Gyártók Jelentős megtakarításokat vár a VW a megaplatformoktól

Jelentős megtakarításokat vár a VW a megaplatformoktól

Panker Gergő | 2015.02.04 06:40

Jelentős megtakarításokat vár a VW a megaplatformoktól

A Volkswagen számos költségmegtakarító intézkedés bevezetését tervezi, amelyek főként a beszállítókra irányulnak majd.

Hirdetés

A német gyártó jelentős költségmegtakarítást tervez a központi márka beszerzési tevékenységeiben azáltal, hogy csökkenti a járművekben felhasznált alkatrészek számát. Hans Dieter Pötsch, a VW pénzügyi igazgatójának jelentéséből kiderül, hogy a gyártó szeretné csökkenteni a kulcsfontosságú modellek, mint a Golfban és a Polóban használt alkatrészek számát, ami jelentős megtakarításokhoz vezethet. A jelentés szerint a márka további intézkedései a következő területekre terjednek ki:

  • A komplexitás csökkentése és a döntéshozatalok felgyorsítása;
  • Célorientált befektetések;
  • Lokalizáció a kulcsfontosságú piacokon;
  • K+F hatékonyság növelése;
  • A gyártás léptékéből adódó hatások, illetve szinergiapotenciál kiaknázása.
A VW kínai jelenléte egyre fontosabb a márka globális tevékenységében - fotó: Reuters

A VW-csoport szeretné jelentősen növelni a Volkswagen márka teljesítményét. A gyártó szeretné betartani Martin Winterkorn vezérigazgató múlt júliusban tett ígéretét, és csökkenti a kiadásokat és növeli a vállalat nyereségeit. Az alkatrészkészlet egyszerűsítése az Európában kulcsfontosságúnak számító modellek esetében elengedhetetlen, hogy a gyártó elérje a 2018-ra kitűzött 6 százalékos nyereségi szintet.

Martin Winterkorn a vállalat terveit azután jelentette be, hogy a VW működési eredménye 2013-ban 2,9 százalékra zuhant. A vállalat két vegyesvállalattal is rendelkezik Kínában: a világszerte értékesített 10,1 millió járműből a Shanghai Automotive (SAIC) és a First Automotive Works (FAW) eladásaival együtt a VW márka a tavalyi év során 6,1 millió személyautót adott el, ami jól jelzi a vállalat kínai tevékenységének fontosságát.

A bejelentés számos eleme megegyezik a Fiat Chrysler és a Renault/Nissan 2014 januárjában tett bejelentéseivel. A Volkswagen számára azonban nem érhetők el a közös platformstratégiát használó vállalatok számára könnyedén kiaknázható nyereségek. A Fiat-Chrysler több mint száz olyan alkatrésszel rendelkezik, amelyek egymáshoz illeszkednek még akkor is, ha nem ugyanahhoz a platformhoz tartoznak. Példaként említhető a közösen kifejlesztett CUSW platform, amely Dart, a Cherokee és a Viaggio alapjául is szolgál. Az Egyesült Államokban három gyártóegység is képes a CUSW platformra épülő járművek gyártására.

A bejelentés további nyomást helyez a Volkswagen moduláris MQB A/B platformstratégiájára, amely a gyártó ígéretei alapján a következő években a világ legnagyobb architektúrájává nőheti ki magát. A személyautókhoz kifejlesztett platform gyártási volumene a jelenlegi 2,5 millióról 2021-re évi 6 millióra nőhet, ami mellett eltörpül a többi gyártó platformja.

MQB: az autót egy so felcserélhető elembre bontják

Az MQB platform egy keresztben elhelyezett frontmotoros kialakítást tesz lehetővé. Az egységes kialakítás főként az A-oszlop előtti részre, a motortérre, a pedálokra, illetve az első tűzfal környékére jellemző, ami jelentősen lerövidíti a tervezési és gyártási időt. A 2012-ben elindított platform először az Audi A3 alatt jelent meg a 2012-es második negyedévében, amelyet néhány hónappal később a hetedik generációs VW Golf követett.

A megaplatform-stratégia a járművet gyakorlatilag egy sor elemekre bontja, amelyek lehetőség szerint számos paraméter alapján változtathatók. A szabványosítás csökkenti a K+F költségeket, illetve a tervezési időt, mivel a különböző járművek közti modulok felcserélhetők. A VW minden riválisánál több járművet gyárt az MQB platformon.

A VW bejelentése jól mutatja, hogy a gyártás növelésével a platform egyre nagyobb hangsúlyt kap. Sokan azonban kizárólag a beszállítókra helyezett nyomást látják a fenti bejelentésekből. Ernesto Antolin, a Grupo Antolin elnökhelyettese az Automotive News Europe-nak beszélt a megaplatformok lehetséges hátrányairól: – Minél nagyobb a platform, annál nagyobb mértékű visszahívásra kell számítani, ha valami meghibásodik.

A VW-csoport rövidtávú terveiben szerepel, hogy az AG termékkörében található legtöbb modell (Audi, Seat, Skoda és VW márkák autói) az MQB platformra épül majd. A rövidtávú tervekben szereplő modellek között megtaláljuk az aránylag kisméretű Audi TT-t, illetve a felsőkategóriás Skoda Superbet is. Azáltal, hogy a platform számos márkát, illetve modellt támogat, az MQB architektúra nagyon rövid idő alatt Európa legnagyobb moduláris platformjává válhat a gyártási volumen tekintetében.

Kiemelt Partnereink