valamint az ID 4. amely pedig az amerikai piacot is célozza, szintén része a cég stratégiájának.

A Bentley Bentayga-nak már van plug-in hibrid változata is.

A Bentley Bentayga-nak már van plug-in hibrid változata is.

A gyártó elhivatottságát az is mutatja, hogy Zwickauban található gyárát, ami több mint egy évszázada belsőégésű motorok gyártásával foglalkozott, teljes mértékben elektromos járművek gyártására hangolták át júniusban. A Porsche szintén a Volkswagen Csoport tagja és Taycan modellje az egyik legkifinomultabb elektromos autó, amit nem a Tesla gyártott. Meglehetősen drága, viszont egyelőre az első olyan modell, ami versenyre kelhet a Tesla S modelljével nemcsak teljesítmény, de hatótáv tekintetében is.

Az elektromos hajtásláncok, a luxus és a teljesítmény között egyértelmű szinergia van, amelyet a Tesla nagyon sikeresen kihasznált a Model S és X-en keresztül. A legtöbb elektromos jármű másik ligában játszik, ami a zökkenőmentes energiaellátást illeti. Az Aston Martin Valkyrie és Valhalla hiperautóinak nehéz lesz lépést tartania az Aspark Owl-lal vagy az új Tesla Roadsterrel. A Bentley-nek és az Aston Martinnak át kell gondolnia a meglévő terveit és komolyabban kell vennie az elektromos forradalmat, ha nem akarja elbukni jelenlegi helyzetét az autópiacon.

Kiemelt Partnereink