Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Kétmilliárdos beruházást hajtott végre a magyar gépgyártó
2024.05.21 17:17Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ismét kartellezésen kaphatják az autógyártókat
Az Európai Unió versenyügyi hivatalának szerepét is betöltő Európai Bizottság munkatársai nemrég több országban is házkutatást tartottak autógyártóknál és autóipari szövetségeknél kartellben való részvétel gyanúja miatt. A brit versenyügyi hivatal csakugyan vizsgálatot indított.
A Bizottság közölte, hogy a házkutatások mellett információnyújtási kérelemmel is fordult több vállalathoz, melyek nevét azonban nem közölte. A vizsgálatok azután kezdődtek, hogy kiderült, az érintett cégek és szervezetek versenyellenes együttműködést folytathatnak az élettartamuk végére ért, tehát hulladéknak számító személyautók és kistehergépkocsik begyűjtésében, valamint újrahasznosításában.
A vizsgálatban érintettséget több autóipari OEM is elismerte. A francia Renault és a Stellantis-hoz tartozó Opel egyaránt megerősítette, hogy irodáikat a Bizottság dolgozói kutatták át.
„A nyomozás tárgya az életidejük végére ért járművek újrahasznosítása” – áll az Opel közleményében, ami úgy folytatódik, hogy: „Természetesen teljes mértékig együttműködünk a hatóságokkal.”
A német BMW nem jelezte, hogy irodáiban kutatást tartottak volna, azonban elismerte, hogy információszolgáltatásra szólították fel.
A Mercedes ismét megúszhatja
Egy másik német prémiumautó-gyártó, a Mercedes-Benz annyit közölt, hogy nem számít büntetésre, ugyanis mind a Bizottságnak, mind a brit Verseny- és Piacfelügyeletnek információt szolgáltatott a szabályba ütköző együttműködésről.
Ez alapján nem kizárt, hogy a kartell létezéséről az annak szintén részét alkotó Mercedes-nek köszönhetően szereztek tudomást a hatóságok. A korábban Daimlerként ismert vállalat előzőleg már feljelentette a BMW-t és a Volkswagent, amiért azok vele közösen korlátozták a versenyt a nitrogén-oxid-kibocsátást csökkentő technológiák területén. 2021 nyarán mind a BMW-t, mind a Volkswagent több százmillió euróra büntették, míg a Daimler esetében elengedték a bírságot a kartell felfedésére hivatkozva.
Kemény büntetések jöhetnek
Az EU trösztellenes szabályait megszegő vállalatok a globális bevételeik akár tíz százalékának megfelelő büntetésre számíthatnak. Az elmúlt tíz évben a Bizottság körülbelül 2,2 milliárd euró értékben szabott ki büntetést autóipari alkatrészek piacát szabályozó kartellekben részt vevő cégekre.
A mostani ügyben a brit versenyügyi hivatal a Bizottsággal együttműködve, de önálló vizsgálatokat folytat több autógyártóra és iparági szervezetre is kiterjedően – számolt be a Reuters.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!