Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Illusztris társaságba kerül a veszprémi buszpark
Az MAN 2020 óta forgalmaz elektromos autóbuszokat, azaz a Lion’s City elektromos változatát. Az azóta eltelt időben már 700 példányt rendeltek meg a gyártótól, többek között Magyarországra is érkezik az idei évben ilyen busz.
A közúti közlekedésben egyértelmű trend az elektrifikáció, a folyamatból a tömegközlekedés sem maradhat ki. A tisztán elektromos hajtás egyelőre a városi, esetleg az elővárosi forgalomban kaphat szerepet az akkumulátorok véges kapacitása miatt, ám ez is komoly lépés a közlekedés ökológiai lábnyomának csökkentésében.
Európában elsősorban Németország felől érkeznek az elektromos buszok – bár a kínai BYD Komáromban, az Ikarus pedig Székesfehérváron szerel össze ilyen járműveket, és az Iveco, valamint a Solaris is egyre inkább rááll erre az útra – a Mercedes és az MAN részéről. Utóbbi gyártó közleménye szerint már 700 elektromos MAN-t rendeltek a cégtől másfél év alatt.
Jön Magyarországra is
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, megjelenése után Budapesten is tesztelték a Lion’s City E-t. A fővárosban egyelőre nem mutatkozhat be a típus, Veszprémben azonban hamarosan – a tervek szerint májusban – öt ilyen busz áll forgalomba. A buszok már készülnek az MAN gyárában, erről a veszprémi helyi szolgáltató, a V-Busz számolt be a közösségi médiában. A városban ezek mellett szintén a legújabb MAN Lion’s City-k közlekednek, de hibrid változatban, belső égésű motorral.
Európában 2021-ben a harmadik legtöbb elektromos buszt az MAN értékesítette, de a gyártó célja, hogy 2030-ra eladott buszainak 90 százaléka elektromos legyen – ez az arány tavaly 5,5 százalék volt. Az MAN elektromos buszai főleg német nyelvterületen hódítanak: Hamburgban nemrégiben adtak le egy rendelést 53 ilyen járműre, de Nürnbergben és Zürichben is számos ilyen busz közlekedik.
Emellett erős piac még a gyártó számára Skandinávia: Dániában 37 Lion’s City E járja az utakat, Svédországba pedig egy idén teljesülő megrendeléssel 130 fölé emelkedik az ilyen buszok száma.
Másfél éve az utakon
Az elektromos Lion’s City 12 méteres szóló változatának sorozatgyártása 2020 októberében kezdődött az MAN lengyelországi üzemében. A teljesen elektromos Lion's City 18 E csuklós autóbusz 2021 áprilisában került sorozatgyártásba. Ez akár 130, a szólóbusz pedig 88 utas szállítására alkalmas.
Ami a hajtást illeti, az MAN egy központi motorra támaszkodik a jármű hátsó tengelyén, vagy két központi motorra a csuklós busz második és harmadik tengelyén. A teljesen elektromos hajtáslánc energiája a jármű tetején lévő akkumulátorokból származik. Az elektromos buszok akár 350 kilométeres hatótávolság megtételére is képesek az akku teljes élettartama alatt – áll a gyártó közleményében.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!