Gyártók Így válnak karbonsemlegessé a Volvo teherautói

Így válnak karbonsemlegessé a Volvo teherautói

autopro.hu/Sz.K. | 2023.10.03 16:22

Így válnak karbonsemlegessé a Volvo teherautói

Fotó: Volvo Trucks Media

Jessica Sandström, a Volvo Trucks termékmenedzsmentért és fenntarthatóságért felelős alelnöke a vállalat göteborgi központjában tartott szeptemberi sajtóeseményen részletezte a vállalat terveit.

Hirdetés

„Ha 2040-ig leállítjuk a szén-dioxidra épülő termékek értékesítését, az azt jelenti, hogy világszerte futó tehergépjármű-állományunknak 2050-ig nettó zéró szén-dioxid-kibocsátásúnak kell lenniük” – mondta Sandström. A középtávú célok között szerepel, hogy a tehergépjárműgyártó 2030-ig a globális értékesítésének 50 százalékát, azaz körülbelül 75 ezer egységet, kibocsátásmentessé tegyen.

Az akkumulátoros elektromos teherautók lesznek az OEM alappillérei az ambiciózus célhoz vezető úton. Az akkumulátorok fő beszállítója a Samsung lesz. A Volvo jelenleg az NMC (nikkel-mangán-kobalt) lítium-ion akkumulátorokat részesíti előnyben, de folyamatosan vizsgálja más vegyületek lehetőségeit is.

A Volvo Trucks 2024-ben kezdi meg első akkumulátorgyárának építését, amely Svédországban lesz, ahol jelenleg bőségesen áll rendelkezésre megújuló energia. Az akkumulátorgyártás energiaigényes folyamat, jegyezte meg Sandström: „Ha nettó zéró teherautót akarunk, az azt is jelenti, hogy a teherautóba kerülő összes alkatrésznek nettó zérónak kell lennie”. 2025-ben az akkumulátor-modulok összeszerelése a belgiumi Gentben kezdődik, ahol három különböző elektromos modell is készül - a Volvo FH, FM és FMX Electric.

Maradnak a belső égésű motorok is

A gyártó háromirányú stratégiája a zéró nettó végcél elérése érdekében a belső égésű motorokat és az üzemanyagcellákat is magában foglalja. „Számos szegmensben a jövőben is a belső égésű motorokat fogják használni” - mondta. „Olyan jövőt képzelünk el, ahol ezek fosszilis üzemanyagoktól mentes üzemanyagokkal működnek. Ez lehet HVO (hidrogénezett növényi olaj), bio-LNG (cseppfolyósított földgáz) vagy hidrogén.”

Az üzemanyagcellás elektromos üzemű járművek Sandström szerint a fejlesztés korábbi stádiumban járnak. A Volvo Trucks megkezdte az üzemanyagcellás teherautók tesztelését Észak-Svédországban, és nemrégiben forró éghajlaton is végzett teszteket.

A világ különböző részeinek eltérő körülményei fogják meghatározni, hogy milyen technológiákat és mikor fognak alkalmazni. Az üzemanyag elérhetősége az egyik változó. Az infrastruktúra fejlesztési lehetőségei és a meghozandó politikai döntések szintén kulcsfontosságú tényezők - mondta: „Nem mi vagyunk az egyetlenek, akik eldönthetik, hogy melyik technológia hol fog működni”.

Sandström szerint a nyilvános töltőhálózat lesz a kulcs ahhoz, hogy még gyorsabb legyen az elektromos átállás. „Több ezer töltőpontra van szükség a nehéz tehergépkocsik számára szerte a világon. Úgy gondoljuk, hogy ez túl lassan halad, és arra fogjuk ösztönözni mind a magánszektort, mind a politikusokat, hogy ebbe az irányba mozduljanak el” – mondta.

A Volvo és a Daimler Truck kapcsolata

A Daimler Truck a Volvo egyik legnagyobb vetélytársa, ám a két cég mégis összefogott egymással, ami „azt mutatja, hogy az előttünk álló átalakulás miatt nem szokványos intézkedéseket kell hoznunk”. S hogy mit jelent pontosan az összefogás?

„Ugyanazzal az üzemanyagcellás csomaggal fogunk rendelkezni, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy ugyanazzal a teherautót fogjuk használni. Mert a teherautó teljesítménye nagyban függ attól, hogy hogyan integráljuk az üzemanyagcellát a rendszerbe. Hogyan optimalizáljuk, hogy mikor milyen típusú energiát használjunk. Hogyan kombináljuk a hűtéssel, az akkumulátorokkal és így tovább. Tehát biztos lehet benne, hogy továbbra is éles versenytársak leszünk a piacon, bár az egyik komponensünk ugyanaz lesz” – idézi az alelnököt a SAE.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink