Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kétirányú töltőt tesztelt az Audi
Az Audi és partnere, a Hager Csoport befejezték közös projektjüket, mely során a kétirányú töltés megvalósíthatóságát, illetve potenciális előnyeit vizsgálták. A sorozatgyártás közeli technológiával végzett tesztek során megerősítést nyertek a korábbi kutatások eredményei, melyek szerint a kétirányú töltés olcsóbbá teheti az elektromos autók fenntartását, egyúttal hozzájárulhat az elektromos hálózat stabilitásához.
Az Audi elkötelezett amellett, hogy 2050-re elérje a klímasemlegességet. Ennek érdekében 2025-ig összesen húsz tisztán elektromos modellel bővíti kínálatát, törekvését pedig a szóban forgó projekt is támogatja, hisz a kétirányú töltés nem csupán az elektromos hálózat stabilitásához járulhat hozzá, hanem az autótulajdonos áramszámláját is csökkentheti, vonzóbbá téve az elektromos hajtású típusokat.
2020 első felében a német energiamixben a megújulók részaránya meghaladta az 50 százalékot. Ez viszont azt is jelenti, hogy a napsütés és a szél ingadozásai egyre több nehézséget okoznak a rendszerirányítóknak. A kétirányú töltéssel a mobil energiatárolóknak is tekinthető elektromos autók ugyanakkor hozzájárulhatnak a hálózat stabilitásának biztosításához. Mikor az áramtermelés meghaladja az igényeket, az autók olcsóbban tölthetőek, míg később, mikor a megújulók nem tudják fedezni a keresletet, visszatáplálhatják a hálózatba az akkumulátorukban tárolt energiát.
Napelemmel kiegészítve még többre képes
A megoldás egy plusz dimenziója a jármű-ház (vehicle-to-home – V2H) töltés, mikor az autó a ház elektromos hálózatába táplálja vissza az elektromos áramot. Amennyiben a háztetőn találhatóak napelemek, az azok által szolgáltatott fölös energiát az autó elraktározhatja, majd később, mikor a nap nem süt, visszatáplálhatja azt, elkerülhetővé téve a drágább, hálózati elektromos áram használatát napközben. A jármű akkumulátorainak feltöltése éjszaka történhet, mikor a hálózati áram már olcsóbb, ezáltal költségmegtakarításhoz juttatva az autótulajdonost.
A megoldás egy másik előnyös tulajdonsága, hogy áramszünet idején az elektromos jármű képes energiával ellátni a házat. Az Audi e-tron akkumulátorai például annyi energiát tárolnak, ami ideális körülmények között egy átlagos német családi ház fogyasztását körülbelül egy héten át fedezné.
Nem csak hatékony, hanem felhasználóbarát is
Az Audi és a Hager Csoport tesztje során egy Audi e-tront használtak, ami egy 12 kilowattos egyenáramú fali töltőhöz volt csatlakoztatva, míg az áramot napelemek szolgáltatták. Mivel az egész hálózat egyenáramú volt, nem volt szükség inverterre, aminek köszönhetően fokozhatták a rendszer hatékonyságát. A sorozatgyártásra már majdnem érett rendszernek egy plusz rugalmasságot nyújtó 9 kilowattórás energiatároló egység is a részét alkotta, mely azonban nem lesz elengedhetetlen eleme a végleges változatnak.
A fejlesztők, munkájuk során szem előtt tartották a technológia mindennapokban használhatóságát. Martin Dehm, a projekt technikai menedzsere elmondta, hogy az intelligens töltési menedzsment felügyeli az akkumulátor optimális használatát, maximalizálva a rendszer költséghatékonyságát. „A rendszer a vásárlók számára nagyon könnyen használható – csak annyit kell tenniük, hogy csatlakoztatják az autót, és a többi magától történik” – tette hozzá.